درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۸۲۸۴۴۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۵۸ : ۱۲ دیدگاه: ۰

سخنگوی وزارت امور خارجه:

حمله به زائران بی‌گناه اقدامی جنایت آمیز است/ تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده‌‌ایم

حمله به زائران بی‌گناه اقدامی جنایت آمیز است/ تضمین لازم را برای اجرای مفاد تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده‌‌ایم سخنگوی وزارت خارجه گفت: حمله به زائران بی‌گناه اقدامی جنایت آمیز برای انتقام گیری از ضربات سهمگین نیروهای شجاع امنیت است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: حمله تروریستی به شاهچراغ در شهر شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران شد را به شدت محکوم می‌کنم.

وی افزود: به روح بلند شهید حاج عباس غلامی خادم شاهچراغ درود می‌فرستم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: با تلاش نیروهای امنیتی و محافظان امنیت این مردم این تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و طبیعتاً مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی خواهند کرد.

کنعانی افزود: حمله به زائران بی گناه اقدامی جنایت آمیز برای انتقام گیری از ضربات سهمگین نیروهای شجاع امنیت است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه ایران در چه رابطه‌ای و به چه منابعی در آزادسازی منابع دست خواهد یافت، افزود: آزادسازی منابع مالی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای آمریکا در مدت بازه زمانی طولانی مسدود شده بود، رفع محدودیت از این منابع در دستور کار جدی دولت و وزارت خارجه بود که یکی از موضوعات مورد پیگیری است.

کنعانی عنوان کرد: اتفاقی که رخ داد طی روزهای گذشته نتیجه همین پیگیری در جهت احقاق حقوق ملت ایران بود.

 

روند آزادسازی متقابل زندانیان و منابع مالی طبق توافق انجام خواهد شد

وی گفت: دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب ظرفیت خود با قدرت برای احقاق حقوق ملت و کشور استفاده خواهد کرد. پول‌هایی که به طور غیرقانونی و تحت فشار آمریکا مسدود شده بودند به طور جدی در دستور کار ما بود و همچنین تعدادی از شهروندان ایران به بهانه‌های واهی تحت پیگرد قرار گرفته بودند که دستگاه دیپلماسی و دولت باید بر اساس وظایف خود این موضوعات را پیگیری می‌کرد. روند آزادسازی متقابل زندانیان و همچنین آزادسازی منابع مالی متعلق به دولت و ملت ایران طبق توافق طرفین در چارچوب توافق شده انجام خواهد شد.

کنعانی مطرح کرد: ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد دریافت کرده است. بیش از این ورود به جزئیات در این مقطع صحیح نیست.

 

سردار سلیمانی نقش سازنده در مبارزه با تروریسم داشت

کنعانی در مورد نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم، افزود: بر روح بلند قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. وقوع این حادثه تلخ در شاهچراغ بار دیگر نقش این شهید بزرگوار در مبارزه با تروریست را برهمگان روشن کرد.

وی ادامه داد: اگر نبود ایثارگری‌ها و خستگی‌های شبانه روزی آن شهید بزرگوار معلوم نبود که تروریست‌های جنایتکار چه بر روز منطقه می‌آوردند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: شهید سلیمانی نقش موثر و تعیین کننده‌ای در مبارزه با این گروه‌های تکفیری و داعش را ایفا کرد و همه کارشناسان سیاسی، امنیتی و نظامی به نقش آن شهید بزرگوار واقف هستند.

کنعانی افزود: چهارشنبه هفته گذشته در تقویم ملی ما روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم بود امروز هم روز مقاومت لبنان در جنگ نابرابر ۳۳ روزه با اسراییل است. سردار سلیمانی نقش سازنده در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری مثل داعش داشت. آمریکایی‌ها انتقام از فردی گرفتند که نقش تعیین کننده در تهدید رژیم صهیونیستی داشت.

وی در مورد توافق ایران و آمریکا مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران دو موضوع حائز اهمیت بود، اینکه شهروندان ایران که به اتهامات واهی آمریکا بازداشت شده بودند آزاد شوند و دیگر اینکه اموال ایران تحت فشار دولت آمریکا بلوکه شده بودند آزاد شود. برای ما حصول هردو نتیجه مهم بود که یک بازه زمانی مشخص برای تحقق هردو موضوع در نظر گرفته شده است. ما علاقه داریم که روند را براساس توافق دنبال کنیم و نتیجه لازم را در چارچوب هدف گذاری انجام شده بگیریم. ما به چارچوب تفاهم پایبندیم و امیدواریم در بازه زمانی تعیین شده این توافق محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حق‌آبه هیرمند گفت: هنوز ماموریت توافق شده هیئتی که به افغانستان از هفته گذشته رفته‌اند تمام نشده است. با توجه به پیگیری مکرری که دولت و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حق‌آبه ایران داشت و از طرف اظهارات طرف افغانستانی مبنی بر اینکه کمبود بارندگی باعث کمبود آب شده است، طرف ایرانی در خواست بازدید از سد و مرکز رصد و ایستگاه آب سنجی را داشت. هیاتی فنی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدین و مسئولان استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی افغانستان به این کشور سفر کردند تا با وضعیت آشنا شوند و هم از ایستگاه آب سنجی دهراود بازدید کنند.

وی گفت: بازدید انجام شده است. پس از بازدید این هیئت به کشور بازگشته و مقامات ذیربط در جریان گزارش این بازدید قرار خواهند گرفت و به جمع بندی خواهند رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طبق توضیحات آقای کاظمی قمی این اولین بازدید هیئت ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود بوده است.

 

هنوز زمانی برای سفر رییس جمهور به عربستان تعیین نشده است

کنعانی در ارتباط با سفر رییس جمهور کشورمان به عربستان گفت: هنوز زمانی برای این سفر تعیین نشده است. سفر وزیرخارجه را در بازه زمانی نزدیک به ریاض در جهت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی داریم.

وی در مورد ملیت تروریستی که به شاهچراغ حمله کرده است، گفت: تا به این لحظه خبر تایید شده‌ای از ملیت و تابعیت عامل تروریستی شاهچراغ دریافت نکرده‌ام.

 

تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران با برجام ارتباطی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تاثیر توافق ایران و آمریکا بر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه شده بر برجام گفت: برجام مسیر خودش را دارد و بسته نیست. روند تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران با موضوع مذاکرات برجام ارتباطی ندارد اما موضوعات می‌توانند بر هم تاثیر داشته باشند و کمک کننده باشد. ایران به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها پایبند است.

 

ایران به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها پایبند است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تعداد ایرانیان آزاد شده در توافق با آمریکا افزود: درباره زندانیان ایرانی توضیح دادم بسنده کنید تا کار پیش برود.

کنعانی در مورد انتقال منافقین به کانادا و هزینه این اقدام برای این دولت، افزود: این خبر را از رسانه‌ها دریافت کردیم. خبر دقیق‌تری دراین‌باره ندارم. اقدامات را دولت آلبانی علیه این فرقه انجام داده است. امیدواریم با توجه به شناختی که از ماهیت این فرقه وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود را تکمیل کند. متاسفانه برخی از کشورهای غربی با رویکردهای دوگانه به دنبال استفاده ابزاری از جریان‌های تروریستی بویژه منافقین علیه کشورمان هستند در طول سال‌ها شاهد حمایت مالی از این فرقه تروریستی بودیم.

وی گفت: انتظار داریم کشورهای عضو سازمان ملل متحد از این گروهک تروریستی استقبال نکنند. سابقه سیاه این گروهک تروریستی دال بر این اقدامات از جمله ترورهای کور و جمعی است. هرگونه حمایت در هر سطحی از فرقه تروریستی مسئولیت بین المللی برای این کشورها را به وجود خواهد آورد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/82844کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب