درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۷۳۶۳۷۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶ : ۰۷ بازدید: ۳۶۶۸دیدگاه: ۰

سخنی با شورای رهبران و شورای وزیران خارجه اروپا

سخنی با شورای رهبران و شورای وزیران خارجه اروپا شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه 3 بهمن ماه سال جاری قطعنامه مد نظر پارلمان اروپا علیه سپاه را تصویب نکرد و تیر پارلمان با همه تلاش‌هایش به سنگ خورد. اکنون پارلمان اروپا تنها امید و نگاهش به نشست رهبران اروپایی در دهم فوریه میلادی جاری و یا نشست بعدی شورای وزیران این اتحادیه در بیستم فوریه می‌باشد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه 3 بهمن ماه سال جاری ( 23 ژانویه 2023) قطعنامه مد نظر پارلمان اروپا علیه سپاه را تصویب نکرد و تیر پارلمان با همه تلاش‌هایش به سنگ خورد. اکنون پارلمان اروپا تنها امید و نگاهش به نشست رهبران اروپایی در دهم فوریه میلادی جاری و یا نشست بعدی شورای وزیران این اتحادیه در بیستم فوریه می‌باشد تا بتواند با تصویب قطعنامه، سپاه این نهاد نظامی رسمی ایران را در لیست سیاه و فهرست گروه تروریستی قرار دهد آن هم سپاهی که امنیت امروز اروپا مدیون اوست که اگر سپاه نبود، داعش این گروه تروریستی خون آشام دست آموز آمریکا، فاتحه اروپا این قاره سبز پیر را خوانده بودند.

ضرورت ایجاب می‌کند دستگاه دیپلماسی کشور بی‌فوت وقت و با جدیت تمام در میدان فعال باشد و با تحرکات دیپلماسی در سطح اروپا مانع از تحقق چنین مصوبه‌ای گردد تا اجماع اروپایی هرچند تشریفاتی و بی‌خاصیت اما سیاسی و روانی صورت نپذیرد تا جبهه جدیدی برای زیرفشار قرار دادن ایران شکل گیرد.

نگارنده این یادداشت با عنایت به چنددستگی اروپاییان وتضاد منافع آنان درپاره ای ازاختلافات موجود میان خودشان برسر ایران، براین باوراست هیچ اراده‌ای درنزد شورای رهبران وشورای وزیران خارجه اروپا وجود ندارد تا بخواهند در ماه فوریه قطعنامه‌ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تصویب نمایند، حتی این موضوع در نزد سیاستمداران منصف اروپایی هم خریدار ندارد[1] و از هم اکنون به طراحان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی این طرح که سرسپرده به آمریکا و صهیونیزم بین‌الملل می‌باشند می‌گویم منتظر شکست مفتضحانه دیگر خود در این خصوص باشید.
 

 نکاتی وجود دارد که ضرورت دارد به شورای رهبران و شورای وزیران خارجه اروپا متذکر شویم تا در زمین آمریکا و صهیونیزم بین‌الملل بازی نکنند و در این مسیر پر مخاطره و پر فراز و نشیب که ثبات و امنیت اروپا را با چالش و بحران مواجه می‌سازد، وارد نشوند و اروپا را در این شرایط حساس درگیر ننمایند. این نکات که باید درک شود عبارتست از:
 

1- عدم حمایت، تحریک و تشویق همه جانبه از تروریسم و گروه‌های تروریستی.
2-از اقدامات تروریستی، خشونت علیه مردم ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشراکاذیب وترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران پرهیز شود.
3- عدم اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران.[2]
4-  به گفته برخی مقام‌هاي اتحاديه اروپا قرار دادن سپاه در لیست و فهرست تروريستي؛ مسأله پيچيده‌ و غیرعاقلانه‌ای است.[3]    
5- به طور قطع قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست گروه‌هاي تروريستي نه تنها باعث مرگ اميدها براي احياي برجام می‌شود[4] بلکه باعث تشديد تنش‌ها هم خواهد شد
6- تحليلگران مي‌گويند چنين اقدامي ممكن است باعث قطع روابط ديپلماتيك شود.
7- اتحادیه اروپا که به اتاق عملیات غرب علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران تبدیل شده است باید از این اتاق خارج شود و از تقابل و عناد با ایران و ملت بی‌نظیرش دست بردارد.
8- برخی مقامات اروپایی هم اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را مساله‌ای احساسی و غیر قابل تحقق قلمداد می‌کنند.[5]
9- سران اروپایی بدانند مواجهه و مقابله با انقلاب اسلامی ایران خطرناک و هزینه آن بسیار هنگفت می‌باشد؛ آیا سیاستمداران لمپن نئونازیسم، نئوفاشیسم و نژادپرست اروپایی حاضر به پرداخت این هزینه کلان هستند؟ به سران اروپایی می‌گویم مراقب باشید با طناب پوسیده آمریکا وصیهونیزم بین‌الملل به قهرچاه سقوط نکنید!
10- به 28 کشور اروپايي می‌گویم؛ هويت خود را بازیابید، نقش هژموني خود را جدی بگیرید و از اعمال همسان سازي با سياست‌هاي آمريکا وحفظ جايگاه اسرائيل، دست بردارید و از زیر یوغ اسارت و ننگ این گونه حیات سیاسی خود را نجات و رهایی بخشید.  
11- ایران مقتدر با وجود بحران‌ها و چالش‌های 43 ساله خود نه به استکبارغرب ونه به متحدانش از اروپاییان گرفته تا صهیونیزم بین‌الملل باج داده و نه خواهد داد. اروپاییان بدانند در مسیر تقابل با ایران، دستاوردی شامل حالشان نخواهد شد و لذا توصیه می‌شود با ایران از راه تعامل و دیپلماسی سخن بگویند و مثل آمریکا جنون تحریم نداشته باشند.
12- ایران محکم ایستاده است. از مواضع اصولیش کوتاه نخواهد آمد. تسلیم تحریم‌های ظالمانه غیرانسانی وحشیانه نخواهد شد. آشوب‌ها واغتشاشات 100 روزه هم که جنگی تمام عیارترکيبي(هیبریدی)، شناختي، اقتصادي، رسانه‌اي و رواني بود- و از سوی آمریکاییان، تروئیکای اروپایی، صهیونیزم بین‌الملل، مزدوران جیره خوار، اپوزیسیون و سلبریتی‌های خائن وطن فروش طراحی شده بود- هم نتوانست نظام مستحکم ایران را فرو ریزد اما این اقتدار و ایستادگی ملت عزیز ایران؛ شکست سنگینی را با هزينه‌هاي سياسي، حيثيتي و مالي بر دوش همه مخالفان ایران و انقلاب و مردم تحمیل کرد و نقشه راه آنان و هم‌پيمانان منطقه‌اي آمريکا را آشکار، برملا و خنثی نمود.[6]
 

جان کلام این که؛ شورای رهبران و شورای وزیران خارجه اروپا بدانند ایران هیچ‌گاه به سازوکارهای دیکته‌شده از سوی غرب که به دست تروئیکای اروپا طراحی و برنامه ریزی شده است، تمکین نخواهد کرد و تسلیم نخواهد شد. ملت ایران در طول 43 سال به دفعات و مکرراین ادعا راثابت کرده و از آن دست نکشیده است. انتظارآن است که شورای رهبران و شورای وزیران خارجه اروپا در دهم و بیستم فوریه میلادی جاری، عاقلانه رفتار کنند، ازانجام اقدام‌‌های ماجراجویانه و رادیکال نیز اجتناب نمایند و آزموده را برای صدمین بار مورد آزمون قرار ندهند.    
 

 دکتر اسدالله افشار
 

پی‌نوشت: 

[1] - همان گونه که در متن بیان شد دولت‌هاي اروپايي تمايل چنداني براي عملي كردن اين تصميم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دهند، ندارند. بعد از اين جلسه هم جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا و توبياس بيلستروم، وزير خارجه سوئد، در اظهارنظرهايي جداگانه تاكيد كردند كه به دليل فقدان دلايل حقوقي كافي، امكان اجراي اين خواسته پارلمان اروپا وجود ندارد و شوراي اروپا نمي‌تواند بدون حكم دادگاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي اروپا قرار دهد. تحليلگران و ديپلمات‌هاي غربي كه با رسانه‌ها گفت‌وگو كرده‌اند، اين اقدام را باعث تشديد تنش‌ها و بسته شدن درهاي ديپلماسي با ايران توصيف مي‌كنند.
 [2] - تحریم‌هایی که به اذعان خانم دوهان نماینده ویژه شورای حقوق بشر در اقدامات یک جانبه قهری مغایر با تمام قوانین جهانی است و زنان و کودکان از قربانیان اصلی آن هستند بویژه اینکه این تحریم ها در نهایت بخش‌های دارویی و غذایی را نیز در بر می‌گیرد که خطرات جانی به همراه دارد.
 [3] - توبياس بيلستروم، وزير خارجه سوئد كه كشورش رياست دوره‌اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه در اظهاراتي گفته است: «اضافه شدن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا مساله پيچيده‌اي است و بايد از برخي شرايط برخوردار باشد.» وي افزود: «سپاه پاسداران را نمي‌توان صرفا به خاطر نقض حقوق بشر كه در ايران رخ مي‌دهد در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار داد، بلكه بايد ارتباطي نيز با تروريسم داشته باشد.» به گفته او، «وگرنه اين مخاطره وجود دارد كه فردي كه تحت تحريم قرار گرفته به دادگاه اتحاديه اروپا شكايت بياورد و از فهرست حذف شود و اين امر، همان‌طوركه همه ما در اين جلسه مي‌دانيم، در گذشته نيز اتفاق افتاده است.» اين مقام دولت سوئد اضافه كرد: «بنابراين من اعتقاد ندارم كه كار به اين شيوه خيلي عاقلانه باشد، اگرچه به قطعنامه پارلمان اروپا احترام مي‌گذارم.» پيش از اين نيز، جوزپ بورل، نماينده عالي رياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه گفت كه قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌هاي تروريستي «نيازمند راي دادگاه است» و نمي‌توان گفت «چون من تو را دوست ندارم، در نگاه من تروريست هستي.»
 [4] - يك مقام ارشد اتحاديه اروپا به فايننشيال‌تايمز مي‌گويد: «هيچ‌كس نمي‌خواهد برجام اين‌گونه بميرد.» اين مقام ارشد اتحاديه اروپا با هشدار نسبت به اينكه در صورت اقدام به تروريستي شناختن سپاه مي‌تواند باعث از بين رفتن مذاكرات هسته‌اي شود، مي‌گويد: «تنها گزينه‌اي كه ما در آن شرايط داريم بازگشت به سياست فشار حداكثري است و همه مي‌دانند كه آخرين بار اين گزينه چه نتايجي داشت.»
 [5] - در اینجا بهتر است مقامات اروپایی متوجه خبط بزرگ محاسباتی خود در قبال کشور مقتدر و عزیزمان بشوند! اروپای چندتکه و ناکارآمدی که امروز گذار از ساختارها و بنیان‌های آن به دغدغه بسیاری از شهروندان قاره سبز تبدیل شده است، قطعا قدرت تکمیل این بازی در قالب تنش‌های کنترل‌شده را ندارد. اگر اتحادیه اروپایی می‌توانست میان خلق بحران‌ها و مدیریت آنها ارتباطی منظومه‌وار با یک خروجی قابل پیش‌بینی  برقرار کند، امروز شاهد رشد ناهمگون تروریسم تکفیری و تروریسم نژادپرستانه در این مجموعه نبودیم.
[6] - آخرين اقدامات توطئه آميز مشترک غرب و آمريکا، حوادث اخير ايران بود که 47کشور و 260 شبکه ماهواره‌اي با هزينه کردهاي مالي سنگيني در آن شرکت داشتند اما برنامه‌ريزي اين 47 کشور براي انزوا و فلج ساختن ايران با ناکامي مواجه شد. نقشه راه اتحاديه اروپا و آمريکا و هم‌پيمانان منطقه‌اي آمريکا در منطقه، شبيه سازي حوادث سوريه و ليبي در ايران بود اما ملت بزرگ ايران با هوشمندي توطئه‌هاي آمريکا وغرب را خنثي ساخت.
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/73637کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب