درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۰۸۸۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰ : ۰۹ بازدید: ۴۶۴۵دیدگاه: ۰

اسرائیل در مسیر فروپاشی!

اسرائیل در مسیر فروپاشی! رژیم آپارتاید اسرائیل اخیراً با رسوایی های فراوانی مواجه شده است که کارشناسان پیش بینی می کنند فروپاشی آن را تسریع کند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رژیم آپارتاید اسرائیل اخیراً با رسوایی های فراوانی مواجه شده است که کارشناسان پیش بینی می کنند فروپاشی آن را تسریع کند.
اقداماتی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کودک کش جانی رسوا گشته برای جلوگیری از مجازات در دادگاه اتخاذ کرده است، حداقل هفت هفته است که صدها هزار شهرک نشین اسرائیلی را در سرتاسر سرزمین های اشغالی فلسطین به خیابان ها آورده است.
تظاهرات جاری با درگیری شدید شهرک نشینان با نیروهای رژیم به خشونت تبدیل شده است.
ماه گذشته، نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم، نسبت به "جنگ داخلی در اسرائیل" هشدار داد و خواستار انجام مذاکرات درباره اصلاحات نتانیاهو شد.
بنت گفت: «در مورد اصلاحات قضایی می توان به توافق رسید. چیزهایی هستند که باید اصلاح و تغییر شوند، اما نباید از یک افراط به افراط دیگر برویم.»
بنت افزود: "اکثریت خواهان اصلاحات هستند، نه تغییر سیستم."
آویچای مندلبلیت، دادستان کل سابق رژیم، می گوید که معتقد است معضل امنیتی کنونی تازه شروع شده است و هشدار می دهد که "خونریزی" خواهد شد.
به گزارش رسانه های اسرائیلی، مندلبلیت گفت: "ما در آغاز راه هستیم. اوضاع بیشتر بدتر خواهد شد و در داخل اسرائیل خونریزی خواهد شد."
کنست (پارلمان اسرائیل) در تلاش است تا سیستم به اصطلاح قضایی رژیم اشغالگر را سرنگون کند. 63 نماینده کنست، بیش از اکثریت مطلق نصاب، در اولین قرائت به این لایحه رأی مثبت دادند.
این اقدام با هدف تقویت کنست، جایی که ائتلاف افراطی نتانیاهو دارای اکثریت است، و همچنین بدنه اجرایی به منظور دور زدن تصمیمات دیوان عالی است.
اعضای کنست نیز در نتیجه اقدامات نتانیاهو از اختیارات بیشتری در روند انتصاب قضات برخوردار خواهند شد.
سازمان دهندگان تظاهرات استدلال می کنند که نتانیاهو قصد دارد از اصلاحات استفاده کند تا از یک سری اتهامات علیه خود خلاص شود که به سال 2019 بازمی گردد. اتهامات و رسوایی ها شامل کلاهبرداری، رشوه و نقض اعتماد است.
به گفته سازمان دهندگان، در تظاهرات اخیر، صدها هزار شهرک نشین در تل آویو و دیگر شهرک ها در سرتاسر سرزمین های اشغالی، از جمله در قدس (بیت المقدس) تظاهرات کردند. این تظاهرات در خارج از اقامتگاه رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ برگزار شده است.
هرتزوگ از کابینه فاشیست نتانیاهو خواسته است تا اصلاحات را به حالت تعلیق درآورد و با مخالفان در تلاش برای رسیدن به حد وسط مذاکره کند. در حالی که کابینه حاکم گفتگو را رد نکرده است، از تعلیق یا به تعویق انداختن رأی گیری در مورد اصلاحات خودداری کرده است.
رئیس جمهور اسرائیل هشدار داده است که وضعیت در این نهاد در شرف انفجار است.
هرتزوگ گفت: "... ما در آستانه فروپاشی اجتماعی و قانون اساسی هستیم. انبار باروت در شرف انفجار است."
مخالفان سیاسی نتانیاهو این اقدامات را به عنوان ابزاری برای "لغو دادگاه" محکوم کرده اند.
یایر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی، اصلاحات پیشنهادی را به شدت محکوم کرده و گفته است که این اصلاحات تلاشی برای نخست وزیر برای فرار از محاکمه های فساد جاری است.

 

هشدار کارشناسان در باره اصلاحات افراطی نتانیاهو
کارشناسان هشدار داده اند که اقدامات نتانیاهو منجر به آسیب بلندمدت به رشد اقتصادی اسرائیل و همچنین استاندارد زندگی شهرک نشینان اسرائیلی خواهد شد.
اقتصاددانان اسرائیلی این هشدار را منتشر کردند که رژیم به وضعیتی رسیده است که به سمت یک فروپاشی مالی پیش می‌رود و ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو می‌تواند پیامدهای شدیدی برای اقتصاد داشته باشد.
آنها هشدار دادند: "از زمانی که ما اولین دادخواست خود را منتشر کردیم، نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد آسیب به اقتصاد می تواند قوی تر و سریعتر از آنچه ما انتظار داشتیم ظاهر شود."
لاپید گفت: «این واقعیت که آنها اکثریت پارلمان را دارند به این معنی نیست که آنها می توانند دادگاه عالی را فقط به این دلیل که نخست وزیر کیفرخواست صادر شده است پاک کنند.
اصلاحات به اصطلاح راه را برای مسائل دیگری هموار می کند که برای رژیم بسیار نگران کننده خواهد بود.
حتی اگر در کوتاه‌مدت بازارها در نهایت تثبیت شوند، تجربه سایر کشورهایی که در آن نهادهای قضایی و مالی آسیب دیده‌اند، و تحقیقات دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌توان انتظار آسیب بلندمدت به رشد اقتصادی و استاندارد زندگی اسرائیلی‌ها را داشت.
کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که ارزش پول اسراییل، شیکل در برابر دلار به پایین ترین حد سه سال اخیر رسیده و سقوط نموده و شرکت ها را مجبور کرده است که پول خود را از حساب های اسرائیلی خارج کنند، زیرا سرمایه گذاران و کارآفرینان برجسته فناوری پیشرفته از ترس سیستم قضایی و حاکمیت ضعیف قانون ازآن خارج  می شوند. امضاکنندگان این هشدار اقتصادی، روانشناس برجسته اسرائیلی-آمریکایی، دانیل کانمن و رئیس دو دوره پیشین بانک اسرائیل، یاکوب فرنکل هستند.
سایراقتصاددانان هشدار داده اند که اقدامات رادیکال می تواند منجر به کاهش سرمایه گذاری در صنایع مختلف این شغل شود.
منتقدان گفته اند که دادن قدرت به کابینه راست افراطی نتانیاهو در کنست، تحولات مرگبار فلسطینی ها را تشدید خواهد کرد.
در حالی که این لایحه هنوز نیاز به تصویب قرائت دوم و سوم در کنست دارد، شهرک نشینان اسرائیلی قبلاً با حمله اخیر در کرانه باختری اشغالی که منجر به کشته شدن یک فلسطینی و سوختن خودروها، خانه ها و مشاغل فلسطینی شد، سوء استفاده کرده اند.

 

محکومیت افراطی گری دولت نتانیاهو
«سون کوهن فون بورگدورف» نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین به گروه محکومیت بین المللی پیوست و خواستار پاسخگویی و محاکمه عاملان آن پس از این جنایت شد.
نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین ، در رأس یکی از بزرگترین هیئت های اتحادیه اروپا که از کرانه باختری بازدید می نمود، گفت که مقامات می خواهند با چشمان خود خسارات ناشی از خشونت های 26 فوریه را در روستای فلسطینی هوواره( Huwara ) و اطراف آن ببینند.
کوهن فون بورگدورف گفت: «برای ما ضروری است که مسئولیت پذیری کاملاً تضمین شود، عاملان به دست عدالت سپرده شوند، و کسانی که دارایی خود را از دست داده اند غرامت بپردازند.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست "غیرقابل درک" وزیر اسرائیل برای "محو" شدن یک شهر فلسطینی را محکوم کرد.
این شهرک نشین راست افراطی اسرائیل( بزالل اسموتریچ) که اتفاقاً وزیر دارایی رژیم نیز است، چند روز پس از آن که فلسطینی ها عملیات تلافی جویانه ای را در هوواره در کرانه باختری اشغالی انجام دادند و شهرک نشینان بعداً؛ در آن به خشونت پرداختند، اظهار نظر کرد.
جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرد علاوه بر کشته شدن یک فلسطینی، بیش از 350 فلسطینی نیز مجروح شدند که بیشتر آنها از استنشاق گاز اشک آور رنج می برند.
اسموتریچ گفت: "من فکر می کنم روستای هووارا باید از بین برود." من فکر می کنم دولت اسرائیل باید این کار را انجام دهد.»
فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، در سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، اظهارات اسموتریچ را به عنوان "بیانیه ای غیرقابل درک برای تحریک به خشونت و خصومت" محکوم کرد.
اسرائیل از آغاز سال جاری حداقل 65 بزرگسال و کودک فلسطینی را به قتل رسانده است.
این در حالی است که اسرائیل در شورای حقوق سازمان ملل نماینده ای برای شنیدن سخنان ویرانگر علیه خود نداشت.
ترک تاکید کرد: در آینده نزدیک باید به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی پایان داده شود... وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیش از هر چیز برای مردم فلسطین یک تراژدی است.
ترک افزود: «گزارش من نشان می‌دهد که در طول دوره گزارش، نیروهای امنیتی اسرائیل (ISF) بدون توجه به سطح تهدید و حتی گاهی به‌عنوان اقدام اولیه و نه آخرین راه‌حل، مکرراً از نیروی مرگبار استفاده کرده‌اند.
او گفت: «دفتر من همچنین چندین مورد از قتل‌های هدفمند غیرقانونی آشکار توسط اعضای ISF را مستند کرده است.
این گزارش حاکی از آن است که 131 فلسطینی توسط پرسنل ISF در یک سال گذشته در چارچوب اجرای قانون که خارج از هر چارچوبی از خصومت است، کشته شدند. این شامل 65 نفر می شود که ما می دانیم مسلح نبودند و در هیچ حمله یا درگیری شرکت نداشتند.
فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد،گزارش خود را این چنین به پایان می برد:«... برای پایان دادن به این خشونت، اشغال باید پایان یابد. این موضوعی است که همه آن را می دانند.» 

 

دکتر اسدالله افشار

 

منبع: تهران تایمز/ مقاله علی کربلایی( Israel on the path to "collapse")/ March 4, 2023 - 20:53
برگردان: دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75088کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب