درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۸۰۳۱۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۴۶ : ۱۲ دیدگاه: ۰

رئیس جمهوری پاکستان:

آشتی ایران و عربستان در تاریخ ماندگار خواهد شد

آشتی ایران و عربستان در تاریخ ماندگار خواهد شد رئیس جمهور پاکستان خردمندی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را دستاوردی بزرگ دانست و گفت آشتی و صلح این دو کشور در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، «عارف علوی» طی یادداشتی که نسخه ای از آن برای دفتر ایرنا در اسلام‌آباد ارسال شد، درخصوص رویدادهای اخیر در پاکستان به ویژه بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و خصومت میان احزاب نوشت که همه ذینفعان باید روحیه بردباری و خویشتنداری را سرلوحه کار خود قرار دهند، زیرا بدون درک و تحمل متقابل، فروکش بحران امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد که همه باید برای برقراری صلح و آشتی، در افکار خود تجدیدنظر کنند و نمونه بارز آن صلح قابل توجه و بزرگ میان ایران و عربستان است که باعث شد دو کشور به هدف ایده‌آل برسند.

رئیس جمهور پاکستان با تمجید از نقش مثبت چین و مساعی آن در پیشبرد آشتی میان تهران و ریاض، افزود: به رهبران ایران و عربستان درود می‌فرستیم که با تجدید نظر و تغییر اساسی منجر به صلحی شدند که در تاریخ ثبت خواهد ماند.

علوی اضافه کرد: خردمندی و تفکر سازنده دولتمردان بزرگ ایران و عربستان باعث شد تا مقدمات پایان دادن به چندین دهه خصومت فراهم شود، پس چرا ما نباید این رویکرد را در پاکستان به کار بگیریم، لذا باید خونسرد باشیم و با بردباری به مسائل رسیدگی کنیم.

 

**مقام پارلمانی پاکستان: ریاض دیگر عامل گسترش منافع راهبردی واشنگتن در منطقه نیست

سناتور «مشاهد حسین» صاحب نظر امور راهبردی و رئیس کمیته دفاع مجلس سنای پاکستان نیز طی مقاله‌ای برای روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» نوشت که عربستان و ولیعهد جوان آن تصمیمات قابل توجهی برای ترمیم جایگاه این کشور در منطقه و عقب نشینی از اقدامات سنتی گذشته، مبنی بر مدیریت جنگ‌های نیابتی و یا خصومت پردازی با ایران اتخاذ کرده است.

وی افزود که سعودی‌ها در برخی موارد به دستگاه خودپرداز برای آمریکایی‌ها و دستور گرفتن از واشنگتن تبدیل شده بودند، اما دیگر اینطور نیست و این ازسرگیری روابط با تهران باعث شوک و ناراحتی آمریکا شده است.

این سناتور پاکستانی اظهار داشت که مرحله خصومت در منطقه به پایان رسیده و صلح ایران و عربستان به هماهنگی در جهان اسلام و ارتقای ثبات منطقه‌ای کمک بزرگی خواهد کرد.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات» ، «پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند گذشته امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی می‌کنند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/78031کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب