درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۸۲۸۰۹۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹ : ۱۹ بازدید: ۱۲۵۷دیدگاه: ۰

اختصاصی تهران تایمز:

افشای سندی دال برتلاش‌های آمریکا برای دامن زدن به ناآرامی‌های1401 (2022) در ایران

افشای سندی دال برتلاش‌های آمریکا برای دامن زدن به ناآرامی‌های1401 (2022) در ایران سال گذشته، ایران با موجی از ناآرامی‌ها مواجه شد که محرک‌های زیادی در آن حضور داشتند. سندی که تهران تایمز به دست آورده نشان می دهد که دولت بایدن یکی از آنها بوده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سال گذشته، ایران با موجی از ناآرامی‌ها مواجه شد که محرک‌های زیادی در آن حضور داشتند. سندی که تهران تایمز به دست آورده نشان می دهد که دولت بایدن یکی از آنها بوده است.

این سند با مشارکت راب مالی، فرستاده سابق آمریکا در امور ایران تهیه شد که برکناری مرموز او خبرساز شد.

مرگ مهسا امینی در شهریور 1401 ( سپتامبر 2022) آغازگر یک دوره چند ماهه ناآرامی بود که تقریباً همه جنبه‌های زندگی در ایران را تحت تأثیر قرار داد. این امر باعث ناامنی طولانی مدت، نوسانات ارزی، و شکاف‌های اجتماعی شد که باعث شد میلیون‌ها نفر در ایران در برخی از جنبه‌های زندگی وضعیت بدتری داشته باشند. چه رسد به کسانی که جان خود را - چه نیروهای امنیتی و چه مردم عادی - در جریان ناآرامی‌ها از دست داده‌اند.

مقامات ایرانی با درک وخامت اوضاع، تمام تلاش خود را برای آرام کردن جامعه و التیام زخم‌های ناآرامی به کار گرفتند. یک گام بزرگ در این راستا، اعلام عفو عمومی بود که شامل همه کسانی شد که در ناآرامی‌ها دستگیر شده بودند.

مقام‌های ایرانی به نارضایتی‌های مردمی که در بروز ناآرامی‌ها کمک کرده است، اذعان کردند. علاوه بر این، مقامات بلندپایه ایران در مورد دست‌های خارجی هشدار دادند. اما در حالی که شواهد زیادی در رابطه با مداخله خارجی ارائه شده بود، بسیاری در غرب ترجیح دادند ایده مداخله خارجی را کتمان کنند.

در بحبوحه ناآرامی‌های سال 1401 ( 2022) ایران، وزارت امور خارجه آمریکا با مشارکت راب مالی، راهبردی برای شعله ورتر کردن بیشتر آتش ناآرامی‌ها و طولانی شدن آن اندیشید.  روزنامه تهران تایمز به سند مفصلی دست یافته است که نشان می‌دهد دولت بایدن چگونه در بحبوحه ناآرامی های 2022 سیاست تهاجمی ایران را در قالب یک استراتژی، تدوین و اجرا کرد. این سند به تاریخ اول آذر 1401 (22 نوامبر 2022)، می‌تواند به عنوان یک استراتژی رسمی تلقی شود که در ماه‌های بعد به عنوان یک اصل راهنما برای ایالات متحده در سیاست خود در قبال ایران در نظر گرفته شد.

این سند توسط وزارت امور خارجه آمریکا تهیه و برای سایر نهادها مانند شورای امنیت ملی آمریکا ارسال شد.

این سند چهار بخش گسترده را برای اقدام علیه ایران ترسیم می‌کند که هر یک شامل بخش‌های فرعی زیادی است. این سند پیشنهاد می‌کند که شورای امنیت ملی نقش هماهنگ کننده‌ای را در زمینه تشکیل جلسات کوچک و منظم در سطح معاونان، هدایت اطلاعات مرتبط با ایران، بهبود کار بین سازمانی و اطلاع رسانی رئیس جمهور بایدن در مورد «اعتراضات» در ایران بصورت روزانه  بر عهده بگیرد.

بخش عمده‌ای از این سند به این موضوع می‌پردازد که چگونه ایالات متحده باید از «معترضان» در ایران حمایت کند و در عین حال تحریم‌ها علیه ایران را افزایش و این کشور را در سطح بین المللی منزوی کند.

برخلاف تصور بسیاری، این حمایت فقط در قالب توییت یا بیانیه نیست. این بسیار فراتر از روش‌های متعارف ابراز حمایت از معترضان ادعایی آزادی خواه است. این سند شامل دستورالعمل‌هایی برای دولت بایدن است تا با افشای اطلاعاتی که از طریق آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده به دست آمده برای کمک به جرأت بخشیدن به به اصطلاح معترضان، از توان اطلاعاتی ایالات متحده استفاده کند. این دستورالعمل‌ها تا آنجا پیش می‌رود که ایالات متحده را وادار می‌کند تا سیستم‌های فرماندهی و کنترل ایران را با قصد فلج کردن قابلیت‌های سایبری این کشور هدف قرار دهد.

قاچاق بسیار مورد بحث پایانه‌های اینترنتی ماهواره‌ای (مودم و روتر) استارلینک به تفصیل در این سند ذکر شده است، که همچنین شامل تلاش‌های گزارش نشده قبلی توسط ایالات متحده برای ارائه VPN به مردم در ایران در تلاش برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی خواهد بود.

بر اساس این سند، تلاش‌های مداخله‌جویانه ایالات متحده به بهبود دسترسی به اخبار و اطلاعات محدود نمی‌شود، بلکه شامل حمایت مالی با ایجاد صندوق‌های اعتصابی از افرادی است که در ناآرامی‌ها دست دارند.

بخش دیگری از این سند به نیاز به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر می‌پردازد. این سند خواستار تحریم‌های حقوق بشری علیه مقامات بلندپایه ایران است.

همچنین شامل تلاش‌های چندجانبه برای انزوای ایران در سازمان‌های بین‌المللی با همکاری نزدیک با متحدان اروپایی است.

در این سند از عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد (CSW) ابراز نارضایتی شده است. این بخش از استراتژی در 23 آذر 1401 ( 14 دسامبر 2022) ، زمانی که ایالات متحده تلاش‌ها را برای حذف ایران از کمیسیون رهبری می کرد، جنبه اجرائی بخود گرفت.

در مجموع، این سند مدرک دیگری از نحوه دخالت آمریکا در امور داخلی ایران در زمانی است که خواستار مذاکرات هسته‌ای با تهران بود.

در حالی که ناآرامی‌های سال 1401 ( 2022 ) مدت‌ها پیش از بین رفت، دولت بایدن ظاهرا به تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن ایران ادامه می‌دهد. اخیراً رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که آمریکا پیشنهاد کرده است که طالبان در ازای دریافت وجوه مسدود شده‌شان در آمریکا، در ایران نا امنی ایجاد کنند.

 

12 آگوست 2023
صادق فریدون آبادی
تارنمای تهران تایمز
برگردان علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/82809کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب