درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه کتاب و ادبیات/ایران شناسه: ۶۸۸۹۷۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰ : ۰۶ دیدگاه: ۰

حداد عادل:

می‌کوشند ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند

می‌کوشند ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند برگزیدگان نخستین دوره کنگره شعر وحدت اسلامی معرفی شدند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایسنا، در مراسم پایانی این کنگره که عصر یکشنبه، ۲۴ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:

ابراهیم قبله‌آرباطان از آذربایجان

فاطمه بیرانوند از لرستان

 فاطمه الله مرادی از قم

رضا یزدانی از قم

رضا نیکوکار از رشت

 حسن اسحاقی از کرج

رضا خورشیدی‌فرد از قم

قاسم بای از گنبد

محمد شریف از قم

زهرا محمدی از هندیجان

 سیدمحمدجواد میرصفی از قم

منیره هاشمی از مشهد

 همچنین مجموعه شعر محمدجواد الهی‌پور از قم به عنوان جایزه ویژه کتاب کنگره معرفی شد.

 در این مراسم حجت‌الاسلام حجت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره حدیثی درباره این‌که اگر تفرقه بین امتی شکل گرفت و بعد از نبی و بعد از استقرار حقیقت دین فاصله‌ای ایجاد شد، اهل باطل بر اهل حق چیره می‌شود، گفت: اما امروزه به برکت وحدت و همدلی، امت اسلامی مستحکم پیش می‌رود. اگرچه رسیدن به آرزوهای بزرگ و تحقق همه آرمان‌های نبی مکرم نیازمند باور عمیق‌تر  و به کارگیری همه‌ ظرفیت‌ها و سرمایه‌های امت اسلامی است.

 او با بیان این‌که باید با استفاده از حقیقت هنر  و استفاده از این ابزار، وحدت را به جان مردم بنشانیم، افزود: باید مردان و زنان هنرمند با باورهای عمیق خود بتوانند این کلام را در جامعه تعمیق کنند و در بین امت توسعه دهند. کنگره  شعر وحدت راهی برای استفاده این حقیقت در هنر است. اگر این سرمایه‌ها و  ابزار و هنر و علم و معرفت در کنار هم قرار بگیرد، راه رسیدن به وحدت را تسهیل می‌کند. امروز آغاز حرکت عظیم و شروع حرکت باورمند و موثر در عرصه شعر و هنر با موضوع وحدت است.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد زمانی، دبیر جایزه کنگره ملی شعر وحدت اسلامی، نیز با بیان این‌که حقیقت وحدت برای همه منکشف و ضرورت چنین برنامه‌هایی مشخص است، اظهار کرد: در این زمانه بیش از گذشته نیازمند چنین برنامه‌هایی هستیم. هشت سال پیش در جمعی صحبت می‌کردیم و حرف بر این شد که بعد از اقبال لاهوری کسی شعری درباره وحدت نگفته است و عرصه برای شاعران تمام شده است. البته اشعار پراکنده‌ای بود و تلاش کردیم قدمی در این بحث برداریم.

  او در ادامه با بیان این‌که از این کنگره استقبال خوبی شده است، افزود: ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که اغلب آثار کلاسیک بودند. شعر کودک و نوجوان و شعر نو هم برای ما ارسال شده بود اما شعر کلاسیک بیشتر بود. سطح آثار  بسیار خوب بود. امسال ۶ مجموعه شعر نیز به دبیرخانه ارسال شده بود که ۴۰ مجموعه آن به زودی منتشر خواهد شد.

   زمانی، حفظ و اصالت شعر، سلامت شعر، حذف اسلوب‌، مضمون و نوآوری  و توجه به تلقی شاعر از موضوع وحدت را ملاک‌های داوری آثار اعلام کرد و در ادامه از برنامه‌ها این کنگره برای برگزاری آن در طول سال خبر داد و گفت: برگزاری شب‌های شعر  یکی از برنامه‌های ماست که ان‌شاء‌الله بعد از بازگشت به شرایط قبل روزهای اخیر در استان‌های مختلف برگزار خواهیم کرد. معمولا شاعران پیشکسوت و استادان در مسابقات شرکت نمی‌کنند و ما از استادان خواسته‌ایم برای این شعرهایی با موضوع وحدت بسرایند که تا کنون ۲۵ استاد شعرهایی برای دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

 او در ادامه بیان کرد: فراخوان آثار مرتبط با سرود و نغمه و نوحه از دیگر فعالیت‌های ما خواهد بود. این موضوعات در جامعه از بحث‌های مهمی هستند به ویژه نوحه‌ها.  آثار هنری را در این زمینه جمع آوری و آثار برتر  معرفی می‌شوند. یکی از عرصه‌هایی که به آن بی‌توجهی شده،  پژوهش در حوزه شعر وحدت است. ما پژوهشی درباره این موضوع از قرن ۴ تا کنون نداشته‌ایم.

مولوی علیرضا یعقوبی از استادان حوزه علمیه اهل سنت نیز در این مراسم با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) در خلق و خو در زمینه بهترین‌هاست و جمعی  به گردآوری روایت‌هایی درباره فضایل حضرت تلاش کرده‌اند، ادامه داد:  لازم است چنین مراسم‌ و مجالس را بر کتاب و سنت بگذاریم. وحدت از نص قرآن است.

 او خاطرنشان کرد: وحدت امری وحیانی است و باید آن را از قالب کلیشه‌ای‌اش خارج کنیم و بنای امت اسلامی را بر دین کامل و  بر مدار وحدت قرار دهیم و مسلمانان حول محور دین جمع شوند . در قرآن نیز بحث تفرقه مطرح شده است. اختلاف و تفرقه‌های امر بیرونی از اسلام است اما وحدت عامل درونی است و هر فرد زیباسرشت آن را در می‌یابد.

در ادامه مراسم، گروه موسیقی‌ از خراسان به اجرای برنامه پرداختند و سپس فاطمه رادمنش نمایشی تک‌نفره را از وداع مادر شهید نوجوان سبیل اخلاقی از سیستان و بلوچستان پرداخت. پس از اجرای نمایش با حضور حجت‌الاسلام قمی (رییس سازمان تبلیغات)، حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی (رییس سازمان اوقاف)  از پدر و مادر شهید سبیل اخلاقی تقدیر شد.

حجت‌الاسلام قمی بعد در سخنانی به شکل‌گیری هفته وحدت اشاره کرد و گفت: همه‌چیز از یک اخلاف شروع شد و هنر آن فرزانه این بود که از این اختلاف وحدت بیافریند و مدلی پیشرو برای جدی گرفتن اهداف رسول و فلسفه بعثت او  ایجاد شود.

 او همچنین با اشاره به درخواست خانواده شهید اخلاقی برای دیدار با مقام معظم رهبری، گفت: در اسرع وقت اقدام خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی که برای شعرخوانی دعوت شده بود، در سخنانی به دیدار سفیر شوروی با امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: آقای ولایتی تعریف می‌کرد. در اوج بمباران تهران، سفیر شوروی درخواست دیدار با امام را داشت و امام هم پذیرفت. گویا قرار بوده زمان حضور سفیر، بمبی در تهران  منفجر شود.  در حین دیدار این اتفاق افتاد و سفیر رو به امام گفت: می‌دانید چه کسانی موشک‌ها را می‌سازند. امام هم می‌گوید به‌ هر حال هستند کسانی که بمب بدهند. سفیر گفت می‌خواهم با شما معامله‌ای کنم. شما به  مبارزان افغانستان تسلیحات ندهید و ما هم موشک ندهیم. این معامله خوبی بود. اما امام بعد از این پیشنهاد با او صحبت نکرد و رو به من گفت: «این  رو از جلو چشم من کنار ببر. درباره سرنوشت برادران مسلمان با کسی معامله نمی‌کنم.»

غلامعلی حداد عادل  هم در این مراسم اظهار کرد: شاعران از معجره سخن برای تحکیم وحدت و مقابله با دشمنی و تفرقه شعر گفته‌اند؛ آن هم در روزگاری که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد و می‌بنید که چگونه همه در تلاش هستند که مسلمان را در برابر مسلمان قرار دهند، ایرانی را در برابر ایرانی قرار دهند.

او ادامه داد: می‌خواهم واقعه نمادینی از زندگی پیامبر(ص) گرامی در ایجاد وحدت اشاره کنم؛ واقعه‌ای که قبل از اسلام مربوط می‌شود. سیره‌نویسان نوشته‌اند، خانه کعبه به تعمیر نیاز پیدا کرد. مرمت انجام شد و نوبت آن رسید که حجر الاسود را در جای خود نصب کنند. قبایل عرب هر کدام مدعی بودند نصب حجرالاسود شأن آن‌هاست، نه دیگری. در این نزاع، پیامبر که از قبل از بعثت مورد احترام بودند، از درِ مسجد الحرام وارد شدند. روسای قبایل نزاع را پیش او بردند و ایشان تدبیری اندیشیدند و راه چاره نشان دادند عبای مقدس خودر ا پهن کردند و از  روسای قبایل خواستند هرکدام گوشه‌ای از این عبا را بگیرند و سنگ را دسته‌جمعی بالا بیاورند تا به جایگاه  سنگ در خانه برسد. همه در امر مشارکت کردند و پیامبر با دستان خود سنگ را از میان عبا برداشته و در جای خود گذاشتند. همه راضی شدند و نزاع به وحدت مبدل شد. جا دارد بخواهیم بگوییم یا رسول‌الله عبای خود را برای ما بگستر. و رحمت خود را شامل حال ما کن تا وحدت ما هم روزافزون  شود.

 رییس بنیاد سعدی سپس درباره شعر نبوی در ادبیات عرب و ادبیات فارسی  اشاراتی کرد و گفت: پیامبر به شعر اهمیت می‌دادند. خود شعر نمی‌گفتند و شاعر نبودند اما شاعران حق‌گو  را عزیز می‌داشتند و همین امر سبب شد شعر، چه در زمان پیامبر  و چه پس از او، در تاریخ اسلام جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و زبان عربی میدان وسیعی برای شعر بود.

 او سپس با اشاره به قصیده بُرده، توضیح داد: سرودن شعر در نعت پیامبر در میان مسلمانان سنت شد و شعر شاعران عرب سرشار از نعت پیامبر است در میان شاعران و نویسندگان همان‌گونه که تحمیدیه‌نویسی در آغاز کتاب سنت بوده، نعت پیامبر هم سنت بوده است.  در ادب فارسی از گذشته تا امروز کمتر شاعر درجه اولی سراغ داریم که شعری برای پیامبر نسروده باشد. افتخار شاعر  فارسی‌زبان این بوده است که دیوان خود را منور و مزین به شعری در نعت پیامبر کند؛ از فردوسی گرفته تا نظامی، خاقانی و مولوی و سعدی و حافظ و تا  ادیب ممالک فراهانی و ملک‌الشعرای بهار و امیری فیروزکوهی.  امروز هم در این جمع، شاعران شعرهای بسیار فاخری هم در مدح و نعت پیامبر سروده‌اند و هم در باب وحدت که امروز از هر نیازی برای مالازم‌تر  و وحدت از هر دارویی شفابخش‌تر است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: در میان کتاب‌هایی که به گردآوری مدایح نبوی در شعر پارسی پرداخته، کتابی است که مرحوم سیدضیاءالدین دهشیری، استاد دانشکده ادبیات، در ۸۰۰ صفحه گردآوری کرده؛ با بهترین اشعار مدایح نبوی در اشعار فارسی که با مقدمه‌ کوتاهی از مرحوم جلال همایی همراه ست.

 حداد عادل در پایان قصیده‌ای از خود خواند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/68897کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب