درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه کشاورزی و امور دام/مازندران/ایران شناسه: ۷۵۰۸۷۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰ : ۰۹ دیدگاه: ۰

دپوی ۷ ماهه برنج شالیکاران شمال ایران/ کشت جدید آغاز شد اما برنج قدیمی فروش نرفت

 دپوی ۷ ماهه برنج شالیکاران شمال ایران/ کشت جدید آغاز شد اما برنج قدیمی فروش نرفت کشاورزان مازندران با گذشت هفت ماه از برداشت کشت اول برنجشان همچنان به دلیل حامی نداشتن در رنج به سر می‌برند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، استان مازندران با مساحت 214 هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید سالیانه حدود یک میلیون و 420 هزار تن شلتوک حدود 45 درصد تولید برنج کشور را تأمین می‌کند؛ استانی که به دلیل مرغوبیت خاک حاصل‌خیز و آب‌وهوای معتدل علاوه بر کشت اول، چند سالی است که کشاورزان به کشت دوم برنج روی آورده‌اند به طوری که طبق آمار حدود 110 هزار هکتار به کشت دوم اختصاص می‌یابد به همین خاطر استان مازندران در جایگاه تولید برنج در رتبه نخست کشور قرار می‌گیرد و این باعث شد تا رشد کشت مکانیزه در اراضی کشاورزی این استان رو به جلو حرکت کند و طبق آمار امسال حدود 130 هزار هکتار اراضی کشاورزان با کشت مکانیزه صورت بگیرد.

با وجود چنین جایگاهی برای رفاه حال کشاورزان و مهم‌تر جهت حمایت از کمک به این زحمتکشان که با مشقت و سختی به تولید برنج می‌پردازند، در کنار راه‌اندازی مرکز تحقیقات برنج شمال کشور، ساخت بزرگ‌ترین مرکز تجارت بین‌المللی برنج ایران در مازندران، در شهرستان آمل اتفاق افتاد؛ مرکزی با اهدافی بر جلوگیری از ورود برنج‌های وارداتی خارجی در زمان تولید برنج، کوتاه کردن دست دلالان هنگام فروش محصول کشاورزان، مهم‌تر جهت حمایت کشاورزان با تولید باکیفیت و جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی آنها احداث شد و در این سال‌ها هیئت مدیره این مرکز با حضور در همایش‌ها، جلسات کشوری، نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، و قرار دادن برنج ایرانی در تالار بورس و اقدام برای صادرات دسترنج کشاورزان به کشورهای همسایه تلاش خود را به کار بردند تا جایگاه برنج ایران را علاوه بر خودکفایی، در جایگاه‌های برند برنج‌های خارجی چون تایلند، هندی و پاکستان برسانند اگرچه برنج ایرانی دارای مرغوبیت مناسب در طعم، پخت و تولید است، اما باز هم برای اینکه جایگاه ایران در عرصه جهانی ارتقاء یابد، همت بالای مسئولان کشوری به ویژه وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و صمت را می‌طلبد.

در همین راستا با توجه به نادیده گرفتن تولید امسال کشاورزان که پس از گذشت هفت ماه از برداشت کشت اول متاسفانه هنوز محصول کشاورزان در انبارهای سورتینگ مرکز بین‌المللی تجارت برنج و کارخانه‌های شالیکوبی سراسر مازندران دپو شده و با وجود در آستانه قرار گرفتن کشت جدید، کشاورزان هنوز امید به آن دارد تا مسئولان فکری به حال آنها کرده و محصولات آنها را حداقل با خرید تضمینی به فروش برسانند.

در همین راستا کارگروه استانی تسهیل تجارت و بازرگانی برنج مازندران با حضور‌ فرمانداران دو شهرستان آمل و فریدونکنار، مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران و اعضای اتاق بازرگانی استان، مدیر جهاد کشاورزی آمل برگزار شد تا درباره برنامه‌ها و مشکلات حوزه برنج و رفع آن در این مرکز تصمیمات جدی بگیرند.

 

‌دولت برای خرید برنج ایرانی در تالار بورس ورود نکرد

سیداسماعیل ‌یزدان‌پناه، مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی و پایانه صادرات برنج ایران در این نشست ‌با بیان اینکه رفع دپوی برنج اتفاق مناسبی برای مشکل این محصول است، اظهار کرد: با پیگیری‌های مداوم استاندار نسبت به چالش دپوی برنج داخلی در کارخانه‌ها، بانک صادرات پای کار آمد تا این امکان فراهم شود تا این مرکز برنج‌های کشاورزان را خریداری کند.

وی با تاکید براینکه کشاورزان می‌توانند از دو راه برنج خود را در پایانه برنج به فروش برسانند، عنوان کرد: کشاورزان هم در بورس کشاورزی و هم در پایانه می‌توانند برنج خود را بفروشند.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه از رکود خارج شدیم، به فکر توسعه بازار برنج هستیم، تصریح کرد: بخش‌های مختلف باید دست به دست هم بدهیم، تا از این چالش عبور کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تمام برنج‌های دپو‌شده در کارخانه‌های مازندران را می‌توانند خریداری کنند، مطرح کرد: این مرکز درصد قابل ملاحظه‌ای را می‌تواند خریداری کند.

مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی برنج ایران با بیان اینکه نزدیک به 2 هزار تن برنج خریداری شده اما ظرفیت خرید بیشتر از این را داریم، افزود: خرید برنج با نرخ روز بازار و نرخی که بازار تعیین می‌کند یعنی طارم کیفی با قیمت 80 هزار تومان خریداری می‌شود.

 

بازاررسانی و تجارت برنج دو حلقه مفقوده  این محصول در مازندران

سیدعباس حسینی، فرماندار ویژه آمل در این نشست با بیان اینکه مشکلی در تولید برنج در این استان وجود ندارد، اظهار کرد: کیفی‌ترین تولید برنج کشور در دو شهرستان آمل و فریدونکنار کشت و تولید می‌شود.

 وی بازار‌رسانی و تجارت برنج را دو حلقه مفقوده  این محصول در مازندران عنوان ‌کرد و افزود: پایانه بین‌المللی صادرات برنج به عنوان حلقه راهبردی در تجارت برنج نقش کلیدی داشته و در عرصه تجارت پایداری برای برنج و قیمت مناسب تلاش کرده است.

حسینی با بیان اینکه پایانه برنج یک بازوی توانمند و نقطه تعادل در بخش خصوصی است، افزود: خرید برنج از طریق بورس بهترین استفاده از ظرفیت است که باید از این توانمندی استفاده مناسب را ببریم.

وی ادامه داد: برای حمایت از این محصول به زودی استاندارد و گمرک نیز در این مرکز مستقر می‌شوند و این سوق دادن به یک منطقه ویژه برنج برای کشور است.

فرماندار ویژه آمل با اشاره به اینکه مرکز پایانه برنج حلقه تسهیل‌گر در حوزه این محصول است، تصریح کرد: در مسیر خودکفایی برنج گام برداشته شده بود که هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در آن وجود نداشت، اما اکنون در مجموعه‌های پیوسته و وابسته وارد عرصه حمایت از برنج شدند و آن نگاهی که به حوزه تجارت برنج نمی‌شد امروز به سمت این نگاه کشیده شد.

با وجود برگزاری چنین کارگروه‌هایی و بررسی بر موضوع مشکلات کشاورزان اگر چاره‌ای اندیشیده نشود و آن برنج‌های دپوشده در انبارهای شالیکوبی‌داران، رنج آن زحمتکشان بدون حامی و دلسوزی مطمئنا رفع نخواهد شد و نهایت مجبور به فروش اراضی کشاورزی خود خواهند شد و این یعنی نابودی تولید داخلی و جایگزینی آن برنج خارجی که مطمئنا عوارض جانبی زیادی را برای هم‌وطنان ایرانی به همراه خواهد داشت پس لزوم بر ورود جدی مسئولان کشوری به ویژه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75087کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب