درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۸۵۲۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳ : ۱۸ بازدید: ۴۹۹دیدگاه: ۰

مدل کاهش فقر چین: معجزه‌ای در خور کاوش

مدل کاهش فقر چین: معجزه‌ای در خور کاوش رئیس جمهور شی جین پینگ در 4 خرداد 1400 پایان فقر مطلق در چین را اعلام کرد. چهار دهه پیش، بیش از 80 درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کردند. این یک شاهکار معجزه آسا در بیرون بردن 770 میلیون نفر از فقر بود.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رئیس جمهور شی جین پینگ در  4 خرداد 1400 ( 25 فوریه 2021 ) پایان فقر مطلق در چین را اعلام کرد. چهار دهه پیش، بیش از 80 درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کردند. این یک شاهکار معجزه آسا در بیرون بردن 770 میلیون نفر از فقر بود.

چین با دستیابی به این هدف ده سال قبل از ضرب الاجل تعیین شده توسط اهداف توسعه پایدار 1409 ( 2030) سازمان ملل در این مسابقه از همه کشورها پیشی گرفت . بانک جهانی این دستاورد را ستود و تاکید کرد که اقدامات چین در این زمینه در تاریخ سابقه نداشته است. 70 درصد کاهش فقر جهانی را تشکیل می‌دهد.

 

کشور این پیروزی را جشن گرفت و رئیس جمهور چین مدال‌های قدردانی را بین قهرمانان این مبارزه علیه فقر توزیع کرد. وقتی به این دستاورد نگاه می‌کنیم چندین عامل برجسته می‌شوند. اول، چین با نشان دادن " تعهد قوی به هدف"، موفقیت را تضمین کرد.

این یک سیاست جامع و چارچوب اجرایی تحت رهبری حزب کمونیست چین (CPC) بود که برای تحقق رویای چین عاری از فقر اتخاذ شد. برای دستیابی به هدف، برنامه‌های بلندمدت (اهداف قرن)، میان مدت (برنامه پنج ساله) و کوتاه مدت (کنفرانس مرکزی کار اقتصادی) و غیره را طراحی کرد.

فراگیر بودن یکی دیگر از ویژگی‌های بارز همه سیاست‌ها و برنامه‌هاست که در مراحل طراحی و اجرا با مشارکت جوامع محلی و کادرهای حزب با ایجاد یک گروه پیشرو در زمینه کاهش فقر و توسعه در سال 1365 ( 1986) تداوم اجرا را تضمین کرد.

تحت هدایت کمیته دفتر سیاسی حزب ، گروه پیشرو وظایف هر لایه از دولت را مشخص می‌کرد. تصمیم گرفته شد که جهت گیری سیاست و تصمیم گیری در حوزه حزب و دولت است و استان‌ها مسئول نتیجه هستند. شهرها و شهرستان‌ها در عمل مجری خواهند بود. همزمان، کشور نیز به اصلاح سیاست‌ها و اقدامات بر اساس نیاز ادامه داد.

 

اصلاحات رئیس جمهور شی

فلسفه رئیس جمهور شی جین پینگ بر اساس فلسفه " اصلاحات مستمر" بنا شده است. از زمان سوگند خود به عنوان رئیس جمهور، او شروع به اصلاح سیاست‌های اقتصادی کرد. او متقاعد شده بود که آخرین مرحله برای دستیابی به چین عاری از فقر سخت ترین هدف خواهد بود و چین باید برای مقابله با این چالش نوآور و کارآمد باشد.

1-  اول، او تمرکز اقتصادی را از رشد سریع به توسعه با کیفیت بالا با "محوریت انسان و طبیعت" تغییر داد.

2- دوم، او معتقد بود که بدون بهبود حکومت داری و"-- " ریشه کن کردن فساد"- -"، نمی‌توان به چیزی دست یافت. بنابراین، رئیس جمهور شی، "فساد" را بزرگترین شر در مبارزه با فقر اعلام کرد. او یک کمپین جامع علیه "فساد" در تمام سطوح بدون تبعیض راه اندازی کرد. نتایج این مبارزه اکنون قابل مشاهده است. فضایی که در آن از "فساد" به شدت جلوگیری می‌شود، در چین حاکم است. عاملی که به کاهش فقر کمک کرد و راه را برای ورود چین به عصر جدیدی هموار کرد.

3- سوم، او با تقویت نقش حزب، کادرها و اعضای آن را در سراسر کشور بسیج کرد. ده میلیون نفر در آخرین مرحله فقرزدایی بسیج شدند. به صورت سیستماتیک و بر اساس نیاز انجام شد. ابتدا، کادرها برای جمع آوری داده‌های خاص خانوار مستقر شدند. سپس، دولت برای خانوارها مددکاران و برای روستاها تیم‌های امدادی را معرفی کرد. تیم های کمکی با تجزیه و تحلیل داده‌های هر منطقه هدف فرموله شدند. اطمینان حاصل شد که کمک ها باید با توجه به تخصص مورد نیاز در منطقه مورد نظر انجام شود. به عنوان مثال، یک منطقه با یک جامعه کشاورزی بزرگ به تیمی از متخصصان با پیشینه کشاورزی نیاز دارد. و سرانجام، حزب CPC  دستور داد تا زمانی که فقر از بین نرود، به تیم‌ها اجازه خروج از سایت داده نشود. این یک مداخله تغییر دهنده بازی برای القای روحیه برای رسیدن به هدف در چارچوب زمانی درک شده بود.

 

شش اقدام دقیق مدل چینی برای کاهش فقر

رئیس جمهور شی برنامه‌ای از شش اقدام دقیق را راه اندازی کرد.

1- اولین عنصر آن جمع آوری اطلاعات دقیق بود. اطلاعات نباید تصادفی یا کلی باشد. باید در مورد خانواده و فرد باشد. به کادرها دستورات مشخصی برای دستیابی به این هدف داده شد.

2- دوم، طراحی و مدیریت پروژه باید هدفمند باشد و هیچ اظهارنظر کلی وجود نداشته باشد. هر نقطه عمل یک پروژه باید بر هدف متمرکز باشد و مداخله مشخص و منابع مالی را دنبال کند. فضایی برای شعارهای فانتزی یا شیرین کاری های تبلیغاتی وجود نداشته باشد .

3- ثالثاً تخصیص و خرج وجوه نیز باید به درستی مدیریت شود و اختلاس صورت نگیرد. فساد (پولی یا الزام بستگان یا دوستان) را نباید به هیچ قیمتی در هیچ سطحی تحمل کرد. استقلال مالی در سطح محلی اما با پاسخگویی دقیق تضمین شود.

4- چهارم، برنامه‌های مداخله باید بر اساس نیاز خانوارها طراحی شود. این بدان معناست که نیازهای منحصر به فرد هر خانوار در نظر گرفته و بر این اساس، مداخلاتی طراحی شود.

5- پنجم، تیم‌های ایالتی باید با در نظر گرفتن میزان فقر، دسترسی و نیازهای جامعه مستقر شوند.

6- و ششم، نتایج ارائه شده توسط کارکنان معاونت در یک منطقه باید توسط شخص ثالث تأیید شود و ترجیحاً دانشگاه‌ها و دانشجویان باید درگیر شوند.

 

رهایی مردم از فقر با پنج مداخله

رئیس جمهور شی همچنین چشم اندازی از پنج دسته ارائه داد.

1-  اول، تلاش‌هایی برای ایجاد شغل، یا از طریق درگیر کردن صنعت یا برانگیختن مردم به سمت خوداشتغالی صورت گرفت. مردم تشویق شدند تا به کارآفرینی بپردازند و پیشرفت فناوری به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت.

2- دوم، جابجایی به عنوان یک استراتژی اتخاذ شد. دولت افرادی را که در مناطق دور افتاده و سخت زندگی می‌کردند و یا فاقد منابع تولیدی مانند زمین و ابزار لازم بودند را به مکان‌هایی با فرصت‌های اقتصادی بهتر منتقل کرد.

3- سوم، مردم برای محافظت از مناطق و منابع شکننده بدون به خطر انداختن نیازهایشان نیرومند شدند. این کار با تبدیل مشاغلی مانند هیزم شکن به جنگلبان، چوپان به حافظ مراتع و غیره انجام شد. از یک طرف به حفظ محیط زیست و منابع کمک کرد و از طرف دیگر باعث ایجاد اشتغال شد.

4- چهارم، آموزش به عنوان ابزار اصلی برای ارتقای استاندارد زندگی مردم در نظر گرفته شد. چین تلاش‌های ویژه‌ای برای ارائه آموزش در فقیرترین مناطق انجام داد. این به بهبود میانگین تعداد سال‌های تحصیل کمک کرد. تا سال 1399 (2020) این میانگین حدود 11 سال بود.

5- پنجم، برای تامین حقوق آسیب پذیرترین افراد، یارانه برای امرار معاش در نظر گرفته می‌شود و فقط برای کسانی مجاز می‌باشد که به دلیل سن یا ناتوانی نمی‌توانند کار کنند.

 

شکیل احمد رامی

تارنمای فضای دهکده جهانی

برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78522کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب