درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۷۴۲۷۵۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۳۵ : ۲۰ دیدگاه: ۰

زاخارووا:

فشارهای غرب، روابط روسیه و ایران را گسترش می دهد

فشارهای غرب، روابط روسیه و ایران را گسترش می دهد سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه تاکید کرد که فشار و تحریم های غرب نه تنها هیچ تاثیری بر همکاری کشورش با ایران نداشته، بلکه آن را گسترش داده و تقویت کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا از خبرگزاری تاس؛ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: فشار خارجی و تحریم های غرب، نه تنها مانعی در مسیر همکاری کشورش با ایران ایجاد نکرده، بلکه بر عکس به تقویت روندهای مثبت در روابط دوجانبه به ویژه رشد مبادلات بازرگانی روسیه و ایران کمک کرده که در سالیان گذشته شکوفا شده است.

وی با اشاره به سخنان هشدارآمیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در باره احتمال منجر شدن حمایت تهران از مسکو در جنگ اوکراین، به افزایش تحریم های ضد ایرانی و انزوای بیشتر تهران، گفت که روسیه و ایران به رغم نظر غرب، همکاری سودمند دوجانبه را تقویت کرده و گسترش می دهند.

این دیپلمات بلندپایه روس، با اشاره به رسیدن ارزش روابط بازرگانی روسیه و ایران به پنج میلیارد دلار در ۲۰۲۲ با رشد ۲۰ درصدی، افزود: صاحبان کسب و پیشه، وارد بازارهای تازه شده و جایگاه های خالی کالاها را پرمی کنند. زیرساخت های پشتیبانی، تدارکاتی و پرداخت گسترش می یابند و شرایط مساعدی برای گسترش بیشتر همکاری های دوجانبه ایجاد می کند که نخست در فضا و حوزه بازرگانی و اقتصادی خواهد بود و ۲ کشور را در این مسیر و منافع شهروندانشان راهنمایی می کند.

سفیر روسیه در ایران در گفت وگو با خبرگزاری اسپونتیک موضع جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت نشناختن موضوع الحاق کریمه و چهار منطقه جدید به روسیه را برای مسکو قابل درک دانست و گفت که این موضع، تاثیری بر روابط درحال توسعه مسکو - تهران نمی گذارد.

به گزارش ۲۰ بهمن ماه ایرنا، «الکسی دِدوف» سفیر روسیه در ایران در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک که در بخش عربی سایت این خبرگزاری منتشر شد، اعلام کرد که عدم به رسمیت شناختن وابستگی شبه جزیره کریمه به روسیه و چهار منطقه جدید ملحق شده به این کشور، تاثیری بر روابط بین مسکو و تهران نمی گذارد.

به نوشته اسپوتنیک، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر در مصاحبه با شبکه "تی آر تی" ترکیه گفته بود که ایران الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و همچنین چهار منطقه جدید را - با وجود این حقیقت که تهران و مسکو از روابط بسیار خوبی برخوردارند- به رسمیت نمی شناسد.

ددوف به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مسکو موضع تهران در قبال این موضوع را به خوبی درک می کند و سخن وزیر امور خارجه ایران چیز جدیدی نیست.

وی افزود: اما این منافاتی با توافقات دوجانبه موجود در سایر زمینه ها ندارد. شاهدیم که همکاری ها در حال توسعه به صورت مثمر ثمر است و این عامل تاثیر منفی ندارد.

ددوف گفت: با در نظر گرفتن فشار تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه، ما به طور مشترک در حال توسعه ابزارهایی برای پشت سرگذاشتن اقدامات غیرقانونی و کاهش تأثیر منفی آنها هستیم.

اسپوتنیک افزود که به گفته سفیر روسیه در تهران، ایران که بیش از ۴۰ سال است تحت این تحریم ها است، تجربه خوبی در این زمینه بدست اورده است و چیزهای زیادی برای یادگیری دارد.

سفیر روسیه در تهران گفت: مایلم اشاره کنم که علیرغم اقدامات محدودکننده غیرقانونی اعمال شده علیه روسیه و ایران توسط گروهی از کشورهای متخاصم، امروز همکاری با تهران تقریباً در همه زمینه ها مطابق با توافقات انجام شده در بالاترین سطح، در حال توسعه است.

در همین حال، سایت بخش عربی شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه به نقل از سفیر این کشور در ایران نوشت که کار بر روی توافقنامه جدیدی برای روابط بین روسیه و ایران در حال انجام است که اهمیت راهبردی خواهد داشت.

سفیر روسیه افزود: کار بر روی این توافقنامه در حال حاضر در حال انجام است و فرآیندی دشوار و زمان بر است، بنابراین نمی‌خواهم از رویدادها پیشی گرفته و نظر بدهم، اما شایان ذکر است که این توافقنامه یک توافق محکم و متوازن و دارای اهمیتی راهبردی است و نشان دهنده واقعیت های جدید همکاری دوجانبه بین دو کشور است.

به نوشته راشا تودی به نقل از سفیر روسیه در تهران، این توافقنامه مبانی رویکردهای اساسی برای تداوم پایه ریزی دامنه کامل روابط روسیه و ایران در دهه های آینده را مشخص خواهد کرد.

سفیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره محل امضای توافقنامه جدید گفت: محل امضای توافقنامه اهمیت زیادی ندارد، اما نکته اصلی تکمیل کار بر روی آن است و درباره محل بعدا تصمیم خواهیم گرفت.

ددوف افزود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران که در ۸ ژانویه گذشته استوارنامه وی را پذیرفت، تاکید کرد که روابط مسکو و تهران ماهیتی راهبردی دارد و اخیراً پیشرفت های زیادی داشته اند، اما امکان تقویت بیشتر آن وجود دارد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74275کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب