درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۴۳۷۵۳۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰ : ۲۰ بازدید: ۶۰۰دیدگاه: ۰

هیچ نامی بر دریای کهن ما جز «خلیج فارس» برنمی‌گنجد!

هیچ نامی بر دریای کهن ما جز «خلیج فارس» برنمی‌گنجد! در هر زمانی که اقتدار معنوی و جایگاه علمی و ارتباطات دوستی و اقتصادی و صلح‌آمیز کشورمان با همسایگان توام با پیشرفت‌هایی که بر مبنای احقاق حق ملت ایران در مذاکره وین مورد توجه مردم دنیا قرار می‌گیرد فورا دشمنان دیرینه کشورمان بالاخص انگلیس خائن به‌منظور جلوگیری از این موفقیت‌ها یکی از حیله‌های ساختگی و یا جعلیات گذشته خودشان را مطرح می‌نمایند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در هر زمانی که اقتدار معنوی و جایگاه علمی و ارتباطات دوستی و اقتصادی و صلح‌آمیز کشورمان با همسایگان توام با پیشرفت‌هایی که بر مبنای احقاق حق ملت ایران در مذاکره وین مورد توجه مردم دنیا قرار می‌گیرد فورا دشمنان دیرینه کشورمان بالاخص انگلیس خائن به‌منظور جلوگیری از این موفقیت‌ها یکی از حیله‌های ساختگی و یا جعلیات گذشته خودشان را مطرح می‌نمایند.


این بار جعل نام خلیج فارس را جلو پای دولت ایران انداخته‌اند تا نگذارند قول‌هایی که به مردم داده  شده به مرحله اجرا درآید.
و اما به‌طوریکه می‌دانیم خلیج فارس اصلی‌ترین نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع که از سده‌های پیش از میلاد به‌طور مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی تحت عناوینی از جمله پارس، فارس، ایران و عجم و معتحریکای آن در سایر زبان‌ها استفاده شده است.
گرچه این آبراه در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی، به‌نام خلیج فارس و بحر فارس نامیده شده است ولی این نامگذاری از دهه  ۱۳۳۰ خورشیدی با تحریک انگلیس از سوی ملی‌گرایان عرب مورد چالش قرار گرفته به‌طوریکه این کشورها از دهه ۱۹۷۰ میلادی با گسترش اندیشه‌های پان‌عربی، علی‌الخصوص از جعلیات جمال عبدالناصر با نام جعلی خلیج عربی استفاده کرده‌اند.


این در حالیست که همه کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی همچنان از نام اصلی کهن خلیج فارس به‌صورت رسمی استفاده می‌نمایند.
ولیکن باید متذکر شد که تحریف نام خلیج فارس از چند دهه پیش با تحریک دشمنان آغاز شده است. و اما اسناد تاریخی آن چنان مستحکم و مستند است که سازمان ملل نیز بر اصالت نام خلیج فارس تاکید مینماید.
از روزی که بشر به کار تدوین و نگارش تاریخ مبادرت ورزید برای مکان‌های جغرافیایی نیز نام‌های بامسمایی انتخاب نموده است که آبراه جنوبی و جداکننده فلات ایران نیز از شبه‌جزیره عربستان یکی از این موارد می‌باشد.


لذا این آبراه با نام دریای پارس از آن دوران کهن به‌یادگار مانده است به‌طوریکه دریای پارس، یا خلیج فارس از جمله نام‌های قدیمی و باستانی است که در ازمنه‌های مختلف تاریخی در اسناد، قراردادها و مکاتبات مورد استفاده همه اقوام و ملل دنیا قرار گرفته است.
نخستین بار ایرانیان در زمان هخامنشیان این دریا را، پارس دریا یا دریای پارس، خواندند و نیز طبق کتیبه‌ای که از داریوش پادشاه هخامنشی در تنگه سوئز به‌دست آمده از آن به عنوان درایا، هچا پارچا آیتی، یعنی دریایی که از پارس می‌آید نام برده شده است و این سند به‌عنوان نخستین مدرک تاریخی موجود است که حقانیت نام خلیج فارس را به وضوح نشان می‌دهد.
در متون قدیمی نیز از جمله کتاب حدودالعالم هزارسال پیش، خلیج فارس از حد پارس آمده است. علاوه بر آن از مورخان و محققان و سیاحان غربی از جمله بطلمیوس، هرودت، فلاویوس آریانوس، در نوشته‌های خود از دریای پارس یا خلیج فارس یاد کرده‌اند.


در دوره‌های اسلامی نیز همه مورخان و جغرافیدانان مسلمان از جمله ابن فقیه در کتاب البدان، اصطخری در کتاب المالک الممالک و ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم، ابن بطوطه در کتاب مشهور رحله، نام این دریا را بحر فارس یا خلیج فارس و یا دریای پارس ذکر کرده‌اند.
چنانچه نام دیرین خلیج فارس در کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، روسیه به‌نام خلیج فارس گفته شده است که بعدا توسط چند موسسه آمریکایی و اروپایی، با سناریویی از قبل تهیه شده نام خلیج فارس را جعل کرده‌اند که همه این‌ها مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.
لذا به‌نظر می‌رسد دولت ایران مراتب را در دادگاه‌های بین‌المللی به جدّ پیگیری نماید و روز یازدهم اردیبهشت ماه را که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز است که به‌عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است جشن مردمی با دعوت از روسای جمهور دنیا و مسئولین سازمان‌های بین‌المللی جهت تنویر افکارعمومی دنیا با جعلیات دشمنان خلیج فارس مقابله نماید.

ابراهیم صدوقی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/43753کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب