درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۳۸۲۷۸۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹ : ۱۱ بازدید: ۱۱۰دیدگاه: ۰

مذاکره به سبک آمریکایی‌ها/ دموکرات توافق می‌کند جمهوری‌خواه برهم می‌زند

 مذاکره به سبک آمریکایی‌ها/ دموکرات توافق می‌کند جمهوری‌خواه برهم می‌زند نگاهی به سبک و شیوه آمریکایی‌ها در مذاکره نشان می‌دهد یانکی‌ها 2 شیوه اصلی در مذاکرات دارند: اول آنکه پیش از مذاکره هدف نهایی را مشخص می‌کنند و از آن کوتاه نمی‌آیند و دوم یک حزب توافق می‌کند و حزب دیگر که به قدرت می‌رسد توافق را زیر سؤال می‌برد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، شبکه‌های غربی در طول مذاکرات یک خط رسانه‌ای را به طور پر فشار در دستور کار خود قرار داده‌اند و آن دمیدن در مطالبه « مذاکره مستقیم با آمریکا» بود. خطی که بی‌بی‌سی بارها روی آن مانور رفت و کارشناسان متعددی را روی آنتن برد تا این جمله را بیرون بکشد: « ایران به دنبال رفع تحریم‌هایی است که کلید آن در دستان آمریکاست».

یک اتفاق دیگری که در طول این چند هفته رقم خورد این بود که خطوط رسانه‌ای از شبکه‌های خارجی شروع می‌شد و ادامه آن با رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی تداوم می‌یافت.

روزنامه شرق در مطلبی تحت عنوان «پس‌لرزه‌های مذاکره غیر‌مستقیم» با اشاره به ایفا نقش پلیس بد از سوی فرانسه نوشت که ایران  باید مستقیم با آمریکا گفتگو کند.

پیشتر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز ۶ آذر گفته بود: ایران اگر خواهان نتیجه سریع‌تر است، با ما سرِ میز مذاکره بنشیند.

 

دموکرات‌ توافق می‌کند؛ جمهوری‌خواه از آن خارج می‌شود!

سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ منعقد شد. ایران تعهدات هسته‌ای خود را کامل انجام داد امّا چک رفع تحریم‌ها نقد نشد. آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت خاتمی گفت که مسیر نقض برجام از زمان بایدن و اوباما شروع شد. مسیری که ترامپ با خروج از برجام آن را به پایان رساند. دلیل جمهوری‌خواهان برای خروج گزاره «توافق بد» بود.

ایران پس از یکسال، به صورت گام به گام تعهدات هسته‌ای را کنار گذاشت. همزمان با پیشرفت هسته‌ای ایران، دموکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا شدند و سیاست خود را احیاء برجام اعلام کردند.

اما نکته‌ای در این میان وجود داشت. بایدن قبل از تصدی پست ریاست جمهوری به صراحت راهبرد خود را در CNN اعلام کرد. رئیس جمهور آمریکا هدف نهایی خود را اینگونه بیان کرد: "خبر خوب این است که هنوز یک راه بهتر باقی مانده. راهی که من به عنوان رئیس جمهور آن را انجام خواهم داد ... درصورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای(!)، آمریکا به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی به توافق بازمی‌گردد! ما بر روی گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد".

«شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و از بانیان برجام نیز اسفند ۹۹ در کمیته روابط خارجی سنا به صراحت گفت: «بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ ممکن نیست.» وی گفت بایدن قصد دارد وارد برجام شود اما بدنبال مفاد طولانی‌تر و محکم‌تر است.

در همین حین، «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز ۹ آذر نیز توئیت جالبی درباره مذاکرات وین با تکرار گزاره «توافق بد» منتشر کرد. وی نوشت: «توافق هسته‌ای  بین دولت بایدن و ایران حتی بدتر از آن چیزی خواهد بود که پیش از آن وجود داشته است.»

کاتن در ادامه به صراحت نوشت: «زمانی که جمهوری‌خواهان دوباره قدرت را در آمریکا به دست بگیرند، این توافقنامه را پاره خواهند کرد.»

«جرارد آرود» سفیر سابق فرانسه در اسرائیل، آمریکا و سازمان ملل نیز روز ۱۲ آذر با اشاره به پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ در صفحه توئیتری خود نوشت: «حتی اگر برجام از سر گرفته شود،‌ با وجود تهدید بازگشت تحریم‌ها در سال ۲۰۲۵،‌ هیچ شرکت غربی جرات نمی‌کند حتی یک سنت در ایران سرمایه‌گذاری کند؛ هیچ بانک غربی در معاملات با ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. یک بار کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.»

 

پیشرفت مذاکرات بدون حضور آمریکا!

روند مذاکرات وین رو به جلو ارزیابی شده است. «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «دور هفتم به گنجانده شدن بخش‌هایی از خواسته‌های ایران در سند پیش‌نویس مذاکرات به پایان رسید.» مورا همچنین گفت: ««نشانه‌های مثبتی از موفقیت در دور هشتم مذاکرات وجود دارد.»

سوم دی ماه امسال یک منبع دیپلماتیک اروپایی نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «نهایتا طرفین توانستند به سند مشترکی دست یابند که در آن ۸۰ درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است».

تروئیکا اروپا (فرانسه/ آلمان /بریتانیا) نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های فنی در دور گذشته مذاکرات حاصل شده است.

همزمان «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در صفحه توئیتری خود نوشت: «شاهد پیشرفت بی چون چرایی در مذاکرات هستیم.»

اکنون می‌توان گفت که متن پیش‌روی مذاکره کنندگان در وین حاوی دیدگاه‌ تمام طرف‌هاست. مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که واشنگتن باید تصمیم نهایی خود را بگیرد. آمریکا باید تضمین بدهد که در صورت توافق احتمالی مجدداً از آن خارج نخواهد شد. در غیر اینصورت مستقیم یا غیر مستقیم بودن مذاکرات تهران - واشنگتن چندان توفیری نخواهد داشت.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/38278کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب