درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه تشکل های دانشگاهی/ایران شناسه: ۳۲۴۸۰۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۵۵ : ۰۸ بازدید: ۲۳۷دیدگاه: ۰

شرطی‌کردن مسائل و به انتظار نتیجه مذاکرات نشستن اشتباه بزرگی است

 شرطی‌کردن مسائل و به انتظار نتیجه مذاکرات نشستن اشتباه بزرگی است دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: شرطی کردن مسائل مختلف و به انتظار حصول نتیجه مذاکرات نشستن اشتباه بزرگی است که در دوره قبل آسیب های جدی به همراه داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، زهرا جوان دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت طی سخنانی در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران گفت: نماز جمعه به عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تعلیم و تربیت، سنگری است برای حل مسائل و مشکلات جامعه و تلاش جهادی برای خدمت رسانی به مردم. لکن آنچه در طی سال های اخیر در غالب نماز های جمعه به عنوان فریضه ای عبادی-سیاسی در کشور شاهد بوده ایم محدود شدن خطبه های ائمه جمعه به حدودى خاص بوده است. اهمیت آنچه امام جمعه در خطبه ها مى گوید، کمتر از اصل نماز جمعه نیست؛ زیرا آنچه به این تجمع پرشکوه، جهت و سازندگى و نقش مؤثر مى بخشد، محتواى خطبه است . درسایهء این محتواها است که نماز جمعه اقامه مى شود.

وی ادامه داد: کمرنگ شدن بعد سیاسی نماز جمعه موجب کاهش تاثیر اجتماعی آن در سرنوشت مردم و جهت دهی فکری و فرهنگ سازی، شده است. متاسفانه تریبون نماز جمعه در حالی تبدیل به تریبون حاکمیت شده است که انتظار می رود تریبون نماز جمعه تریبون مردمی باشد و از قِبَل آن مشکلات و مطالبات مردمی بیان شود. فی المثال نماز جمعه می تواند خود بستری برای شکل دادن به مشارکت سیاسی و نظارت اجتماعی باشد. بستری که به عنوان یک قالب بتوان مسئله اعتراضات را در ان پیگیری کرد و تبدیل به مجرایی درست جهت رسیدن به این مطالبات شود.

 این فعال دانشجویی تصریح کرد: از آنجا که منصب امامت جمعه؛ منصب تماس روحانیت با ملّت وروحانیت بامجلس و دولت است، نماز جمعه باید تریبون برحق و مشروع مطالبات مردمی قرار گیرد. نماز جمعه به عنوان ساختار واسطه میان مردم و حکومت باید بتواند جریانساز بوده و مامن اصلی شنیده شدن صدای مردم توسط مسئولین و حتی پاسخگویی مسئولان به مردم قرار گیرد.

وی گفت: امروز رسالت حقگویی ائمه جمعه بیش از پیش احساس می‌شود. در خطبهء نماز جمعه، مقدّرات مملکت، مسائل سیاسى، اجتماعی و اقتصادی که درمملکت جریان دارد باید طرح شده و تبیین گردد. خطبای جمعه باید با عباراتِ فصیح و روشن جهت تنویر افکار عمومی مسائل را بیان و در اظهار حق و ردّ باطل، طبق شرایط و مقتضیات، صراحت داشته باشد. نماز جمعه عبادت است، لکن عبادتى که مدغم در سیاست است. لذا عملکرد ائمه جمعه باید به گونه باشد که مردم، ائمهء جمعه را بازوى فکرى و سیاسى نظام اسلامى بدانند.  همچنین علاوه بر پرداخت به مسائل سیاسی و عقیدتی، بیان رویکرد های کلان اقتصادی و تبیین و روشنگری پیرامون تصمیمات اقتصادی از دیگر خلا های موجود در محتوای خطبه های نماز جمعه است.

وی ادامه داد: مردم امام جمعه ای را می خواهند که نماینده آنان و  انعکاس دهنده مطالبات و مشکلات شان باشد. نه امام جمعه که به عنوان نماینده حاکمیت در نماز جمعه به بیان احکام و اشاره ای کوتاه به برخی مسائل روز بپردازد. مردم امام جمعه ای همدل و همراه میخواهند که بتواند صدای رسا مردم در تریبون نماز جمعه بوده و مسئولین امر را وادار به پاسخگویی و پیگیری کند.

جوان افزود: اگر امروز از دست رفتن مرجعیت فکری ائمه جمعه را متذکر می شویم ناشی از همین فاصله گیری از نقش نماینده مردم بودن و پیشروی به سمت نماینده حاکمیت بودن است. تا زمانی که نماز جمعه تبدی. به تریبون مردمی نشود مرجعیت فکری نماز جمعه و ائمه جمعه در اذهان عمومی بازسازی نخواهد شد. رویکردی که انتظار می رفت در شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در مدت اخیر پیگیری شود و تاملی جدی نسبت به مرجعیت فکری ائمه جمعه صورت گیرد متاسفانه مغفول ماند، و حتی در صورت تلاش برای این امر، نتیجه آن ملموس نبوده است.

وی گفت: اگر ائمه جمعه در سراسر کشور را به عنوان یک زنجیره و شبکه به هم پیوسته بدانیم که از توانایی تمدن سازی و نهادینه ساختن عالی‌ترین گفتمان‌ها در موضوعات ضروری و اصلی کشور برخوردار اند، احیای جایگاه نماز جمعه و جلوگیری از از دست رفتن مرجعیت فکری دینی با هویت سیاسی ائمه جمعه زنگ خطری است که بازنگری جدی جهت بازیابی این شارع مقدس باید مورد توجه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قرار گیرد.

جوان درباره مذاکرات هم گفت: با توجه به تجارب گذشته، آنچه در ارتباط با مذاکره با آمریکا همواره باید مدنظر قرار گیرد بدبین بودن نسبت به طرف غربی است. لذا بر اساس غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، اصرار بر اتمام مذاکرات و حصول هرچه سریع تر نتیجه، عقلا و منطقا جایز نیست. اینکه برخی آگاهانه یا جاهلانه بیان می دارند هر توافقی بهتر از توافق نکردن است دروغی است که صرفا موجب تحریف افکار عمومی و تحت فشار قرار گرفتن تیم مذاکره کننده می شود.

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: شرطی کردن مسائل مختلف و به انتظار حصول نتیجه مذاکرات نشستن اشتباهی بزرگی است که در دوره قبل  آسیب های جدی به همراه داشت.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/32480کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب