درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۳۵۹۰۳۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۴۷ : ۱۱ بازدید: ۳۳۱دیدگاه: ۰

تهران تایمز بررسی کرد؛

شرارت رژیم صهیونیستی در مانع تراشی بر سر راه مذاکرات وین

شرارت رژیم صهیونیستی در مانع تراشی بر سر راه مذاکرات وین روزنامه تهران تایمز ضمن اشاره به پیشرفت های حاصل شده در این دور از مذاکرات وین، به نقل از یک مقام امنیتی ایران خبر داد که رژیم صهیونیستی در صدد انجام اقدامی بدخواهانه جهت کارشکنی است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی روند مذاکرات وین و نقش رژیم صهیونیستی در مانع تراشی و اقدامات شرورانه پرداخت.

تهران تایمز در گزارش خود نوشت که دور اخیر مذاکرات در وین پس از حصول پیشرفت در برخی مسائل، در روز جمعه گذشته به پایان رسید و پس از گذشت بیش از دو هفته، مذاکره کنندگان تصمیم گرفتند که برای رایزنی به پایتخت‌هایشان بازگردند و برای دور بعدی این مذاکرات که پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری برگزار شود، آماده شوند.

اما آنچه در اینجا مطرح است این مسئله است که حرکتی خصمانه از سوی رژیم صهیونیستی برضد ایران در روزهای آتی می‌تواند مذاکرات وین را از مسیر اصلی خود خارج سازد یا دست کم تحت تاثیر قرار دهد.

یک مقام ارشد امنیتی ایران در گفتگو با نورنیوز که رسانه‌ای نزدیک به شورای عالی امنیت ملی است، گفت که پیشرفت نسبی انجام شده در مذاکرات وین می‌تواند انگیزه رژیم صهیونیستی را برای انجام «حرکات بدخواهانه» تقویت کند.

مقام مذکور با استناد به «برخی اخبار ارزیابی نشده» گفت که این رژیم «در حال بررسی انجام اقدامی شرورانه» برضد ایران است.

هشدار یاد شده پس از آن صادر می‌شود که چندین تن از مقامات رژیم صهیونیستی علناً تهدید به حمله به ایران کرده‌اند. «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم اعلام کرد که به ارتش این رژیم دستور داده برای حمله به ایران آماده باشند. دیگر مقامات اطلاعاتی، سیاسی و نظامی این رژیم نیز تهدیداتی از این دست را مطرح کرده‌اند.

مقامات آمریکا نیز به همین ترتیب اعلام کردند که در صورت شکست دیپلماسی به «گزینه‌های دیگر» برضد ایران متوسل خواهند شد که نمایانگر تهدیدی نیمه علنی برای استفاده از گزینه نظامی است.

اما با مراجعه به تاریخ، مشخص می‌شود که تهدیدهای نظامی بی‌پرده و علنی آمریکا و رژیم صهیونیستی برضد ایران تقریباً به طور قطع نتیجه معکوس خواهد داشت. بررسی و شناخت این واقعیت مستلزم پرداختن به سخنرانی سال ۲۰۱۸ رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در اوج تهدیدهای آمریکا برضد ایران ایراد شده است.

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت موشک در دکترین دفاعی ایران، گفتند: امروز جوانان، ما را به برترین قدرت موشکی منطقه تبدیل کرده‌اند. دشمن باید بداند اگر فقط یک بار به ما ضربه بزند، ما ده برابر پاسخ می‌دهیم!

مورد یاد شده در سخنرانی آیت الله خامنه ای در ظاهر به موضوع موشکی اشاره دارد اما در باطن خود نگاهی اجمالی به نحوه برخورد ایران با غرب در زیر پا گذاشتن تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ارائه می‌دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) یکجانبه از برجام خارج شد و شروع به اعمال تحریم‌های گسترده برضد ایران نمود.

ایران یک سال منتظر ماند تا اروپایی‌ها ضرری را که تهران به دلیل تحریم‌های آمریکا متحمل شده بود، جبران کنند اما پس از شکست اروپایی‌ها در انجام این کار، با گسترش تدریجی زیرساخت‌های هسته‌ای خود، کاهش تعهدات هسته‌ای اش را در چارچوب برجام آغاز کرد.

اقدامات اصلاحی ایران در بازنگری در حوزه هسته‌ای، نتیجه‌اش را نشان داد و موقعیتی قوی به تهران در مذاکرات ارائه داد.

بدین ترتیب ایران ده برابر ضربه زد. این الگوی پاسخ راهبردی همچنین زمانی تکرار شد که رژیم صهیونیستی جرأت کرد اقداماتی خرابکارانه علیه برخی از تأسیسات ایران، به ویژه تأسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج، انجام دهد.

رسانه‌های صهیونیست در این باره گفتند که عوامل موساد این مرکز را با موشک شلیک شده توسط یک پهپاد که در داخل ایران سوار و سر هم شده بود، هدف قرار دادند. جدای از نحوه انجام خرابکاری، این اقدام رژیم صهیونیستی، مایه دردسر خود این رژیم، ایالات متحده، تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد چرا که ایران به آژانس اجازه نداد دوربین‌های نظارتی آسیب دیده را با دوربین‌های جدید جایگزین کند. تهران تنها پس از اینکه ناظر هسته‌ای سازمان ملل شرایط ایران را پذیرفت به آژانس اجازه داد این کار را انجام دهد.

هر گونه اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی یا آمریکا برضد تهران به احتمال زیاد منجر به ایجاد بن بستی مشابه برای عاملانش خواهد شد. اکنون که ایران به طور سازنده در مذاکرات شرکت کرده است، چنین اقدامی اشتباهی راهبردی خواهد بود یا دست کم سایه‌ای از شک و تردید را بر مذاکرات خواهد انداخت.

مقام ایرانی یاد شده همچنین هشدار داد با توجه به اینکه تل آویو شریک راهبردی واشنگتن و به طور کلی غرب است، شیطنت احتمالی اش عواقبی برای آمریکا خواهد داشت. وی همچنین گفت که شرارت این رژیم به طور قطع تأثیر منفی بر همکاری ایران و آژانس خواهد گذاشت.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/35903کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب