درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۷۵۷۸۹۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۴۶ : ۱۷ بازدید: ۳۱۴۳دیدگاه: ۰

اعتراض‌ فرانسویان علیه طرح‌های اصلاح نظام بازنشستگی مکرون

اعتراض‌ فرانسویان علیه طرح‌های اصلاح نظام بازنشستگی مکرون بیش از یک میلیون معترض روز پنجشنبه 23 مارس2023 پس از تصمیم امانوئل ماکرون برای اعمال قانون برای افزایش حداقل سن بازنشستگی در هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، بیش از یک میلیون معترض روز پنجشنبه 23 مارس2023 ( 3 فروردین 1402)پس از تصمیم امانوئل ماکرون برای اعمال قانون برای افزایش حداقل سن بازنشستگی در هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند.

دولت روزدوشنبه 20 مارس 2023 پس از استناد به ماده 49.3 قانون اساسی برای دور زدن مجلس برای تصویب این لایحه، از مجلس رأی اعتماد گرفت. [1]
مجلس سنای این کشور روز پنجشنبه با اکثریت آرا پیش‌نویس ماده اصلاحات حقوق بازنشستگی را برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال تصویب کرد؛ اصلاحیه‌ای که دلیل اصلی اعتراضات سراسری در چند ماه گذشته بوده است.[2]
افزایش ناآرامی‌ها و اعتصابات، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را با بزرگ‌ترین چالش در دوران ریاست جمهوری‌اش از زمان اعتراضات جلیقه زردها که چهار سال پیش صورت گرفته بود، مواجه کرده است.
 

معترضان در پاریس شعارهایی چون "ماکرون، استعفا" و "ماکرون شکست می‌خورد و ما پیروز می‌شویم" سر دادند. در حالی که تعدادی از سطل‌های زباله به آتش کشیده شده بودند، پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان متوسل به شلیک گاز اشک‌آور و همچنین درگیری با برخی از معترضان شد.
لازم به ذکر است اعتراضات از زمانی شروع شد که امانوئل ماکرون تصمیم گرفت اصلاحات بحث‌برانگیزی را برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال -بدون رأی‌گیری پارلمان- انجام دهد. دولت وی در تلاش است که با استناد به بندی از قانون اساسی این لایحه را تصویب کند. دولت فرانسه می‌گوید که این تغییرات برای جلوگیری از فروپاشی سیستم بازنشستگی این کشور ضروری است.
 

شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام همچنین تصاویری را از اعتراضات در شهرهایی چون "کومپین" در شمال، "نانت" در غرب و "مارسی" در جنوب نشان داد. در شهر "بوردو" واقع در جنوب غرب فرانسه نیز پلیس در برابر معترضانی که آتش به پا کرده بودند، متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.
برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه تأکید کرد: این اصلاحات باید اجرایی شوند. خشونت قابل تحمل نیست.
ائتلاف بزرگی از اصلی‌ترین اتحادیه‌های فرانسه اعلام کرده‌اند که به بسیج شدن برای وادار کردن اعمال یک عقب‌گرد در مورد این تغییرات ادامه خواهند داد. به همین خاطر روز پنجشنبه 23 مارس 2023 اعتصاب سراسری در فرانسه برگزار گردید.
پس از آنکه پاکبانان به اعتصابات پیوستند، زباله‌ها در خیابان‌های پاریس انباشته شده‌اند.
شرکت نفت و گاز «توتال انرژیز» گفته است بیش از یک سوم پالایشگاه‌ها و انبارهای این شرکت تحت تأثیر این اعتراضات و اعتصاب‌ها قرار گرفته‌ است.   
هفته‌ها اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها علیه طرح‌های اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه صورت گرفته است که در روز پنج‌شنبه، در برخی شهرها خشونت‌ها به اوج خود رسید.
 

 

مصمم بودن مکرون در اجرایی کردن بند ۴۹.۳ قانون اساسی
ماکرون در جمع نمایندگان گفت : مسیر ما مشخص است. ما باید نظم دموکراتیک و جمهوری‌خواهانه را تضمین کنیم؛ نظمی که جامعه‌ای متعادل و محترمانه دارد.
به نقل از فیگارو، آمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با نمایندگان و سناتورهای اکثریت در الیزه دیدار کرد.
هدف ماکرون از این دیدار نزدیک کردن نمایندگان به طرح خود بعد سوء تفاهم و سردرگمی‌های ناشی از استفاده از بند ۴۹.۳ قانون اساسی در روزهای گذشته بود.
 

وی معتقد است که این "جمعیت" در برابر مردمی که آرای خود را از طریق نمایندگان منتخبشان بیان می‌کنند، هیچ مشروعیتی ندارد و گروه‌ها بر نمایندگان مردم چیره نمی‌شوند.
برخی منابع حاضر در این نشست گفتند، ماکرون در این نشست تاکید کرده است که در نتیجه تظاهراتی که کشور در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی شاهد است تصمیم ندارد که مجمع ملی را منحل و یا اصلاحات وزارتی انجام دهد.
این منابع افزودند، ماکرون حتی برنامه‌ای برای اجرای همه‌پرسی درباره طرح اصلاح نظام بازنشستگی برای پایان دادن به اعتراضات ندارد. آنها اشاره کردند که هیچ اصلاحات یا همه‌پرسی در این زمینه انجام نخواهد شد.[3]
در اینجا، به برخی نظرات مردم فرانسه در مورد اصلاحات بازنشستگی و اعتراضات که در تارنمای گاردین بازتاب داشته است؛ اشاراتی خواهیم داشت.[4]
 
 

نظر اول: "من مخالف تغییر سیستم نیستم"( رمی، 47 ساله، معلم از بوردو)
«سیستم توسط جمعیت شاغل تغذیه می شود. اگر جمعيت بازنشستگان افزايش يابد و جمعيت شاغل با آن متناسب نباشد، مشكلاتي ايجاد خواهد شد. من مخالف تغییر سیستم نیستم اما باید با مشورت بیشتر انجام می‌شد.
«اصلاحات برای افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سخت دارند و زنانی که ممکن است به خاطر فرزندپروری مرخصی بگیرند و اکنون مجبور به کار برای مدت طولانی تری هستند، منصفانه نیست. همچنین برای افرادی که از سنین پایین شروع به کار کرده اند، ناعادلانه است – چرا افرادی که در 18 سالگی شروع به کارکرده‌اند، نتوانند در 61 سالگی بازنشسته شوند؟
اوایل این ماه در اعتراضی شرکت کردم. واقعا آرام و شاد بود. هیچ نشانه ای از ناملایمات وجود نداشت. افرادی از صنعت، مشاغل اداری، آتش نشانان و کادر آموزشی حضور داشتند. کاملاً متنوع بود.»
 

 

نظردوم: "هیچ روند دموکراتیکی در این مسیر صورت نگرفت"( نومی لوکارر، 36 ساله، محقق آب و هوا، از برست)
«من از فوریه در تمام تظاهرات شهرم شرکت کرده‌ام، اگرچه نه ماهه باردار هستم. در برست، فضا آرام و و دوستانه بود. البته، افرادی بودند که شروع به خشونت بیشتری کردند، اما من هرگز احساس نکردم خطرناک است، هر چند بعد از اینکه در اخبار دیدم آسیب‌هایی [به ساختمان‌ها] وارد شده است.
مشکل افزایش سن بازنشستگی فی نفسه نیست. مشکل این است که این اصلاح تفاوتی بین مشاغل سخت فیزیکی و خطرناک ایجاد نمی‌کند. مطمئناً کسانی که زباله جمع‌آوری می‌کنند می‌خواهند زودتر بازنشسته شوند - این کار سختی است.
«هیچ فرآیند دموکراتیکی در راه انجام آن وجود نداشت – ما احساس می‌کنیم که بسیار تحقیر شده‌ایم. دلیل این اعتراض آخری بیشتر در مورد نگرش ماکرون و شیوه [بی توجهی] او به پیشنهادات اتحادیه‌ها و مردم است.
هدف از دموکراسی این است که به نظرات شهروندان درکشور گوش داده شود و در صورت امکان مصالحه صورت پذیرد که متاسفانه [در عوض] ماده 49.3 استفاده شد.
 

 

 نظرسوم:"حقوق بازنشستگی درفرانسه قابل تأمل است" (اکسل ورنر، 74 ساله، مهندس مشاور، بازنشسته در پاریس)
با توجه به اینکه امید به زندگی در حال افزایش است و نرخ تولد در حال کاهش است، کاملاً ضروری است دولت مکرون در پایان کار افراد در دوران بازنشستگی فکر عاجلی نمایند و به این موضوع بیش از گذشته توجه داشته باشند؛ البته این نکته را یادآوری نمایم که اگر یک دولت محافظه کار برسرکار بود قطعا، قانون جدید بسیار سخت تر بود.
«[به دلیل اعتصابات] در تمام خیابان‌ها و در هر فضای باز موجود، انباشته‌های عظیم زباله در ورودی آپارتمان من انباشته شده است. بیش از دو هفته است که هیچ اقدام بهداشتی در این خصوص صورت نگرفته است  و اراده‌ای هم در این زمینه وجود ندارد که نظافت عمومی و پاکسازی محیط‌ها انجام شود.
من نگران هستم که دولت این قانون را اجرا نکند تا ثابت کند کشور قابل اصلاح نیست و از سوی دیگر اعتبار فرانسه در خارج از کشور خدشه دار شود.
 
 

نظرچهارم: "این باعث ایجاداختلاف بین نسل‌ها می‌شود" (آرنو یزامبارت، 35 ساله، مدیر رستوران در پاریس)
«به دلیل کار نتوانستم در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت کنم، اما معترضانی را دیدم که از کنار رستوران می‌گذرند - شلوغ بود و خشونت وجود داشت: گاز اشک آور، آتش سوزی.
"آنها ازنسل‌های آینده می‌خواهند که تمام تلاش خودرا انجام دهند. افراد مسن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. باعث ایجاد اختلاف بین نسل‌ها می‌شود. پدربزرگ من از سال 58 با حقوق بازنشستگی قابل تأمل بازنشسته شده است.
«شاید باید این سئوال را در مورد حقوق بازنشستگی و بازتوزیع فعلی پرسید. بدیهی است که ما نمی‌خواهیم افراد مسن فقیر باشند، اما کسانی که حقوق بازنشستگی بسیار قابل تأملی دارند، ممکن است با این تظاهرات‌ها آن را محدود کنند.»
 

نظرپنجم: "ما هرگز در اینجا تظاهرات نداریم" (جولی، 56 ساله، محقق در منطقه گارد)
ما دریک منطقه بسیار روستایی هستیم. ما هرگز در اینجا تظاهرات عادی نداریم، اما در هفته‌های اخیر صدها نفر در آن شرکت کرده‌اند. تا جایی که من می‌دانم این اولین بار است. کاملاً گسترده است.
«بیشتر اخبار بر شهرهای بزرگ و خشونت‌هایی که ممکن است رخ دهد متمرکز است، اما اخبار این روستا را منعکس نمی‌کنند. اینجا یک اتفاق مبارک بود. هیچ خشونتی وجود نداشت.
«بیشتر مناطق روستایی فرانسه یا به اتحادیه جدید اکولوژیکی و اجتماعی مردمی (Nupes) رأی دادند یا به راست افراطی. در اینجا حمایت بسیار کمی از مکرون وجود دارد.»
 

 

نظرششم: "این در مورد سیستم حکومتی است" (ژان باپتیست یاساک، 35 ساله، بیکار، آوینیون)
به نظر من این تظاهرات درباره اصلاحات بازنشستگی نیست بلکه در مورد سیستم مدیریتی دولت مکرون است. به نظر می‌رسد استفاده ماکرون از ماده 49.3 برای یازدهمین بار در دوران قدرتش برای دور زدن پارلمان می‌باشد که قصد دارد فرانسه راگرفتار یک دیکتاتوری  از نوع گرایش به سلطنت نماید.   
من در تظاهرات [پنجشنبه] صبح در آوینیون بودم و صلح آمیز بود. شعارهایی مانند استعفای مکرون، برخی دیگر درباره سن بازنشستگی و برخی دیگر درباره ماده 49.3 وجود داشت. مردم واقعا خسته شده‌اند.
ما خواهان خودمختاری بیشتر برای مناطق، تصمیمات بیشتر در سطح محلی و همه پرسی بیشتر هستیم. تمرکز قدرت در پاریس باید پایان یابد. [بسیاری] مردم احساس می‌کنند دموکراسی بسیار شکسته شده است - به همین دلیل است که در انتخابات گذشته مشارکت کم بود.
«خشم از بین نمی رود. [فراتر از موضوع بازنشستگی] رفته است. 49.3 گیلاس روی کیک بود - مردم احساس ناتوانی می‌کنند، به میدان آمده‌اند تا صدایشان شنیده شود. مردم دیگر به هرچیزی رأی نمی‌دهند.
 

نظرهفتم: "به نظر اجتناب ناپذیر می‌رسد" ( آنا، 31 ساله، مدیر دوره در نزدیکی بوردو)
ما یکی از پایین ترین سنین بازنشستگی را در اروپا داریم. جمعیت در حال پیر شدن است و افراد کمتری برای تأمین مالی درسیستم وجود دارند. باید جایی این مشکل حل شود و موضوعش رسیدگی شود و تغییر کند؛ هیچ کس به خصوص از آن راضی نیست، اما زندگی همین است.
من در تظاهرات شرکت نکرده‌ام. آنها به طور فزاینده‌ای بدخلق می‌شوند. من می‌توانم دود ناشی از اعتراضات را از بالکن خانه خود ببینم. برخی از همکاران از رفتن سر کار می‌ترسند. خواهرم در تظاهرات دیروز گرفتار شد. در انتظار محاکمه  بسر می‌برد، مردم برای ایجاد آشوب به اطراف می‌رفتند.کاملا هولناک، وحشت زا و ترسناک  بود. "اما برای من مسئله 49.3 است. این مشکل ساز است و به طور قطع موارد و مسائل بیشتری راتحت الشعاع قرار خواهد داد وازبین خواهد برد.
وی گفت: "من به طورفزاینده‌ای نگران هستم که ماریون آن پرین لوپن[5] دفعه دیگر به دلیل عدم موفقیت ماکرون در اتحاد فرانسه به عنوان رییس جمهور انتخاب شود.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - ماده 49.3 از قانون اساسی فرانسه به نخست‌وزیر و دولت وی اجازه می‌دهد که در مواردی خاص، خیلی فوری و بدون رأی پارلمان، لایحه‌ای را به تصویب درآورند. پارلمان می‌تواند ظرف 24 ساعت بعد از آنکه این ماده از قانون اساسی مورد استفاده قرار گیرد، رأی عدم اعتماد صادر کند.
[2] - این اعتراضات شامل ۲۳۰ منطقه است که باعث فلج نسبی قطارهای شرکت ملی راه آهن و لغو نزدیک به ۲۰ درصد از پروازهای فرودگاه اورلی پاریس تاکنون گشته است.در میان تظاهرکنندگان، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری، کارگران بخش‌های حمل و نقل، انرژی و صنعت، همچنین کارکنان و کارگران بخش‌های پزشکی و آموزشی، اعضای سازمان‌های جوانان و دانشجویی و اعضای جنبش جلیقه زردها حضور دارند.
[3] - شبکه شرق: چهارشنبه 2 فروردین ماه 1402- 12: 15- کدخبر: 874502.
4. ‘Democracy is broken’: French public divided on pensions and protests . Clea Skopeliti and Sammy Gecsoyler. Guardian News. Sat 25 Mar 2023 08.00 GMT.

[5] - مارین لو پن (به فرانسوی: Marine Le Pen) با نام کامل ماریون آن پرین لو پن (به فرانسوی: Marion Anne Perrine Le Pen)، (متولد ۵ اوت ۱۹۶۸ در نوی-سور-سن) سیاستمدار فرانسوی و رهبر جبهه ملی فرانسه از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ است. حرفه او وکالت است. او دختر جوان‌تر ژان-ماری لو پن و همچنین خاله ماریون مارشال-لو پن است. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ عضو پارلمان اروپا بود و اکنون نماینده مجمع ملی فرانسه است. او در ۲۰۱۰، کاندید رهبری جبهه ملی فرانسه شد که در ۵ اکتبر ۱۹۷۲ توسط ژان-ماری لو پن بنیان گذاشته شد.او در کنگره جبهه ملی در تور، اندرولووار موفق شد جانشین ژان-ماری لو پن شود. او در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱، با ۶۷٫۶۵٪ (۱۱٬۵۴۶ رای) به عنوان دومین رئیس جبهه ملی برگزیده شد. او در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ از سوی مجله تایم در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶ پلیتیکو او را به عنوان دومین نماینده اثرگذار پارلمان اروپا پس از رئیس این پارلمان مارتین شولتس رتبه‌بندی کرد. او در آوریل سال ۲۰۱۲ از سوی جبهه ملی فرانسه نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و توانست با کسب ۶٬۴۲۱٬۴۲۶ رأی (معادل ۱۷٫۹۰٪ کل آرا) در رتبه سوم قرار گیرد که در تاریخ مبارزات سیاسی جبهه ملی فرانسه تا آن تاریخ بی‌نظیر بود.در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ او با کسب ۲۱٫۳ درصد آرا در دور اول در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم او با کسب ۳۳٫۹ درصد آرا رقابت را به امانوئل مکرون واگذار کرد. در انتخابات پارلمانی فرانسه او موفق شد برای نخستین بار به مجمع ملی فرانسه راه یابد. در تلاشی دیگر در ژوئن ۲۰۱۲ از حوزه انتخابیه یازدهم پا-دو-کاله وارد کارزار انتخابات مجلس فرانسه ۲۰۱۲ شد که رقابت را با اختلاف حدود ۱۰۰ رأی واگذار کرد و نتوانست به مجلس راه یابد. البته در همین انتخابات دو نماینده از فهرست جبهه ملی فرانسه از دیگر حوزه‌های انتخاباتی به مجلس فرانسه راه یافتند. او از پدر ملی‌گرای خود، بسیار دموکرات‌تر و انعطاف‌پذیرتر توصیف شده‌است؛ او می‌خواهد مهاجرت را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، در حالی که پدرش می‌خواست آن را کلاً متوقف کند. او به خاطر نژادپرستی، یهودستیزی، یا پتنیسم از حزب اخراج شده‌است. او در پی اظهارات بحث‌برانگیز پدرش در ۲۰ اوت ۲۰۱۵ از حزب اخراج گردید. او همچنین برخی از مواضع سیاسی حزب را منعطف کرد و از اتحاد مدنی برای زوج‌های همجنس حمایت کرد در حالی حزبش بیشتر مخالف رسمیت قانونی شراکت همجنس بود، سقط جنین مشروط را پذیرفت و مجازات اعدام را از پلتفرمش حذف کرد. او که مخالف صریح‌اللهجۀ ایالات متحده آمریکا و ناتو است وعده داده فرانسه را از منطقه نفوذ آنها خارج سازد. روز سه شنبه ۱۹ ژوئن ۲۰۱۸ دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مارین لو پن، رئیس حزب اتحاد ملی را به پرداخت ۳۰۰ هزار یورو بازپرداخت بخشی از پول دریافتی به پارلمان اروپا محکوم کرد. وی به میزان ۵ میلیون یورو از نهادهای اروپایی کلاهبرداری کرده‌ است.
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75789کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب