درحال بارگذاری

گروه: فناوری / حوزه علم و فن آوری ایران/قزوين/ایران شناسه: ۶۶۶۵۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹ : ۱۹ بازدید: ۱۱۶دیدگاه: ۰

معاون رئیس جمهور:

هنرستان‌های کشاورزی باید به پارک‌های تحقیقاتی تبدیل شوند

هنرستان‌های کشاورزی باید به پارک‌های تحقیقاتی تبدیل شوند معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم در بخش تحقیقات کشاورزی به محصولی دست پیدا کنیم باید هنرستان کشاورزی را به پارک تحقیقاتی کشاورزی بدل کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، سورنا ستاری در جلسه ستاد دانش بنیان که بعد از ظهر شنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری تمرکز جدی بر اجرایی‌سازی «قانون جهش تولید دانش بنیان» دارد و این قانون بسیاری از زیر ساخت‌های فکری ما در حوزه اقتصادی را تغییر می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی از آئین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش بحث‌های جدی حقوقی مطرح است، تاکنون سه مورد از آئین‌نامه‌های این قانون در دولت مصوب شده است و چهار مورد دیگر آن نیز در مرحله نهایی شدن قرار دارد و تا اواسط شهریورماه ۹۰ درصد آئین‌نامه‌ها تأمین خواهد شد.

وی افزود: این قانون نیازمند مطالعه دقیق است چرا که بسیاری از ساختارهای اقتصادی را تغییر داده و امکانات بسیاری را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان قرار خواهد داد.

این مسئول ابراز کرد: این قانون در ارتباط با پارک‌های علم و فناوری، صنایع‌، بورس، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و استقرار در منازل مسکونی برای فعالیت شرکت‌های فناور راهکارهای مناسبی را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: پس از ۶۰ سال ماهیت واردات ماشین آلات تغییر کرده است و این کار ویژه‌ای است که در بحث اقتصاد دانش بنیان انجام شدهاست.

ستاری تاکید کرد: مالیات ویژه بر موارد صادرات کالاهای خام و انرژی‌های تجدید پذیر از ماده قانون‌های مفصلی است که اجرای‌سازی آن از بحث‌های جدی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه برای تصویب قانون انرژی زیادی صرف می‌شود عنوان کرد: بالغ ۹۵ درصد قانون دانش‌بنیان سال ۸۷ اجرا شد زیرا برای اجرایی شدن آن جدیت بسیاری در کار بود.

این مسئول تاکید کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان حاصل تلاش سه ساله معاونت علمی و نمایندگان مجلس است که نقشه راه بیست ساله آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان را ترسیم می‌کند.

وی تاکید کرد: مزیت‌های قزوین، پایه حرکت اقتصادهای دانش بنیان در این استان است و کشاورزی مزیت بارز استان قزوین محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با تحقیقات بخش دولتی نمی‌توان کشاورزی دانش بنیان را شکوفا کرد گفت: اقتصاد دانش بنیان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

وی ادامه داد: می‌توان هزاران بودجه و سرمایه در بخش دولتی برای پژوهش صرف کرد بدون آنکه خروجی خاصی داشته باشد و محصولی از آن تولید شود.

این مسئول عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در بخش تحقیقات کشاورزی به محصولی دست پیدا کنیم باید هنرستان کشاورزی را به پارک تحقیقاتی کشاورزی بدل کنیم همچنین باید چارچوب‌ها و حراست‌ها برداشته شود تا راه برای ورود جوانان خلاق باز شود.

وی ادامه داد: اگر در فکر تولید محصول هستیم باید این زیرساخت‌ها در مراکز تحقیقاتی ایجاد شود اما اگر هنوز به‌دنبال نوشتن مقاله و توسعه آزمایشگاه هستیم پول دولت تنها برای آموزش صرف خواهد شد.

ستاری عنوان کرد: ایجاد محصول در پژوهش مستلزم آن است که بخش خصوصی برای تحقیقات و پژوهش سرمایه گذاری کند. تمامی زیرساخت‌ها همچون پارک‌های علم و فناوری، مراکز علمی و پژوهشی، کارخانجات فناورانه با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به شکوفایی خواهند رسید.

وی با بیان اینکه قزوین استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان مستعد است ادامه داد: استان قزوین اگرچه از نظر مساحت از بسیاری از استان‌ها کوچک‌تر است اما از لحاظ ظرفیت نیروی انسانی، ژئوپولوتیک و پتانسیل‌های خوب استانی از وضعیت خوبی برخوردار است.

این مسئول یادآور شد: شرکت‌های بسیاری در استان قزوین وجود دارد که باید دفاتر، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و نخبگانی خود را به درون استان منتقل کنند. باید نخبگان را که در خارج از استان یا خارج از کشور به سر می‌برند به سمت درون استان قزوین جذب کرده و مراکزی را برای اشتغال و فعالیت تحقیقاتی آنها مهیا کرد.

وی افزود: اتفاقات خوبی در گذشته استان رقم خورده است که تأسیس پارک علم و فناوری و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی که از دانشگاه‌های نمونه کشوری در حوزه فناوری و رباتیک محسوب می‌شود. با توجه به پشتکاری که از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولین استان در حوزه علم و فناوری سراغ داریم این اتفاقات خوبی برای پیشرفت علمی و اقتصادی استان قزوین رقم خواهد خورد.

این مسئول با بیان اینکه تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: صندوقی که ۵ میلیارد تومان سپرده داشته باشد دردی از نخبگان استان دوا نمی‌کند.

وی در پایان گفت: در قانون جدید اختیارات بسیاری هم پایه با اختیارات بانکداری به این صندوق‌ها داده شده است. صندوق استان است که می‌تواند نخبگان را در استان نگه داشته و برای فعالیت‌های پژوهشی ذخیره کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/66650کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب