درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۷۹۹۶۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۴ : ۱۲ دیدگاه: ۰

کاظمی قمی:

افغانستان را با خطوط ریلی به آبهای آزاد متصل می‌کنیم

 افغانستان را با خطوط ریلی به آبهای آزاد متصل می‌کنیم نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در افغانستان اعلام کرد این کشور آماده است تا افغانستان را از طریق خطوط ریلی به آبهای آزاد متصل کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل در سفر به ننگرهار و دیدار با والی این ولایت گفت: مجاهدت‌های مردم افغانستان به ثمر نشست و این مجاهدت‌ها باعث فرار و خروج اشغالگران از افغانستان شد، اکنون شرایط برای سازندگی افغانستان فراهم شده است.

وی افزود: افغانستان دارای منابع سرشار طبیعی است، اما حضور اشغالگران باعث شد مردم این کشور نتوانند از منابع طبیعی خود استفاده کنند.

کاظمی قمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و همسایه همواره در کنار ملت افغانستان بوده است، گفت: نگاه ما به مسئله افغانستان، نگاه اسلامی و انسانی است و دو ملت در غم و شادی همدیگر شریک بوده‌اند.

سفیر ایران در افغانستان گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است که به ثبات و بازسازی افغانستان کمک کنیم تا این کشور از جنگ و درگیری خارج شود و به سوی رفاه و سازندگی حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی افغانستان در عرصه‌های مختلف آماده همکاری است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تجارب و تخصص خوبی در عرصه‌های مختلف به ویژه کشاورزی، صنایع، مهندسی و پزشکی دارد و آماده است این تجارب را در اختیار افغانستان قرار دهد.

کاظمی قمی گفت: توسعه و رفاه افغانستان به نفع ایران و کشور‌های منطقه است و به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

وی افزود: می‌خواهیم منطقه آزاد «چابهار» را برای تجار و بازرگانان افغان فعال و همچنین افغانستان را از طریق خطوط ریلی به آب‌های آزاد بین‌المللی وصل کنیم.

رئیس نمایندگی سیاسی ایران در کابل با بیان اینکه ننگرهار ظرفیت خوبی برای کشاورزی دارد، افزود: ایران آمادگی دارد محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از کشاورزان افغان خریداری کند.

کاظمی قمی همچنین بر تقویت همکاری‌های پزشکی میان ننگرهار و خراسان رضوی به عنوان یکی استان‌های پیشتاز ایران در حوزه پزشکی و سلامت تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تحصیل 35 هزار دانشجوی افغان در مقاطع مختلف در ایران گفت: تلاش می‌کنیم دانشجویان افغان را تشویق کنیم تا به افغانستان بازگردند و از تخصص آن‌ها در کشورشان استفاده شود.

مولوی «محمد ربانی ناصح» والی ننگرهار نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از میلیون‌ها مهاجر افغان گفت: اکنون جنگ در افغانستان پایان یافته و صفحه جدیدی برای افغانستان گشوده شده است.

وی تصریح کرد: حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهد با استفاده از این فرصت، روابط خود را با کشور‌های منطقه و همسایه ازجمله جمهوری اسلامی ایران و پاکستان توسعه دهد.

ناصح گفت: می‌خواهیم از روابط حسنه افغانستان و ایران به خوبی استفاده کنیم و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم زمینه تعامل حکومت سرپرست را با کشور‌های جهان فراهم کند.

والی ننگرهار با قدردانی از کمک‌های ایران به افغانستان گفت: ما خواستار ادامه این کمک‌ها به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هستیم.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/79962کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب