درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۳۰۱۹۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳ : ۲۱ دیدگاه: ۰

نماینده ویژه پوتین با وزیرخارجه طالبان دیدار و گفتگو کرد

نماینده ویژه پوتین با وزیرخارجه طالبان دیدار و گفتگو کرد نماینده ویژه روسیه و دیپلمات ارشد طالبان در مورد ثبات در افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر از تاس، نماینده روسیه در امور افغانستان با وزیرامور خارجه طالبان در کابل دیدار و گفتگو کرد.

براساس اعلام سفارت روسیه در کابل، موضوعاتی همانند امنیت منطقه‌ای و مشکلات تثبیت اوضاع در افغانستان محور دیدار ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان با امیرخان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان بوده است.

سفارت روسیه در این ارتباط افزود: «در راستای توافقی که سال گذشته به دست آمد، ضمیر کابلوف نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان و دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در افغانستان با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان دیدار کردند.»

سفارت روسیه همچنین گفت: «متقی به کابلوف اطمینان داد که طالبان به توصیه‌های دوستان روسی گوش می‌دهند و روی تشکیل یک دولت فراگیر و همچنین در مورد مسائل حقوق بشر، از جمله حقوق زنان و دختران مشغول کار هستند.

در این دیدار همچنین دیگر موضوعاتی مانند مشکلات توسعه تجارت و روابط اقتصادی از جمله رشد واردات روسیه و ایجاد شرایط مساعد برای صادرات افغانستان به روسیه و همکاری در مبارزه با تروریسم و تهدید مواد مخدر بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیپلمات‌های روسی نیز در این دیدار بر تعهد مسکو به حمایت از مردم افغانستان برای برقراری سریع صلح و دستیابی به آشتی ملی تاکید کردند. در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «طرف روسی از دولت کنونی افغانستان خواسته است تا به توصیه آن دسته از بازیگران بین‌المللی که صادقانه به برقراری صلح در افغانستان، ایجاد یک کشور مستقل و یکپارچه عاری از تروریسم و مواد مخدر علاقه‌مند هستند، توجه کند.»

روز گذشته نیز، نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نسبت به بحران موادغذایی و گرسنگی در این کشور هشدار داده بود. این هشدار را «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان در نشست بین المللی به میزبانی مسکو درباره افغانستان اعلام کرد و گفت بخش زیادی از جمعیت این کشور ممکن است دوباره مانند سال گذشته با کمبود مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری مواجه شوند.

به گفته کابلوف، برای جلوگیری از این امر، برخی از کشورها اقدامات خاصی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه انجام داده‌اند.

وی گفت: با این وجود، ما نیاز به یک راه حل همه جانبه برای مشکلات اقتصادی افغانستان داریم. ما فکر می‌کنیم که مسئولیت اصلی بر دوش کشورهای جمعی غرب است. آنها ۲۰ سال است با انجماد دارایی‌های ملی افغانستان به خفقان اقتصادی این کشور نیز بی شرمانه ادامه می‌دهند.

اوضاع افغانستان از نظر موادغذایی چندان مساعد نیست و دو ماه پیش نیز، «مارتین گریفیس» رئیس برنامه جهانی غذا در امور بشردوستانه افغانستان درباره بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم این کشور هشدار داد و اعلام کرد که بیش از ۶ میلیون افغان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

رئیس برنامه جهانی غذا در امور بشردوستانه افغانستان در توضیحاتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت این کشور که یک سال است از اشغال غربی‌ها به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی آزاد شده است، با تأکید بر تشدید فقر در افغانستان گفت: ۶ میلیون نفر در این کشور در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. افغانستان با بحران‌های انسانی، اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و مالی مواجه است.

«مارتین گریفیس» در این خصوص اضافه کرد: از کشورهای کمک کننده می‌خواهیم بودجه توسعه اقتصادی افغانستان را تأمین کنند. تقریباً ۷۷۰ میلیون دلار برای زنده ماندن افغان‌ها در زمستان پیش رو ضروری است.

وی با اشاره به اینکه درگیری، فقر، تغییرات شدید آب و هوایی و ناامنی غذایی در این کشور «یک واقعیت غم انگیز برای مدت طولانی» است، گفت: آنچه که وضعیت فعلی را به نقطه «بسیار بحرانی» رسانده این است که کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه پس از اینکه طالبان زمام امور را به دست گرفتند، به حالت تعلیق درآمده است.

گریفیتس گفت: حدود ۲۴ میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک نیاز دارند و تقریباً ۱۹ میلیون نفر از ناامنی حاد غذایی رنج می‌برند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/73019کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب