درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۴۰۸۴۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۳۱ : ۱۷ بازدید: ۲۱۶دیدگاه: ۰

تأملی بر دو پیام در مجمع عمومی سیزدهم

تأملی بر دو پیام در مجمع عمومی سیزدهم سیزدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی پنج‌شنبه گذشته در جمکران قم برگزار شد. مجمع عمومی با پیام آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عالیقدر و سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان و دبیر عالی شورای عالی حوزه علمیه قم افتتاح شد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سیزدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی پنج‌شنبه گذشته در جمکران قم برگزار شد. مجمع عمومی با پیام آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عالیقدر و سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان و دبیر عالی شورای عالی حوزه علمیه قم افتتاح شد.
در پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی 6 نکته کلیدی مطرح شد که تأمل در آن می‌تواند یک آسیب‌شناسی دقیق از دلایل ظهور و افول احزاب باشد . این‌که یک مرجع تقلید در حوزه احزاب و سیاست‌ورزی مؤمنانه و نسبت آن با انقلاب اسلامی به‌ویژه در قاب بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب دقت‌های موشکافانه دارد شایسته تقدیر و تشکر است. معظم‌له روی 6 نکته در پیام خود به شرح زیر انگشت تأکید گذاشتند.
1- تحزب همراه با تهذیب، یک نیاز ضروری برای تداوم انقلاب اسلامی است.
2- اگر تحزب در جامعه ما به سمت «دعوت به خود» و «کسب قدرت» میل کند به افول می رسد.
 3- حزبی که بر ممشای اسلام، امام و اصل مترقی ولایت فقیه حرکت کند افول‌ناپذیر است.
 4- احزاب باید سهم خود را در تولید قدرت ملی ادا کنند.
 5- احزاب اسلامی باید «دعوت به خدا» را در رفتار و کارکرد سیاسی خود نشان دهند.
 6- با تدبیر، جوانگرایی توأم با عقلانیت، بازبینی روش‌های جذب و سازماندهی و توسعه تشکیلاتی عَلَم‌دار وحدت و همگرایی گروه های اسلامی باشید.
6 محور مطرح شده آن‌قدر گویا ، صریح و روشن است که نیازی به تفسیر ندارد.
کلیدواژه‌های مطرح شده در این پیام می‌تواند ساختار کلیدی یک گفتمان جدید در فضای سیاست‌ورزی کشور به‌ویژه گروه‌ها ، احزاب اسلامی و به‌خصوص برای حزب مؤتلفه اسلامی در مجمع عمومی سیزدهم باشد.
آیت‌الله محسن اراکی دبیر محترم شورای عالی حوزه نیز که به‌عنوان سخنران افتتاحیه دعوت شده بود روی 5 نکته مهم در بیانات خود به شرح زیر اشاره داشتند.
1- تسبیح، عدل و قدرت الهی باید در یک تشکل اسلامی تجلی کند.
2- حوزه‌ها باید به فقه احزاب بپردازند و به پرسش‌های مؤمنین دراین‌باره پاسخ دهند.
3- هر نظام حزبی باید هویت خود را از ولایت الهی بگیرد.
4- اگر تشکلی مبتنی بر ولایت الهی حرکت نکند خواسته و ناخواسته در مسیر ولایت دشمنان خدا حرکت می‌کند.
5- اگر در یک حزب اسلامی ذره‌ای تمایل به طاغوت وجود داشته باشد از ولایت الهی خارج می‌شود.
از بیانات آیت‌الله محسن اراکی معلوم می‌شود حوزه نسبت به سرنوشت احزاب در انقلاب اسلامی دغدغه دارد و نسبت به ظهور و افول گروه‌های اسلامی نیز رصد هوشمندانه و عالمانه دارد.
روز قبل از مجمع عمومی سیزدهمین، دبیرکل محترم حزب مؤتلفه اسلامی و جمعی از اعضای شورای مرکزی با حضرات آیات علوی گرگانی ، نوری همدانی و نیز حجج ‌الاسلام شهرستانی، بوشهری و رحیمیان دیدار و گفت‌وگو داشتند همه آنها نسبت به تداوم کار حزب مؤتلفه و کارکرد اسلامی احزاب دغدغه‌مند بودند. مطالب مهم و موشکافانه داشتند و خواستار نقش‌آفرینی احزاب در آینده سیاسی انقلاب اسلامی بودند.
مجمع عمومی سیزدهم آوردگاه نقد مشفقانه اعضا در مورد عملکرد دوره دوازدهم در یک فضای صمیمی و دوستانه نیز بود. بیش از 15 نفر از اعضا صریح ، شفاف و مشفقانه نقدهای خود را مطرح کردند.
نگارنده نیز با بهره‌گیری از مطالب مراجع عظام و علمای بزرگ حوزه و آنچه طی یک دهه گذشته بر حزب ما و احزاب گذشته نکاتی را عرض کردم که ذکر آنها از باب یادآوری تجربیات  چهار دهه سیاست‌ورزی خالی از لطف نیست.
1- حال‌اندیشی، احزاب را از آینده پژوهی ، آینده‌نگری و آینده‌اندیشی دور کرده است قدری به فکر آینده باشیم . خطر بدعاقبتی بزرگترین خطر پیش روی احزاب است.
2- احزاب از طریق نفی یکدیگر به مقصد نخواهند رسید. گفت‌وگو برای هم‌افزایی، راهی به سوی تضمین اقتدار ملی است.
3- کار تشکیلاتی در شرایط پیچیده کنونی به هوش، علم، حوصله، صبر، ادب، اخلاق و حق‌پذیربودن نیاز دارد. کسانی‌که در این وادی سیر نمی‌کنند بهتر است کار حزبی و تشکیلاتی را رها کنند.
4- مهارت‌های لازم برای رسیدن به تفاهم را از بزرگان بیاموزیم . هنر احزاب جمع کردن است ، منها کردن مهارت نمی‌خواهد.
5- پایه‌های قدرت ملی را با مبانی مکتب شهید قاسم سلیمانی و منطق شهید حججی را روزبه‌روز مستحکم‌تر کنیم. آن مبانی و این منطق، ما را از وادی تفرقه و تشتت به وادی همگرایی و وحدت هدایت می‌کند. راه درست بسط گفتمان رهبری در بیانیه گام دوم از این مسیر الهی و انسانی می‌گذرد.
6- اگر گردش اطلاعات را در درون خود مدیریت نکنیم، دشمن با اخلال در«ارتباطات» و «اطلاعات» وحدت گفتمانی ما را هدف می‌گیرد. هیزم آتش فتنه از این اخلال تمهید می‌شود.
7- تا از چاه «خودشیفتگی» و چاله «خودبودگی» و «تفرّد» بیرون نیاییم ، قادر به انجام کار عظیم «دعوت به خدا» بنا به توصیه امام (ره) و مراجع به احزاب، نخواهیم بود. دعوت به خدا ما را از دعوت به خود دور می‌کند. اگر با هم باشیم دست خدا هم با ما خواهد بود.
7- با جوان‌سازی کادر مرکزی و ارکان احزاب خروج از احساس انسداد    هم آغاز می شود . پیری ، پوسیدگی ، فرسودگی و از کارافتادگی، حیات احزاب را تهدید می‌کند و سخن آخر اینکه، اگر خواهان قدرت واقعی دردنیای کنونی هستیم به سه چیز نیاز داریم.
الف- تقوای سیاسی، تقوای سیاسی، تقوای سیاسی
ب- اخلاص در نیت و عمل
ج- صدق، در صداقت قدرتی وجود دارد که در هیچ چیز نمی‌توان آن را یافت.فضیلت صدق به احزاب کمک می‌کند خود را در محضر خدا ببینند و در مواجهه با مردم سعی کنند تصویر آنچه را که «هستند» با آنچه «می‌نمایانند» را یکی کنند.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/34084کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب