درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه اندیشه/ایران شناسه: ۲۲۹۶۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۴۵ : ۰۵ بازدید: ۵۹۷دیدگاه: ۰

قلم مسیر ابدیت

قلم مسیر ابدیت ۱۴ تیر روز قلم و بزرگداشت صاحبان اندیشه و اهل قلم است.با قلم زندگی انسان اغاز شده است و تاریخ و تمدن ها به زیباترین شکل به تصویر کشیده شده اند.

"ن والقلم و مایسطرون"
سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد.
پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،  ۱۴ تیر روز قلم و بزرگداشت صاحبان اندیشه و اهل قلم  است.با قلم زندگی انسان اغاز شده است و تاریخ و تمدن ها به زیباترین شکل به تصویر کشیده شده اند.قلم تمدن‌ها را ماندگار و جاودانه کرد و با آثاری مانند شاهنامه ،مثنوی معنوی،شفا، گلستان و بوستان ، المیزان ، و صدها اثار جهانی دیگر بشریت را در جاده انسانیت و معرفت قرارداد و درهای پیشرفت مادی و معنوی به سوی انسان ها گشوده شده است.قلم این آثار بشری را جاودانه و برای تاریخ و بشریت به یادگار گذاشت و به خلق وماندگاری تمدن ها کمک کرد.گفتار که از نفس ناطقه انسان براید، اهمیت دارد، اما تاثیر ان پایدار نیست و امواج صوت ان درگذر زمان دستخوش حوادث و نابود می شود.اما بیان قلم غیر از بیان زبان است.


گذر زمان قلم را کهنه و نابود نمی‌کند.بلکه قلم را ماندگار و ابدی می سازد.امیر مومنان (ع) می‌فرماید؛ "دانش را با نوشتن در بند کنید تا باقی بماند و از کفتان نرود" زبان قلم رساتر ،با نفوذتر و عمیق تر از زبان گفتار است.شان و جایگاه قلم ان چنان است که خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد کرده و ان را ستایش می کند و انسان را به منزلت و ارزش وجودی آن توجه می دهد؛ "ن والقلم و مایسطرون". قلم راهی برای بودن و جاودانگی فرهنگ‌و تمدن ها است. تمدن های زیادی در تاریخ بودند که به خاک سپرده شده اند و اثری از آنان در جهان امروز نیست.


چون دانشمندان این تمدن ها با زبان قلم بیگانه بودند و زبان گفتار آنان به قلم در نیامد و اندیشه های آنان امروز در زیر خاک مدفون است.بشریت امروز به قلم مدیون است .و جهان آینده از آن ملت هایی است که دست های انان قلم را لمس می کند و خالق آثار ارزشمند و معجزه هایی مانند شاهنامه ،مثنوی معنوی ,گلستان و بوستان و شفا و اشارات و المیزان و... است.واژه قلم در قران چهار بار به صورت جمع و مفردبه کار رفته است.قرآن به نقش سازنده قلم ، کتاب و مطالعه در رشد و تعالی انسان تاکید فراوان دارد.در قرآن واژه کتاب هم به اشکال مختلف ۲۵۵ بار و واژه علم ۵۸۲ بار تکرار شده است.

ملت هایی که اهل قلم و مطالعه هستند افکار سازمان یافته تر ،برنامه ریزی مطلوب تر و ثبات اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی بیشتری در مقایسه با ملت و کشورهایی دارند که سرانه مطالعه کمتری دارند و قلم و کتاب در سبد زندگی آنان تعریف نشده است .در جهان پررقابت امروز ،اینده از ان ملت هایی است که اهل مطالعه و دوستدار کتاب و ترویج ان هستند.قلم و کتاب گنجینه های باارزشی هستند که می توان دانش و تمدن های چند هزار ساله بشر را در ان جستجو و پیدا کرد. در این شرایط کودکان ایران زمین را بیش‌تر از گذشته با کتاب و مطالعه اشنا کنیم. قلم پل ارتباطی بین کودکان با تاریخ و تمدن این کشور است.مسیر پیشرفت و تعالی یک ملت و ساختن یک  تمدن با عظمت و ابدی از مسیر قلم است.ملتی که قلم در دست دارد و با زبان قلم با دنیا صحبت می کند، ملتی ابدی و تمدن ساز است.قلم و کتاب بال‌های پرواز یک ملت اند.این ملت ها تاریخ ساز و اینده را با کمک قلم در دستان خود لمس خواهند کرد.سرانجام  قلمی که برای خدا و در خدمت به بشریت باشد ،ماندگار خواهد بود و گرد و غبار گذر زمان ان را کهنه و نابود نمی‌سازد.قلم و کتاب مسیر جاودانگی و ابدیت ملت ها و تمدن ها را هموار می کند.پس قلم  و پدیداورندگان کتاب را گرامی بداریم.

دکتر علی قاسمی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2296کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب