درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۲۵۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۴ : ۱۹ بازدید: ۸۰۰دیدگاه: ۰

سفیر روسیه:

حادثه ناوشکن انگلیسی در دریای سیاه می‌توانست به جنگ واقعی منتهی شود

حادثه ناوشکن انگلیسی در دریای سیاه می‌توانست به جنگ واقعی منتهی شود سفیر روسیه در انگلیس روز شنبه در مصاحبه‌ای هشدار داد که حادثه روز چهارشنبه حضور ناوشکن انگلیسی در آب‌های منطقه‌ای روسیه می‌توانست به جنگ واقعی منتهی شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، «آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس روز شنبه گفت که حادثه روز چهارشنبه گذشته در دریای سیاه که شامل ناوگان دریایی روسیه و ناوشکن HMS انگلیس بوده می‌توانست یک جنگ واقعی را رقم بزند.

به گزارش اسپوتنیک،‌ سفیر روسیه همچنین اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که حضور غیرقانونی ناوشکن انگلیسی در آب‌های منطقه‌ای روسیه را تایید کرده «بسیار جدی» توصیف کرد.

کلین گفت: «کابوس تمامی این شرایط این است که مقام‌های انگلیس در تلاش هستند تا موضع سیاسی خود را با تحریک نظامی تقویت ببخشند که این موضوع واقعا ما را به یک حادثه نظامی جدی می‌کشاند که شب گذشته نیز رئیس ستاد دفاعی انگلیس نیز آن را تایید کرد».

«نیک کارتر» رئیس ستاد دفاعی انگلیس روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه تایمز انگلیس درباره حادثه اخیر در دریای سیاه هشدار داد که خطر محاسبات اشتباه ناشی از تشدید بی‌دلیل، چیزی است که من را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد.

کلین وضعیت کنونی روابط روسیه با انگلیس را «زیر نقطه صفر» توصیف کرده که در حال حاضر نیازمند بازیابی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تلگراف که خواسته بود درباره اظهارات جانسون که اقدام ناوشکن HMS را تایید کرده بود ابراز نظر کند گفت که وی هیچگونه اطلاعاتی که این گزارش را تایید کند ندیده اما اگر این موضوع واقعیت داشته باشد موضوعی «بسیار جدی» است.

رسانه‌های بین‌المللی بعداز ظهر چهارشنبه گزارش دادند یک ناو روسیه‌ای برای بیرون راندن این ناو جنگی انگلیسی از آب‌های سرزمینی روسیه در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه مجبور به شلیک اخطار شده است. از سوی دیگر یک جنگنده روسی مسیر حرکت این ناو انگلیسی را بمباران کرد.

بعد از جنگ سرد این نخستین بار است که روسیه برای جلوگیری از پیشروی یک کشتی جنگی ناتو گلوله جنگی شلیک می‌کند.

با این حال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در دفاع از این اقدام متجاوزانه گفت از آنجا که این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد معتقد است ناوشکن انگلیسی وارد حریم آبی روسیه نشده بود.

جانسون در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «فکر می‌کنم استفاده از آب‌های بین‌المللی اقدامی کاملاً درست بود. نکته مهم این است که ما الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم».

او همچنین ضمن تکذیب قرار داشتن روابط روسیه و انگلیس در پایین‌ترین سطح گفت: «در طول عمر خودم دوره‌هایی را به یاد دارم که اوضاع از این نیز بدتر بود. تمام آنچه ما انجام می‌دهیم برپا داشتن حاکمیت قانون است».

شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، به خاک روسیه ملحق شد اما آمریکا و متحدانش از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند.

از زمان الحاق کریمه به روسیه، واشنگتن و کشورهای غربی و اروپایی چندین دور تحریم‌هایی را علیه روسیه به بهانه تنش‌زایی در شرق اوکراین وضع کرده‌اند و این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که این کشور تحرکات ناوشکن آمریکایی «USS Ross» را که مجهز به موشک بوده زیر نظر دارد.

بر اساس گزارش‌ها این ناوشکن روز شنبه وارد آب‌های دریای سیاه شده تا در رزمایش چند ملیتی در این منطقه مشارکت کند.

مرکز ملی دفاع اتحاد روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه زیرنظر گرفتن تحرکات ناوشکن آمریکایی را که مجهز به موشک بوده زیر نظر گرفته است. این ناوشکن روز 29 ژوئن وارد آب‌های دریای سیاه شده است».

نیروی دریایی آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد که ناوشکن «USS Ross» روز شنبه با هدف شرکت در رزمایش‌های نظامی چند ملیتی با نام «See Breeze 2021» وارد دریای سیاه شده است.

این رزمایش نظامی بین روزهای 28 ژوئن تا 10 جولای در دریای سیاه و با مشارکت 32 کشور برگزار خواهد شد.

در این رزمایش بزرگ، 32 کشتی، 40 هواپیما و 5 هزار نظامی حضور خواهند یافت. 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/251کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب