درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۴۳۴۳۳۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۴۵ : ۰۶ بازدید: ۶۰۱دیدگاه: ۰

چرا با خودروسازها برخورد نمی‏شود؟!

چرا با خودروسازها برخورد نمی‏شود؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد؟! اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات و ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا داریم، زیبنده جمهوری اسلامی نیست!

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد؟! اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات و ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا داریم، زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
در پی اظهارات شب گذشته رئیس پلیس راهور کشور در خصوص باز نشدن ایربک خودروها در هنگام تصادفات و هشدار نسبت به عدم استاندارد بعضی قطعات خودروها، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:


بسم الله الرحمن الرحیم
«وقفوهم اِنَّهُمْ مَسْئُولُون» آنها را بازشان دارید که حتماً باید مورد بازپرسی قرار گیرند! سخنان شب گذشته رئیس پلیس راهور در رابطه با استاندارد نبودن قطعاتی از خودروها و باز نشدن ایربک‏ها به هنگام تصادفات و ابلاغ ایشان به همکارانشان که اگر مشاهده کردند خودرویی در تصادف ایربکش باز نشده است، خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنید، بسیار حائز اهمیت بود.
پس از واقعه تصادف زنجیره‏ای بیش از پنجاه خودرو در اثر مه آلودگی در بهبهان و اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه هیچیک از خودروها ایربک هایشان باز نشده بود، برخی خودروسازها در مقام توجیه بر آمدند که چون ماشین‏ها از عقب ضربه خوردند ایربک هایشان باز نشده است و حال آنکه چون تصادف زنجیره‏ای بوده است هر خودرویی که از عقب ضربه خورده به خودرو جلویی هم ضربه زده است و قطعاً اگر ایربک‏ها سالم و استاندارد بود در این تصادفات باید عمل می‏کرد که متأسفانه عمل نکرد و باعث کشته و زخمی شدن عده‏ای از بیگناهان شد.
سالانه در ایران در اثر تصادفات خودروها بیش از بیست هزار نفر جان می‏سپارند و حداقل سه برابر این رقم هم مجروح می‏شوند. بر اساس آمارهای جهانی در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو سالانه ۹ نفر در حوادث رانندگی کشته می‏شوند و حال آنکه در ایران به ازای همین تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته می‏شوند!
تصادفات عموماً به سه عامل انسانی، جاده و خودرو بر می‏گردد، عامل انسانی که در همه جای دنیا یکسان است، از لحاظ جاده‏ای هم الحمد لله جاده‏ها و اتوبان‏های ایران از بسیاری کشورهای حداقل جهان سوم بهتر است، پس دلیل اصلی چهار برابری کشته‏های ایران در تصادفات نسبت به سایر کشورها به عامل بی کیفیت بودن خودروهایمان بر می‏گردد!


بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در جهان در اثر تصادفات جان می‏سپارند که سهم کشورهای جهان سوم از این تعداد حدود ۹۰ درصد است و در کشورهای اروپایی به ازای هر یکصد هزار نفر، دو تا سه نفر در تصادفات جان می‏سپارند و تقریباً مرگ و میر آنها در اثر تصادفات در آستانه صفر شدن است که دلیل اصلی آن خودروهای بسیار ایمن و مجهز است که در صورت تصادف، آسیب چندانی نمی‏بینند.
یادم می‏آید که چندین سال پیش یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی به بی کیفیت بودن خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت اگر ده خودرو خارجی تصادف کند احتمال اینکه حتی یک نفر کشته شود کمتر هست ولی اگر یک خودرو داخلی تصادف کند احتمال پنج کشته را دارد!‌ این حرف یعنی اینکه این خودروها جز اینکه سفینه مرگ هستند، چیز دیگری نیست!
اگر خاطرتان باشد سال‏ها پیش خودروهای پژو ۴۰۵ در اثر اشکال و نقص فنی که داشت به ناگاه و حتی بدون تصادف در حین حرکت و یا در حالت پارک و سکون دچار آتش سوزی می‏شد و من خودم این صحنه را دوبار در اتوبان قم - تهران دیدم که خودرویی در حال حرکت بدون تصادف ناگهان آتش گرفت و شعله‏های آتش آنچنان زبانه می‏کشید که از چند متری نمی‏شد به آن خودرو نزدیک شد و متأسفانه سرنشینانش هم نتوانستند از ماشین پیاده شوند و در آتش جزغاله و خاکستر شدند و آنقدر این صحنه برایم دردناک بود که تا دو هفته نمی‏توانستم غذا بخورم و منظره سوختن این انسان‏ها از جلوی دیدگانم محو نمی‏شد!


حالا که ملت ایران مجبور هستند که از همین دو غول خودروساز داخلی ماشین بخرند و به اسم حمایت از تولید داخلی ورود ماشین‏های خارجی را هم ممنوع کرده اند لا اقل به این خودروسازان بگویند که آقایان خودروساز! جان مردم در دستان شماست! با جان مردم بازی نکنید! اینقدر به فکر سودآوری نباشید! آیا ذخیره کردن مال دنیا به قیمت کشته شدن سالانه بیست هزار انسان می‏ارزد؟!
من یاد ندارم در آن سال‏هایی که صدها پژو ۴۰۵ در اثر نقص فنی دچار آتش سوزی شدند و نمی‏دانم دقیقاً چه تعدادی در آتش این خودروها سوختند، امّا هیچیک از مسئولان خودروساز محاکمه و مجازات شده باشند!
یکی از بی عدالتی‏هایی که مردم مسلمان و میهمن دوست ایران را بد بین و ناراحت می‏کند همچین فساد عمیق خودروسازهاست که همیشه خودروهایشان گرانتر و بی کیفیت تر می‏شود و تازه اعلام ضرر هم می‏کنند و از دولت هم انتظار کمک و سوبسید دارند و با تعویض دولت‏ها هم برای آن‏ها هیچ تفاوتی نمی‏کند، بلکه همان روند غلط خود را با شدت بیشتر ادامه می‏دهند! اخیراً همگان دیدند که صدها هزار خودرو در پارکینگ‏های بیابانی خودروسازها موجود بود و به علت مثلاً نداشتن یک قطعه نمی‏فروختند، امّا همین که مجوز افزایش قیمت را گرفتند ناگهان ده‏ها هزار خودرو را به بازار عرضه کردند؛ آیا اینها صداقت دارند!


البته مسلماً‌ تا وقتی بازار خودرو در انحصار آنها باشد همین فساد و وضعیت ادامه دارد، امّا خدا، خدای مظلومان است و قطعاً آه کشته شدگان تصادفات، روزی فاسدان و خیانتکاران به ملت را به پای میز محاکمه خواهد کشاند!
نمی دانم چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از خودروسازها را شروع نمی‏کند؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد!‌اینکه ما با ۲۰ هزار کشته سالانه در تصادفات و بیش از ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا کاری نمی‏کنیم و جدیتی به خرج نمی‏دهیم برای آن است که قدر و ارزش یک انسان را نمی‏دانیم!‌ و این رفتارها و عملکردها زیبنده جمهوری اسلامی نیست! در حدیث مشهوری پیغمبر اکرم (ص) می‏فرمایند: «الناس معادنٌ کَمَعادِنِ الذَّهبِ وَ الْفِضَّه» مردم معادن هستند آن هم معدن‏های طلا و نقره! هر انسانی از دست می‏رود در حکم آن است که معدن طلا و یا نقره‏ای را از دست داده ایم! چرا نسبت به از دست دادن نفوس انسانها بی تفاوت هستیم؟!‌ همین دیشب ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی فرمودند که برای ما مهمترین چیز جان و نان مردم است، بسیار عالی، خوب مردم ما که فقط از ناحیة کرونا نمی‏میرند، سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان می‏سپارند، چه کسی مقصر است؟! یک فریاد بر سر خودروسازان بکشید و به خاطر جان مردم با آنها به هیچ وجه مماشات نکنید!
امیدوارم در دولت جناب آقای رئیسی که در مبارزه‌اش با فساد به او اطمینان دارم، گامی بلند در به خط کردن خودروسازها برداشته شود و دیگر شاهد این همه کشته و زخمی در تصادفات جاده‌ای نباشیم.
    
«إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ»

مرتضی نجفی قدسی 

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/43433کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب