درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۲۳۳۷۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۵۵ : ۰۸ بازدید: ۴۵۶دیدگاه: ۰

کریمی در نشست آسیب‌شناسی توافق صلح ابراهیمی تأکید کرد:

حضور ایران در مدیترانه؛ راه مهار رژیم صهیونیستی

 حضور ایران در مدیترانه؛ راه مهار رژیم صهیونیستی کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای حضور جمهوری اسلامی در مدیترانه را یکی از راه‌های مهار قدرت اسرائیل و محدود کردن این رژیم دانست و گفت: اگر در مدیترانه حضور فعال داشته باشیم، در اصل ماهیت وجودی اسرائیل را از بین خواهیم برد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایکنا، نشست جهاد تبیینی «آسیب‌شناسی پروژه عادی سازی روابط کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی؛ توافقنامه صلح ابراهیمی»، ۹  آذر، با حضور حمیدرضا حسینی‌دانا؛ رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، سیدوحید کریمی؛ کارشناس ارشد مطالعات آمریکا، علیرضا مقدم؛ کارشناس مسائل منطقه و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی جهان؛ پژوهشگر فلسفه اسلامی، در خبرگزاری ایکنا و با همکاری اندیشکده غرب‌شناسی، اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماند و اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور  برگزار شد.

سید وحید کریمی کارشناس ارشد مطالعات آمریکا در این نشست گفت: کلاً فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی این بود که سد و مانعی برای نفوذ مسلمانان و اسلام در قاره اروپا شود، اما امروز به دلیل حضور جمهوری اسلامی ایران در مدیترانه و قدرت جبهه مقاومت، جایگاه اسرائیل در منطقه و حتی آمریکا رو به افول است.

وی با اشاره به حضور ناوگروه ۷۵ اقیانوس اطلس عنوان کرد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در اعزام ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش به سن‌پترزبورگ و مدیترانه سبب شد تا اسرائیل که به عنوان دژی در برابر نفوذ اسلام در اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت، جایگاهش را از دست دهد و اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌‎ها پیام آن را به خوبی درک کرده‌اند، طوری‌که بازخورد این اقدام منجر شد  تا مقامات رژیم صهیونیستی دست به دامان پوتین، انگلستان و اعراب شوند. اگر تمام این اتفاقات را در یک مجموعه کلان مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که چگونه قطعات پازل کنار یکدیگر قرار گرفته و موضوع آن را حل می‌کنند.


نقش قدرت نرم انگلستان در تحولات منطقه‌ای

این استاد دانشگاه در بخش دیگری در این نشست به کارکرد نظریه اغفال پرداخت و در خصوص فریب آمریکا توسط انگلستان طبق این نظریه گفت: آمریکا یک بازیگر جوان در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود و قدمت این کشور در مقایسه با هلند، انگلیس و پرتغال که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند، هیچ است؛ طوری‌که شارل دوگل می‌‎گفت: آمریکا دختر اروپاست و توصیه کرد که اروپا به سمت قدرت نرم حرکت کند. امروز لندن قلب قدرت نرم روابط بین‌الملل است و آمریکا اصلاً قدرت نرم نیست، بلکه قدرت سخت است.

کریمی اضافه کرد: انگلستان ۲۰ سال پیش با قدرت نرم خود و با تکیه بر نظریه اغفال، آمریکا را برای حمله به افغانستان فریب داد، اما اکنون که آمریکا بعد از دو دهه با هدف مهار چین تصمیم به خروج از افغانستان و شانه خالی کردن از مسئولیت‌هایش گرفته، انگلستان بلافاصله به افغانستان ورود پیدا کرد، پس این اشتباه است که ما فکر کنیم انگلستان در سال ۱۹۷۱ به طور کلی از منطقه خارج و آمریکا جایگزین آن شده، بلکه انگلستان، آمریکا را فریب داد تا با قدرت نظامی خود وارد منطقه شود. بنابراین قدرت نرم انگلستان در وقوع برخی اتفاقات منطقه‌ای تأثیرگذار است.

وی در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: متأسفانه جمهوری اسلامی ایران بیش از حد آمریکا را به اتفاقات رخ‌داده در منطقه ربط می‌دهد، درصورتی‌که انگلستان نقش بیشتری در این اتفاقات ایفا کرده است. اگر کمی ریز شویم، متوجه خواهیم شد که حضور آمریکا در منطقه به نفع ایران است، چون هم طالبان را کنترل می‌کند و هم در تیررس جمهوری اسلامی قرار دارد.
ضرورت تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه

کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای در بخش دیگری از این نشست به ضرورت تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و افزود: الحمدالله ما در میدان قوی هستیم، اما باید قدرت نرم را در کنار قدرت سخت تقویت کرد و حتماً برای تقویت قدرت نرم باید به شرایط داخلی رسیدگی شود.

کریمی با تأکید بر ضرورت تقویت جنبه‌های شناختی قدرت نرم یادآور شد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مردم نسبت به آنچه نمی‌‌دانند، دشمن‌‌اند» یا اینکه خداوند در آیه ۳۹ سوره «یونس» می‌فرمایند: «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْويلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمينَ» [ولى آن‌ها از روى علم و دانش قرآن را انكار نكردند]؛ بلكه چيزى را تكذيب كردند كه آگاهى از آن نداشتند، در‌حالى‌كه هنوز واقعيّتش بر آنان روشن نشده بود! پيشينيان آن‌ها نيز همين‌گونه تكذيب كردند؛ پس بنگر عاقبت كار ستمكاران چگونه بود!

وی در این رابطه اضافه کرد: متأسفانه به خاطر ضعف در درک مفاهیم مرتبط با کلمه شناخت در حوزه قدرت نرم ضعف داریم. به باور من برای تقویت قدرت نرم نیاز به شهید سلیمانی‌ها داریم. همچنین باید نخبگان و رسانه‌های کشور به یک مخرج مشترک دست پیدا کنند. متأسفانه در میان نخبگان ایرانی درباره اسرائیل تعدد افکار وجود دارد و حتماً این افکار باید تجمیع و عملیاتی شوند.


حضور در مدیترانه با هدف مهار اسرائیل

این پژوهشگر روابط مطالعات منطقه‌ای حضور جمهوری اسلامی در مدیترانه را یکی از راه‌های مهار قدرت اسرائیل و محدود کردن این رژیم دانست و در این‌باره گفت: من در یکی از مقالات خود بر نیاز ترکیه به نفت مدیترانه تأکید کردم و گفتم که ایران می‌توانست تحت عنوان کمک به ترکیه در مدیترانه حضور خود را تقویت کند. اگر در مدیترانه حضور فعال داشته باشیم، در اصل ماهیت وجودی اسرائیل را از بین خواهیم برد. الحمدالله رهبر معظم انقلاب برای بهبود شرایط دستور داده‌اند که ناوگان دریایی ایران فعال شود و این می‌تواند نکته مثبتی باشد.


استفاده از لابی‌های ارمنی در راستای تقویت قدرت نرم

کریمی یکی دیگر از راه‌های تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را بهره بردن از قدرت لابی‌های موجود در واشینگتن عنوان کرد و افزود: استفاده از لابی‌ها صرفاً نباید برای روابط دوجانبه باشد، بلکه باید با هدف پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد تا مبادا دیگران آمریکا را اجیر نکنند. به عنوام مثال لابی ارامنه بسیار در آمریکا قوی هستند و حتی اعراب هم برای اینکه آمریکا را به جان دشمنان خود بیندازند از لابی ارمنی در این کشور استفاده می‌کنند.


نقش پلتفرم‌های اقتصادی و افزایش قدرت نرم ایران

وی گفت: تنها ضعف منطقه اقتصاد است و اگر بتوان پلتفرم اقتصادی در منطقه ایجاد کرد، قطعاً کشورهای منطقه از آن استقبال خواهند کرد، اما متأسفانه تنها پلتفرم اقتصادی موجود همان اکو است که خیلی مورد استفاده قرار نگرفته است.

این پژوهشگر مسائل بین‌المللی در جمع‌بندی سخنان خود تأکید کرد: ایران باید برای افزایش قدرت نرم خود؛ قدرت دریایی‌ و روابط سیاسی با ترکیه را توسعه دهد. اگر روابطمان با ترکیه گسترش پیدا کند بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه رفع خواهد شد و گام دیگری که باید در راستای تقویت قدرت نرم برداریم این است که یک تفکر جامع‌نگر در ساختار نخبگانی و سیاسی کشور شکل گیرد؛ به عبارت دیگر نمی‌توان راجع‌به تحولات منطقه سخن بگوییم اما رابطه چین و آمریکا  یا رابطه روسیه و آمریکا را در نظر نگریم.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/32337کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب