درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۶۸۶۳۲۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۵۹ : ۰۸ دیدگاه: ۰

پایان ماه عسل روابط واشنگتن-ریاض؛

سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان شد

 سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان شد در پی تصمیم ریاض برای کاهش تولید روزانه 2 میلیون بشکه نفت و ناامیدی آمریکا از عربستان برای مقابله با روسیه از طریق افزایش تولید نفت، رئیس کمیته روابط خارجی سنا خواستار توقف همکاری عربستان-آمریکا شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، در پی تصمیم عربستان برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت که به گفته برخی حمله به اقتصاد جهانی محسوب می‌شود و خلاف سیاست غرب برای مقابله با روسیه است، سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت «نیوجرسی» روز گذشته (دوشنبه) از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را لغو کند.

در ماههای اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله کنند و بر بحران انرژی خود غلبه کنند اما در این شرایط، اخیراً «اوپک پلاس» به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.

طبق این گزارش، اوپک پلاس شامل گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت هستند که عربستان سعودی و روسیه را نیز شامل می‌شود.

منندز در واکنش به این اقدام اوپک پلاس در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده باید فوراً تمامی انواع همکاری با با عربستان سعودی را متوقف کند که شامل هرگونه فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آن چه قطعاً برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است، می‌شود».

منندز در ادامه افزود که بعنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، هرگونه همکاری با عربستان سعودی را تا زمانیکه «مواضعش را در ارتباط با جنگ اوکراین تغییر نداده است» جایز نمی‌داند.

وی با اشاره به این موارد در خصوص همکاری ایالات متحده با عربستان سعودی گفت: «دیگر بس است».

دولت بایدن ماههاست که تلاش می‌کند با لابی‌گری، عربستان سعودی را وادار به تولید نفت بیشتر کند و در همین راستا بایدن در ماه ژوئیه به عربستان سفر کرد.

هفته گذشته سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، و متحدان نفتی این گروه موسوم به اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه اعلام کردند که تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد. این میزان کاهش تولید معادل 2 درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی در روز است.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان، کاهش تولید نفت اوپک پلاس می‌تواند در روزهای مانده به برگزاری انتخابات در آمریکا به افزایش قیمت بنزین در این کشور منجر شده و تمام تلاش های ماه‌های اخیر دولت آمریکا برای پایین آوردن قیمت این حامل انرژی را نقش بر آب کند.

دولت بایدن به این اقدام انتقاد کرده و می‌گوید کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس «کوته بینانه» بوده و می‌تواند به کشورهایی که همین حالا با بحران افزایش قیمت حامل‌های انرژی مواجه هستند آسیب بیشتر برساند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/68632کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب