درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۱۴۴۶۸۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۸ : ۱۲ بازدید: ۱۷۰دیدگاه: ۰

ادعای خبرنگار آمریکایی درباره نامه نگاری آژانس با ایران

ادعای خبرنگار آمریکایی درباره نامه نگاری آژانس با ایران گفته می شود که آژانس در نامه ای خطاب به ایران خواستار آن شده که طی هفته جاری با دسترسی به سایت های هسته ای این کشور، از تدام عملکرد تجهیزات نظارتی خود اطمینان حاصل کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، «لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال در پیامی توئیتری مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نامه ای خطاب به ایران، خواستار آن شده که این هفته به سایت های هسته ای با هدف به روزرسانی کارت های حافظه دوربین ها و امثال آن دسترسی داشته باشد تا به این ترتیب، از تداوم عملکرد تجهیزات نظارتی خود اطمینان حاصل کند.

این در حالی است که وی ادعا کرد ایران هنوز به این نامه پاسخی نداده است.

دولت ایران اسفندماه پارسال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

پس از آن، تهران و آژانس به توافقی سه ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند اما دسترسی به ذخایر آن تنها در صورتی امکان‌پذیر باشد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود. این توافق سه ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود که مهلت آن شامگاه پنج‌شنبه ۳ تیر به پایان رسید.

به گفته ایران، مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر ایران بود و نه الزام این کشور نسبت به اجرای خواست آژانس. به این ترتیب، بر اساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شد که ایران در گذشته از یک آبشار ۱۶۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار ۱۶۴ عددی، از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود.

همچنین بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران بیش از ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید کرده است. ادعا می شود که ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی در قالب UF۴ (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/14468کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب