درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۳۰۹۵۷۱ آذر ۱۴۰۰ - ۵۵ : ۱۸ بازدید: ۴۳۵دیدگاه: ۰

ضرورت بازگشت بسیج به اقتدار گذشته!

ضرورت بازگشت بسیج به اقتدار گذشته! هفته بسیج را گرامی می‌داريم. ۵ آذر سالروز تشکیل بسیج را خدمت همه بسیجیان دلاور اعم از پیشکسوتان و نسل جدید و همه بزرگوارانی که در تکوین و شکل‌گیری این نهاد مقدس نقش‌آفرینی کردند تبریک عرض می‌کنم.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، هفته بسیج را گرامی می‌داريم. ۵ آذر سالروز تشکیل بسیج را خدمت همه بسیجیان دلاور اعم از پیشکسوتان و نسل جدید و همه بزرگوارانی که در تکوین و شکل‌گیری این نهاد مقدس نقش‌آفرینی کردند تبریک عرض می‌کنم.
بدون تردید دستور تأسیس بسیج توسط امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه یکی از معجزات انقلاب اسلامی بود. این مسأله زمانی اهمیت بیش‌تر پیدا می‌کند که دستور تشکیل بسیج در سال ۱۳۵۸ یعنی یک سال قبل از وقوع جنگ تحمیلی بود. این گونه نبود که امام خمینی در وضعیتی اضطراری دستور تشکیل یک تشکل مردمی را بر پایه آموزش نظامی بدهند و پس از پایان آن وضعیت اضطراری تاریخ مصرف آن تشکل نیز پایان پذیرد و یا فعالیتش افول کند و تنها ساختاری ظاهری از آن باقی بماند.
تأسیس بسیج محصول آینده‌نگری امام راحل برای تقویت، تداوم، پیشبرد و پویایی انقلاب اسلامی بود. به عبارتی همان طور که انقلاب اسلامی راهبردی طولانی‌مدت دارد و آن هم استقرار حکومت الله در سراسر جهان و مبارزه با همه مظاهر استکبار و استعمار است نیازمند به یک موتور محرکه‌ای بود که هیچ وقت احساس ضعف و ناکارآمدی نداشته باشد. این موتور محرکه برخاسته از متن جامعه مردمی است. همان مردمی که این انقلاب را در قالب تظاهرات و اعتراضات خیابانی پایه‌گذاری کردند، پس از آن نیز نیازمند به این بود که در قالب یک تشکیلات منسجم آن را ادامه بدهند. بسیج بهترین پاسخ به این نیاز انقلاب بود که امام خمینی با دوراندیشی منحصر به فرد خود، آن را پایه‌گذاری کردند. چند ماهی بیش از آغاز سازماندهی بسیج نگذشته بود که جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ توسط رژیم بعث علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی با هدف مهار انقلاب اسلامی شروع شد. در اینجا بود که نقش تاریخی بسیج در مأموریت بسیار مهمش روشن شد.
پس از اندک‌زمانی بسیج تبدیل به مدرسه‌ای شد که شاگردان و  تحصیلکردگان آن همان دلدادگان و انسان‌های وارسته‌ای شدند که با خون خویش مدارک و مدارج فارغ‌التحصیلی خود را امضا کردند.
بسیج تنها یک سازمان مردمی که مأموریتی نظامی بر عهده‌اش واگذار شده باشد نیست. بسیج در فاصله کوتاهی به نهادی مردمی تبدیل شد که بخش مهمی از مأموریت‌های حفظ انقلاب و خدمت به مردم بر عهده‌اش گذاشته شد. بسیاری از معضلات جامعه با حضور نیروهای بسیجی آن هم بدون هیچ‌گونه چشمداشتی و صرفا با انگیزه خدایی و انقلابی حل می‌شد. بر همین اساس بود که بسیج به عنوان قوی‌ترین نهاد مردمی توانست نقش تاریخی خود را در انقلاب اسلامی ایفا کند. آنچه باعث شد انقلاب اسلامی همچنان مردمی بماند و تکیه‌گاهش توده‌های مردم باشد و در نتیجه در برابر سهمگین‌ترین تندبادها مقاومت داشته باشد همان نیروی مردمی بسیج است. این پشتوانه از آن جهت دارای اهمیت ویژه است که اولا بیش‌تر اعضای این نهاد جوانان بودند و هستند. دوم انگیزه همه فعالیت‌های این نهاد رنگ خدایی دارد. وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ﻭ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﻧﮕﺶ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ؟ (بقره/١٣٨)
وقتی فعالیت‌ها رنگ خدایی پیدا کرد به نسبت ارتباطش با خدا استحکام پیدا می‌کند و آسیب‌ناپذیر می‌شود.
بسیج با پیشینه درخشان خود تبدیل به بزرگ‌ترین تشکل مردمی شده است همان طور که در آغاز شکل‌گیری‌اش ضمانت بقای انقلاب بود، امروز وجودش ضمانت تداوم انقلاب اسلامی است. تردیدی نباید به خود راه داد تا زمانی که تشکیلات بسیج مقتدر است و بسیجی با همان ویژگی انقلابی در صحنه است انقلاب در برابر هر آسیب و آفتی واکسینه خواهد بود.
نکته‌ای که نباید نادیده گرفته شود این است که احساس می‌شود آن طور که در گذشته بسیج در محوریت مسائل انقلاب قرار داشت و جذب جوانان و نوجوانان را در اولويت قرار می‌داد امروز کم‌تر به نقش بسیج در عرصه‌های مختلف توجه می‌شود. حضور حداکثری بسیج در همه صحنه‌های انقلاب ضرورتی است که هیچ مصلحتی جز مصالح اصلی نظام جمهوری اسلامی نباید آن را کم‌رنگ کند. اگر فعالیت‌های بسیج کم‌رنگ شد و این نهاد از متن به حاشیه رفت و بسیجی‌ها فقط کارتی و نشانی از بسیج را در جیب خود مشاهده کردند آن وقت است که باید زنگ خطر را برای نظام به صدا درآورد. مطمئن باشید آن‌ها که می‌پندارند دوران انقلاب و انقلابی‌گری تمام شده بیش‌تر از آن می‌پندارند که‌ دوران بسیجی و فرهنگ ناب آن تمام شده است. از همین رو گاه با تحلیل‌های به ظاهر علمی و منطقی از ضرورت کاهش فعالیت‌های بسیج و محدود کردن نقش‌آفرینی آن در صحنه جامعه سخن می‌گویند. گاه ممکن است برخی از مصلحت‌اندیشی‌ها و یا ضعف تحلیل‌ها نیز به چنین بینش خطرناکی دامن بزند‌.

امروز ضرورت دارد با توجه به شرایط موجود که دشمن در هجومی بی‌سابقه ایمان و اعتقاد و هویت نسل جوان جامعه ما را هدف قرار داده با برنامه‌ریزی جدید پایگاه‌های مقاومت را فعال کرد. در کنار آموزش‌های نظامی اعضای بسیج که یک ضرورت است آموزش‌های اعتقادی و فرهنگی، جنگ نرم و رسانه و هر آنچه نسل جوان ما برای حفظ هویت انقلابی و اسلامی و ایرانی خود بدان نیازمند است در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
یاد همه بسیجیان شهید را گرامی می‌دارم.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/30957کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب