درحال بارگذاری

گروه: فناوری / حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات/ایران شناسه: ۱۶۰۶۷۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹ : ۰۸ بازدید: ۵۲۲دیدگاه: ۰

لعبت یزدانفر:

زیر ساخت های فیزیکی حوزه IT باید توسعه یابد

زیر ساخت های فیزیکی حوزه IT باید توسعه یابد موضوع IT و امنیت شبکه یکی از مباحثی است که در تمام کشورها دارای اهمیت می باشد و هر چه بیشتر به این موضوع پرداخته شود کمک موثری در مسیر پیشرفت و توسعه کشور خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، موضوع IT و امنیت شبکه یکی از مباحثی است که در تمام کشورها دارای اهمیت می باشد و هر چه بیشتر به این موضوع پرداخته شود کمک موثری در مسیر پیشرفت و توسعه کشور خواهد بود.
با لعبت یزدانفر که دانش آموخته IT و دارای تجربه کاری در این حوزه است مصاحبه ای انجام شده و از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

سوال : بعنوان سوال اول لطفا ضمن معرفی خود از سوابق تحصیلی و شغلیتان بگویید؟
یزدانفر:من لعبت یزدانفر هستم  35 سالمه کارشناس ارشد مدیریت فناوری و MBA بازاریابی
حوزه کاریم تلکام هست حدودا ده سال که در این صنعت جذاب فعالیت میکنم  و در حال حاضر با افتخار در اپراتور سامانتل اولین اپراتور مجازی ایران خدمت میکنم.

سوال : به عنوان یک کارشناس ، زیرساخت IT کشور را نسبت به دنیا و کشورهای همسایه چطور می بینید؟
یزدانفر: در حوزه ی زیرساخت IT اگرچه نسبت به خیلی از کشورها در منطقه پیشرو هستیم و علیرغم زحمات زیادی که کشیده شده  میشود گفت با توجه به نقش پررنگ فناوری اطلاعات در زندگی واهمیت آن در اقتصاد و رفاه ، نیازمند توسعه و رشد در حوزه زیرساخت های فیزیکی هستیم.


سوال : به نظر شما چه اقداماتی در حوزه IT باید در کشور انجام شود که تا کنون بدان پرداخته نشده است؟
یزدانفر: به نظر من یکی از موضوعاتی که در حوزه فناوری باید به آن پرداخته شود مباحث مربوط به اعتماد سازی است چون علیرغم توان و دانش فنی بالای ایران در منطقه، فرهنگ سازی لازم برای اعتمادسازی صورت نگرفته است.
به عنوان مثال در حاضر برنامه های کاربردی ایرانی زیادی وجود دارد که با عدم اقبال عمومی مواجه شد و به نوعی نیاز است پروموشن یا تبلیغاتی که فرآیند تجاری سازی رو تکمیل کند.

سوال : چرا امنیت IT بخصوص در شبکه بانکی پایین است و بی نهایت شاهد هک شدن ها یا دزدی از حسابهای بانکی مردم هستیم و چگونه باید در این بخش تامین امنیت گردد؟
یزدانفر: در زمینه امنیت اطلاعات در حوزه بانکی که با توجه به رشد و توسعه خدمات الکترونیکی بانکی اهمیت موضوع روز به روز بیشتر می شود و می توان گفت یکی از چالش های مهم در حوزه بانکی موضوعات مرتبط با افزایش امنیت اطلاعات است.
اگرچه موارد زیادی که با عنوان سرقت از حساب های بانکی مطرح میشود مربوط به خود کاربران است که معمولا مراجع ذی ربط و بانک ها سعی می کنند با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی منجر به کاهش این اتفاقات شوند.
روش هایی مثل کد OTP یا همان رمز های یکبار مصرف که در حال حاضر در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار می گیرد یکی از روش هایی بوده که برای افزایش امنیت استفاده شده.
یکی از روش هایی که در حال حاضر در دنیا از آن برای افزایش امنیت در حوزه بانکی استفاده میشود موارد بهره گیری از فناوری بلاک چین است.


سوال : نظر شما درباره اینترنت ماهواره ای که اخیرا بحث زیادی را در رسانه ها و فضای مجازی داشته چیست؟
یزدانفر: اینترنت ماهواره ای روش جدید دسترسی مردم به اینترنت از طریق ماهواره است.
از نگاه تنظیم مقرراتی و رگولاتوری در صورتی که تمهیدات لازم  مثل لندینگ رایت یا همان مجوز استفاده از سرزمین جهت ارائه خدمات  ماهواره ای،  ارتباط با نهاد های بین المللی مثل ITU دیده نشود ممکن است مسایلی را به وجود آورد که باید برای آن برنامه ریزی های مناسب بشود و این برنامه ریزی ها در کشورهای متعددی صورت گرفته تا حدی که برای ارائه سرویس های تلفنی ماهواره ای پیش رفته اند.
به هر حال زمانی که موانع تکنولوژی برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای در ایران که احتمالا مربوط به چند سال آینده خواهد بود برطرف شود قابل بهره برداری و استفاده خواهد بود البته به شرط آنکه رگولاتوری کشور بر روی آن نظارت داشته باشد و مجوزات لازم را صادر کند.


سوال : مدتی است که قطعی های مکرر برق مردم را آزار می دهد و به تبع این قطعی شاهد ضعیف شدن یا قطع شبکه های تلفن همراه یا اینترنت نیز هستیم.
بعنوان کسی که ضمن آگاهی های علمی در این خصوص دارای تجربه هستید برای رفع مشکل چه باید کرد؟
یزدانفر: در مورد قطعی های برق با توجه به اینکه شاید این موضوع در سال های گذشته در کشور وجود نداشت و عدم بروزرسانی BTS ها باعث شد کیفیت سرویس های ارتباطی همراه کاهش پیدا کند که سعی شده این مشکلات رفع شود قطعا اپراتورها زیرساخت های مربوط به خودشان را باید مورد بررسی و بروزرسانی قرار دهند که موجب خلل در ارایه سرویس به مشترکین نشود اما کنترل مصرف انرژی با استفاده از روش های فناورانه نیز کمک بزرگی به این موضوع می کند از طریق راهکارهای مبتنی بر IOT و اینترنت اشیا، علاوه بر اینکه کاهش میزان استفاده از برق هزینه های نگه داری و بهره برداری نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
اتفاقا یکی ازجایگاه های حضور MVNO ها یا اپراتورهای مجازی ارائه راهکارهای اینترنت اشیا و M2M است.


سوال : نظر شما درباره طرح صیانت فضای مجازی که مجلس در دست بررسی دارد چیست؟
یزدانفر : جزییات این طرح کاملا مشخص نشده است و این باعث میشود که امکان اظهار نظر قطعی در مورد این طرح نباشد اما منتقدان و موافقین زیادی درموردش نظر دادند که خوب مقداری فضا را مه آلود میکند.
وظیفه هر حاکمیتی صیانت از فضای مجازی و البته برطرف کردن دغدغه های مردم و کاربران فضای مجازی است.
انتظار من شفاف سازی و دیدن تمهیدات لازم و رفع نگرانی مردم است.
چند واژه بشما گفته میشود در یک کلمه هر آنچه از آن به ذهنتان میرسد بفرمایید:
ایران: من
تهران: شهر من
ارتباطات: جان من
رهبر انقلاب: پدر
دکتر رییسی: مردم
حسن روحانی: دوست ندارم چیزی بگم
همراه اول: اپراتور اول
ایرانسل: مشارکت جهانی
سامانتل: پیشرو
فضای مجازی: زندگی
اینترنت ماهواره: دهکده جهانی
اینترنت ملی: آفتاب
خبرنگار: جان بر کف
لعبت یزدانفر: تلاشگر


با آرزوی سلامتی برای شما و همه مردم ایران و تشکر از وقتی که در اختیار گذاشتید.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/16067کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب