درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۷۵۵۲۸۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱ : ۱۰ بازدید: ۱۷۸دیدگاه: ۰

ولنگاری در حجاب و راه‌حل‌ها

ولنگاری در حجاب و راه‌حل‌ها مقوله حجاب همواره چالش زا بوده و اختصاص به امروزه ندارد. اگر همین فضای ولنگاری در ۱۰ سال قبل هم ایجاد شده بود همین وضعیت را شاهد بودیم.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در یادداشتی که چند روز قبل نوشتم عوارض سوء ولنگاری در بی حجابی را یادآور شدم. در این یادداشت به راه حل هایی در مبارزه با بی حجابی و ولنگاری اشاره می کنم.
مقوله حجاب همواره چالش زا بوده و اختصاص به امروزه ندارد. اگر همین فضای ولنگاری در ۱۰ سال قبل هم ایجاد شده بود همین وضعیت را شاهد بودیم. این را هم مردم و مسئولان باید بدانند که حجاب خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و در هیچ شرایطی نباید نسبت به آن بی اعتنا بود. اگر بی حجابی گسترش پیدا کرد باید دانست که کیان جمهوری اسلامی به خصوص از نظر محتوا در معرض خطر قرار می گیرد.
اما راه‌حل‌ها:
۱. کار فرهنگی باید اولویت اصلی باشد و در یک برنامه دراز مدت باید به آن نگریست. در جامعه، ادارات، دانشگاه ها، مدارس و از همه مهم تر مهد کودک ها و پیش دبستانی ها. امروز پیش دبستانی ها که مهم ترین جایگاه شکل گیری شخصیت کودکان است تقریبا رها شده است.
این برنامه فرهنگی باید هدفمند و با استفاده از جدیدترین شیوه ی تبلیغاتی و تربیتی باشد.
۲. حجاب علاوه بر آنکه یک وظیفه ی دینی و نص صریح قرآن است یک وظیفه ی قانونی است. بنابراین عده ای اگر نخواهند بر مبنای اعتقادی آن را بپذیرند باید آن ها را توجیه کرد که که در قالب قانون موظف به اجرای آن هستند.
۳. تمامی خانم‌ها در ادارات موظف باشند پوشش اسلامی را رعایت کنند. علاوه بر آن موظف باشند در ساعات غیر اداری نیز در محیط اجتماع به رعایت حجاب مقید باشند.
۴. در بخش خصوصی که خانم ها مشغول به کار هستند همه ملزم به رعایت حجاب اسلامی باشند. در صورت بی توجهی به این اصل باید منتظر اعمال قانون باشند.
۵. در مدارس و دانشگاه ها دانش آموزان و دانشجویان ملزم به رعایت حجاب قانونی باشند. رها کردن دانشجویان دختر در فضای دانشگاه بدون حجاب اسلامی خیانتی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
۶. همه فروشندگان خانم در مغازه ها ملزم به رعایت پوشش اسلامی باشند. پلمپ فروشگاه هایی که خانم های فروشنده در آن رعایت پوشش را نمی کنند حداقل مجازات است.
۷. تمامی دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی مثل بانک‌ها و بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، هواپیماها و هتل‌ها به هیچ وجه به خانم‌های بی‌حجاب خدمات ارائه ندهند. در این خصوص نظارت و بازرسی مداوم امری ضروری است.
۸. تشویق خانم‌ها و دختران جوان با حجاب در مراکز مختلف از جمله در ملأعام.
۹. اقدام موثر در باره خودروهایی که سرنشینان آن‌ها کشف حجاب می‌کنند.
۱۰. نقش مردم در مبارزه با معضل بی‌حجابی. فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به هیچ نباید از یاد برد. مردم در این زمینه می‌توانند به متولیان مبارزه با بی حجابی کمک شایانی کنند
۱۱. نقش مهم رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما. به هیج وجه سلبریتی‌های بی بند و بار در صدا و سیما مورد توجه خاص قرار نگیرند. به عبارتی سلبریتی‌ها جایگاه آن را ندارند که به عنوان الگو معرفی شوند. برنامه دورهمی مهران مدیری نوعی الگوسازی از سلبریتی‌ها بود. فیلم هایی که محتوای آن ترویج بی‌حجابی است به هیچ وجه از سیما پخش نشود. در مورد فیلم‌های سینمایی نیز همین ممیزی باید اعمال شود.
۱۲. پلمب کافی‌شاپ‌هایی که محل تجمع اراذل و بی‌حجاب‌هاست. اصولا افزایش کافی‌شاپ‌ها خود یکی از راه های افزایش بی‌بند و باری در جامعه است. در این زمینه بیش از حد کوتاهی و چشم‌پوشی می‌شود.
۱۳. برگزاری کرسی های آزاداندیشی در صدا و سیما، مراکز فرهنگی و دانشگاهی و...
به غیر از این چند موردی که اشاره شد قطعا راه حل‌های کاربردی و اثرگذار بیشتری نیز وجود دارد‌. متولیان امر با جمع بندی نهایی بدون فوت وقت نگذارند جامعه هر چه بیش‌تر به بی‌حجابی و ولنگاری آلوده شود.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75528کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب