درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بیمه و بانک/ایران شناسه: ۹۲۶۲۸۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۴۶ : ۱۷ دیدگاه: ۰

حداقل سرمایه برای تاسیس بانک 49 برابر شد

حداقل سرمایه برای تاسیس بانک 49 برابر شد با تصویب هیات وزیران حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک غیردولتی 49 برابر و برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه 100 برابر شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، به پیشنهاد بانک مرکزی و با تصویب هیات دولت حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک‌ غیردولتی 20 هزار میلیارد تومان، موسسه اعتباری 15 هزار میلیارد تومان و بانک قرض‌الحسنه 5 هزار میلیارد تومان تعیین شد.
طبق این مصوبه، بانک‌ها و موسسات اعتباری موجودی موظف‌اند در مدت سه سال سرمایه خود را به نسبت‌های تعیین شده برسانند و در  غیر این صورت بانک مرکزی موظف است اقدامات نظارتی، ازجمله سلب حق تقدم سهامدارانی که در فرایند افزایش سرمایه مشارکت نکرده‌اند را اعمال کند.
پیش از این مصوبه، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک 400 میلیارد تومان، برای تاسیس موسسه اعتباری 350 میلیارد تومان و برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه 50 میلیارد تومان بود.بنابراین با مصوبه هیات وزیران، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک غیردولتی 49 برابر، برای تاسیس موسسه اعتباری 42 برابر و برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه 100 برابر شد.
هیات وزیران این مصوبه را در راستای بند د ماده 32 قانون پولی و بانکی تصویب کرده است. قانون بانک مرکزی که از 17 خرداد ماه سال 1403 لازم‌الاجراست، جایگزین مواد یک تا 17، بندهای (ب)، (ج) و (د) ماده 18، مواد 19 تا 26، 39، 40، 42 تا 44 قانون پولی و بانکی می‌شود. بنابراین ماده 32 قانون پولی و بانکی بعد از 17 خرداد سال آینده همچنان لازم الاجرا خواهد بود و احتمالا تا زمانی که طرح بانکداری به قانون تبدیل نشود، همچنان به قوت خود باقی است.
در حال حاضر 11 بانک غیردولتی و یک موسسه اعتباری حداقل سرمایه تعیین شده در مصوبه اخیر هیات وزیران را ندارند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/92628کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب