درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی / حوزه حقوقی و قضایی/ایران شناسه: ۱۳۷۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۶ : ۰۸ بازدید: ۴۲۴دیدگاه: ۰

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

۵۰ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی مبتنی بر مسائل اساسی کشور است

۵۰ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی مبتنی بر مسائل اساسی کشور است رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی مبتنی بر مسائل اساسی کشور است، گفت: ۲۵ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی در سال جاری پیرامون حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از میزان،  نشست خبری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهدای قوه قضاییه و هفتم تیر و با اشاره به خلق حماسه اخیر ملت ایران در انتخابات سال جاری عنوان کرد: وقوع چند حادثه در این چند روز، همه را غمگین کرد که یکی متاسفانه جان باختن دو نفر از خبرنگاران عزیز و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها بود که خدمت اصحاب رسانه و خانواده این دو بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وقوع حادثه برای اتوبوس حامل سربازان عنوان کرد: به همکاران گفته‌ایم که موضوع را پیگیری کنند؛ چون بعد از آن چند حادثه دیگری اتفاق افتاد و بر این اساس مقرر شد همکاران وضعیت ایمنی اتوبوس‌ها را بررسی کنند.

وی اظهار کرد: پرونده‌هایی در استان‌های حادثه دیده حسب دستور ریاست قوه قضاییه تشکیل شده و همکاران ما نیز وظیفه قانونی خود را دنبال خواهند کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با قدردانی از همکاری اصحاب رسانه در پیگیری موضوعات مربوط به سازمان بازرسی در سال گذشته گفت: لازم میدانم به چند نکته اساسی که به رویکرد‌ها و جهت گیری‌های کلان قوه قضاییه و سازمان بازرسی است، اشاره کنم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه اظهار کرد: یکی از این موضوعات پیگیری ماموریت‌های مندرج در سند تحول قوه قضاییه برای سازمان بازرسی است. ۱۲ ماموریت در سند تحول بر عهده ما گذاشته شده که تعدادی از بخش‌های قوه قضاییه در خصوص این ماموریت‌ها همراه ما هستند و در ۱۱ ماموریت ما همراه بخش‌های قوه قضاییه هستیم.

وی مستمر، هوشمند و همگانی و همه جانبه شدن نظارت‌ها را از اهداف سند تحول قضایی و سازمان بازرسی کل کشور دانست و گفت: بر این اساس از نظارت‌های عملکرد محور به سمت نظارت‌های ماموریت محور حرکت می‌کنیم و به همین جهت امسال در برنامه‌های بازرسی موضوع برنامه‌هایمان مساله محوری است؛ به این معنا که چه مسایل اساسی در کشور و استان‌ها و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی است که باید انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با بیان اینکه ۵۰ درصد از برنامه‌های سال جاری مبتنی بر فهرست مسائل اساسی کشور است که دغدغه عمومی مردم است، گفت: از اکتفای مقابله با مفسدین به سمت شناسایی و حذف بستر‌های فسادزا حرکت کردن یکی دیگر از محورهاست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که از چند سال اخیر دنبال کردیم و متمرکز شدیم، شناسایی آسیب‌های اساسی است که چه آسیب‌ها و بستر‌هایی موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود و معرفی کردن این آسیب‌ها به دستگاه‌های آسیب زدا از اولویت‌های سازمان بازرسی تعریف می‌شود. گاهی ممکن است نیاز به اصلاح، وضع و اجرای برخی از قوانین باشد.

وی گفت: امیدواریم نکته‌ای که رییس جمهور منتخب ملت مطرح کردند مبنی بر اینکه ماموریت دستگاه قضایی مبارزه با فساد است؛ اما مقابله با بستر‌های فسادزا بر عهده دستگاه اجرایی است، مد نظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با اشاره به گزارش عملکرد این سازمان اظهار کرد: حمایت از تولید و سرمایه گذاری بخش قابل توجهی از ماموریت ماست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: شاید نزدیک به ۲۵ درصد از برنامه‌های سال جاری پیرامون حمایت از تولید و سرمایه گذاری است.

وی عنوان کرد: تعداد بازرسی‌هایی که در سال ۹۹ و سه ماهه امسال انجام دادیم ۴۵۷۶ مورد بازرسی در سال ۹۹ و در سه ماهه امسال ۱۷۰۱ بازرسی انجام شده‌است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان گفت: ۷۵۷۳ گزارش مربوط به سال ۹۹ و ۱۲۹۶ گزارش برای سه ماهه امسال تهیه شده است و ۳۷۴۷ گزارش سال ۹۹ گزارش اصلاحی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: در خصوص تعقیب اداری و انضباطی کارکنان و تعقیب اداری مدیران ۲۷۲۱ گزارش به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است.

درویشیان در ادامه عنوان کرد: در خصوص تعقیب کیفری به مراجع قضایی ۱۰۴۳ گزارش، در خصوص ابطال مصوبات خلاف قانون که ما طبق قانون گزارش را باید به دیوان عدالت اداری ارسال کنیم، در سال ۹۹، ۶۳ مورد برای دیوان ارسال شده است، در سه ماهه امسال نیز ۵۸۷ گزارش اصلاحی، ۵۲۷ گزارش تخلفات اداری، انتظامی، ۱۷۹ گزارش تعقیب کیفری و سه گزارش ابطال مصوبات خلاف قانون به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: نکته دیگری که مربوط به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده است، اثربخشی‌هایی است که حاصل گزارش ارسالی ما بوده است و در سال ۹۹ مجموعا هم ریالی و هم ارزی و هم در رابطه با اراضی که از تصرف آن‌ها جلوگیری شد و به بیت المال بازگشت، وجوه برگشت شده به بیت المال و یا در مناقصه‌ها و قرارداد‌هایی که با پیمانکاران بسته شده رقم‌های قابل توجهی پس از بررسی همکاران ما کاهش پیدا کرده و به بیت المال بازگشت داده شده است.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۰۲ میلیون یورو پیشگیری و یا برگشت شده، بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار برگشت شده، ریالی آن حدود بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان اثربخشی اقدامات همکاران ما در رابطه با وصول، استرداد وجوه، جلوگیری از پرداخت و جلوگیری از تضییع اموال بیت المال، جلوگیری از فرار مالیاتی، جلوگیری از قاچاق، اصلاح و فسخ قرارداد، لغو یا تجدید برخی از مناقصات و مزایده‌ها و تسریع در وصول مطالبات و اصلاح برخی از حساب‌ها برخی از عناوین اثربخشی‌هایی است که ما به ازای مالی و ارزی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه گفت: در خصوص تثبیت مالکیت، خلع ید و رفع تصرف بالغ بر ۵۲ هزار هکتار با پیگیری همکاران و همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ادارات کل استانی در رابطه با اجرای قانون حدنگار که یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور برای شفافیت و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی و فساد اراضی انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بیش از ۷۰ پرونده و مورد در رابطه با ترک فعل داریم، گفت: در رابطه با اراضی ملی، شهرداری ها، در رابطه با خلع ید و رفع تصرف از اراضی و موارد متعددی در این زمینه است.

وی گفت: برخی از مصادیق اقداماتی که در نتیجه بازرسی‌ها انجام شده است؛ مثل موضوع جمعیت که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع جمعیت پیگیری‌های جدی و مستمری همکاران ما در رابطه با وظایف بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و طرحی که در مجلس با پیگیری‌های مجلس و همکاران ما با حضور در کمیسیون‌های مختلف انجام دادند و به تصویب رسید و بحث غربالگری و سقط جنین که از موضوعات حدی در کشور است، همکاران ما دنبال کردند.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان گفت: یکی دیگر از موضوعات با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، موضوع مرغ لاین ایرانی است. علی رغم اینکه فناوری این موضوع را از سال‌های گذشته در کشور داشتیم؛ اما مورد غفلت واقع شده بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های دیگر انجام دادند خوشبختانه در مدار تولید قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان کرد: پیش بینی ما این است که اگر دولت محترم حمایت جدی تری از این موضوع داشته باشد شاید بتوانیم تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده به خودکفایی در تولید این موضوع شویم که هم موجب کاهش خروج ارز از کشور خواهد شد و طبق برآوردی که همکاران ما کردند حدود سالانه یک میلیارد دلار کاهش ارزبری خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در ادامه با اشاره به موضوع تعیین تعرفه دندان پزشکی بیان کرد: این موضوع، از موضوعات مغفول مانده است، ترک فعل‌هایی که در سال‌های گذشته بوده است و همکاران ما با اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان و معاونت فرهنگی انجام دادند، این تعرفه به تصویب رسید و ابلاغ شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: بسیاری از کسانی که وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبودند، نمی‌توانستند از خدمات دندانپزشکی بهره بگیرند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه وصول مالیات در حوزه نفت، بانک، خودرو و بورس اظهار کرد: در حال حاضر شاهد کاشت ۱۲۰ هزار هکتار درخت برای تولید چوب هستیم که یکی از مشکلات کشور بود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به هشدار‌های این سازمان در خصوص خرید تضمینی گندم به دولت گفت: برخی از این موضوعات مورد توجه قرار گرفت که منجر به اصلاح قیمت‌ها شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا به ویژه در سال ۹۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ گزارش و هشدار به دستگاه‌های مختلف داده ایم که برخی به رئیس جمهور و معاون اول و وزیر بهداشت و درمان و در استان‌ها همکارانمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار‌های لازم را دادند و در جلسات متعدد کارگروه‌های لازم تشکیل شده است.

وی در ادامه به اقدامات سازمان بازرسی کل کشور به منظور تهیه اقلام بهداشتی در ایام کرونا گفت: از ابتدای موضوع تولید واکسن همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر هستند و پیگیری می‌کنند؛ به ویژه در ارتباط با آن چهار شرکت تولیدکننده واکسن که مراحل خوبی را طی کردند مثل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که خوشبختانه به نتیجه رسید و امروز شاهد تولید انبوه و استفاده عمومی از این واکسن هستیم، شاهد پیگیری‌های قاطع و همه جانبه سازمان بازرسی بوده ایم.

درویشیان در ادامه به هشدار این سازمان به دستگاه‌های ذیربط در خصوص لزوم ممنوعیت سفر در ایام نوروزی اشاره کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص مهمترین ترک فعل هایی که از سوی سازمان بازرسی کل کشور مورد پیگرد قرار گرفته است، گفت: بالغ بر ۷۰ مورد گزارش در خصوص ترک فعل تهیه کرده ایم که به برخی از این موارد اشاره می کنم.

وی عنوان کرد: در خصوص ترک فعل مسئولان شرکت آب منطقه ای البرز در رابطه با انحراف از مفاد مواد مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با صدور مجوز برای واحدهای آلاینده در حوزه آبریز منابع تامین آب شرب تهران که پیگیری شد و متخلفین به مراجع تخلفات و قضایی معرفی شدند.

درویشیان تصریح کرد: در یکی از استان های دیگر برای خلع ید و رفع تصرف از اراضی پارک جنگلی ارومیه در آذربایجان غربی پیگیری نشده بود که مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در خصوص تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی کشاورزی در استان بوشهر با پیگیری هایی که صورت گرفت بیش از ۳۰۰ مورد در سال گذشته با همکاری دادستان آن محل تخریب شد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/137کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب