درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه مجلس/ایران شناسه: ۳۱۵۵۳۶ آذر ۱۴۰۰ - ۳۰ : ۰۶ بازدید: ۲۱۰دیدگاه: ۰

شریعتی:

خسارت‌های برجامی در مذاکرات پیگیری شود/ راستی آزمایی زمان‌بر است

خسارت‌های برجامی در مذاکرات پیگیری شود/ راستی آزمایی زمان‌بر است نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع کامل تحریم‌های ایران باید در مذاکرات دنبال شود و فرآیند راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها زمان‌بر است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، مالک شریعتی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که قرار است از ۸ آذر آغاز شود، گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملاً مشخص است و تیم مذاکره کننده ما مجری این سیاست‌هاست.

وی با بیان اینکه باید در مذاکرات آتی حقوق ملت ایران که غربی‌ها در برجام به آن پایبند نبودند، پیگیری شود، افزود: رفع کامل تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ای بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رفع تحریم‌ها باید به گونه‌ای باشد که امکان بازگشت‌پذیری آن نباشد و از سوی دیگر، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها باید از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

شریعتی با اشاره به اینکه فرآیند راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها زمانبر است و ما این امکان را نداریم که در کوتاه مدت موضوع رفع تحریم‌ها را ارزیابی کنیم، تصریح کرد: گزارش‌های مراکز مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این مسئله را مورد تأکید قرار داده که حداقل ۶ ماه زمان می‌برد اقدامات طرف مقابل در لغو کامل تحریم‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی شود.

وی افزود: طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند تا ما هم بتوانیم به تعهدات برجامی خود بازگردیم. یکی از مسائل بسیار جدی که حتماً باید در مذاکرات دنبال شود، مطالبه خسارت‌هایی است که ایران از ناحیه عدم انجام تعهدات طرف غربی متحمل شده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تأکید کرد: در اظهارات مقامات رسمی آمریکا و اروپا هم بارها به این مسئله اشاره شده که از طریق تحریم‌ها، ضربات زیادی به ایران وارد شده است. حتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که «ایران ۷۰ میلیارد دلار از طریق تحریم نفتی متضرر شده است». البته برآورد ما آن است که خسارت‌های ایران ناشی از عدم اجرای برجام از سوی طرف غربی و تحریم‌ها بیشتر از ۲۰۰ میلیارد دلار است و آسیب زیادی از این طریق به کشورمان وارد شده است که باید جبران شود.

شریعتی اظهار داشت: اگر طرف غربی عضو برجام به تعهدات خود عمل می‌کرد، قطعاً این آسیب‌ها به کشورمان وارد نمی‌شد. این حداقل مطالباتی است که ما می‌توانیم در مذاکرات داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آنچه دست طرف ایرانی را در مذاکرات پُر می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز حضور پرقدرت تیم مذاکره کننده کشورمان باشد، این است که حتماً در داخل کشور انسجام کامل داشته باشیم. همچنین باید اقتصاد ملی را قوی کنیم و ارتباطات خود با همسایگان را در تبادلات تجاری و اقتصادی تقویت کنیم تا دیگران تصور نکنند تنها راه‌حل ما برای رفع مشکلات اقتصادی این است که تحریم‌ها لغو شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: البته یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات، لغو تحریم‌ها است و بر هیچ کسی پوشیده نیست که بخشی از مشکلات امروز ناشی از تحریم‌ها است اما همه مشکلات ما به این مسئله بازنمی‌گردد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/31553کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب