درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۶۶۵۰۵۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۳۱ : ۱۱ دیدگاه: ۰

معاون سازمان انرژی اتمی:

به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی هستیم

به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی هستیم معاون سازمان انرژی اتمی گفت: به سمتی حرکت خواهیم کرد که بتوانیم راکتور هسته‌ای بومی داشته باشیم. ما به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور هستیم که یکی از پارامترهای مهم در توسعه‌یافتگی است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در دولت جدید، کشور به ۱۲ قطب کشاورزی تبدیل شد. به طور میانگین بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی داریم. همچنین کالاهای اساسی مانند ذرت و گندم از بنادر وارد کشور می‌شود که نیازمند ذخیره و نگهداشت آن‌ها است که سامانه‌های یون ساز ایکس و گاما نقش مهمی در حفظ آن‌ها دارند.

وی افزود: ما سامانه‌ای را در راستای سند راهبردی سازمان در کشور راه‌اندازی خواهیم کرد که از چشمه کوبالت ۶۰ به عنوان یک ماده رادیواکتیو تولید کننده پرتو در آن استفاده می‌شود و می‌تواند در سلامت مردم اثرگذار باشد. با استفاده از این تجهیزات می‌توان میزان ماندگاری محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز را افزایش داد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان در سند جامع، ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را پیش‌بینی کرده است و به سمتی حرکت خواهیم کرد که بتوانیم راکتور هسته‌ای بومی داشته باشیم. ما به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور هستیم که یکی از پارامترهای مهم در توسعه‌یافتگی است.

شیرمردی اظهار کرد: توانستیم کیت‌های غربالگری نوزادان که از نیازهای اساسی حوزه‌ی بهداشت است را با استفاده از ظرفیت آب سنگین تولید کنیم همچنین اکسیژن ۱۸ یکی از تولیدات مهم است که در ظرفیت‌های پزشکی قابل استفاده است.

وی افزود: در بخش پلاسما، تجهیزاتی را تولید کردیم که می‌تواند در درمان سرطان‌های مختلف نقش داشته باشد. رویکرد ما توسعه متوازن و ارتقا بخش‌های مغفول مانده صنعت هسته‌ای است.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص برنامه‌ی سازمان انرژی اتمی برای حل مشکلات کم‌آبی، گفت: یکی از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی تولید ۷۰ هزار متر مکعب آب شرب با استفاده از راکتور بوشهر است و همچنین مدیریت مصرف آب با تولید پلیمر جذب کننده و نگهدارنده است که میزان مصرف آب مورد نیاز کشاورزی را به یک سوم می‌رساند.

وی اظهار کرد: همچنین استفاده از پرتوها برای کاهش بار میکروبی و همچنین کاهش بار شیمیایی مسیر پساب در حوزه کشاورزی است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/66505کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب