درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۴۵۶۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۴ : ۱۴ دیدگاه: ۰

کیسینجر:

چین با توافق ایران-عربستان گام مهمی در نظم جدید جهانی برداشت

چین با توافق ایران-عربستان گام مهمی در نظم جدید جهانی برداشت وزیر خارجه اسبق آمریکا و سیاستمدار کهنه‌کار این کشور تصریح کرده چین با میانجی‌گری در توافق ایران و عربستان گام مهمی در جهت ایفای نقش برای ساختن نظم جهانی برداشته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، هنری کیسینجر، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی و وزیر خارجه پیشین این کشور در مصاحبه‌ای میانجی‌گری چین برای برقراری روابط میان ایران و عربستان سعودی را به منزله «تغییری اساسی در اوضاع راهبردی منطقه خاورمیانه» تفسیر کرده است.

کیسینجر در مصاحبه‌ای با «دیوید ایگناتوس»، ستون‌نویس مشهور واشنگتن‌پست درباره دیپلماسی میانجی‌گرانه چین گفت: «من این را به عنوان تغییری اساسی در اوضاع راهبردی منطقه خاورمیانه می‌بینم. سعودی‌ها دارند اکنون با قرار دادن آمریکا مقابل چین، امنیت خودشان را موازنه می‌کنند.»

واشنگتن‌پست نوشته که کاستن از تنش‌ها در منطقه خلیج فارس «در کوتاه‌مدت برای همه خوب است؛ اگر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین می‌خواهد نقش مهار ایران و اطمینان‌بخشی به عربستان سعودی را به عهده بگیرد، امید است که موفق باشد.»

با وجود این، کیسینجر می‌گوید که در درازمدت، ظهور چین به عنوان قدرت صلح‌ساز، «نگاه‌های مرجعیتی در دیپلماسی بین‌المللی را تغییر خواهد داد.» به نوشته واشنگتن‌پست، ایالات متحده دیگر قدرت بلامنازعی در منطقه نیست که آنقدر قدرتمند باشد که بتواند تنها مرجع میانجی‌گری برای صلح باشد.

کیسینجر می‌گوید: «چین در سال‌های اخیر اعلام کرده که لازم است در ایجاد نظم جهانی سهیم باشد. پکن اکنون گام مهمی در آن جهت برداشته است.»

به نوشته ایگناتوس، افزایش نقش چین در مناسبات جهانی تصمیم‌های اسرائیل را هم دشوار می‌کند. مقام‌های اسرائیلی حملات نظامی پیش‌دستانه علیه ایران را آخرین راه چاره علیه برنامه هسته‌ای تهران می‌دانند اما آن‌طور که کیسینجر می‌گوید: «اکنون در فشار بر ایران منافع چین هم باید در نظر گرفته شود.»

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75456کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب