درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه کتاب و ادبیات/ایران شناسه: ۷۲۱۶۷۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۶ : ۱۴ بازدید: ۴۱۲۸دیدگاه: ۰

مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی نیک رو با محقق، پژوهش گر و نویسنده کتاب "روایت ها برای روایت از شهیدسلیمانی کوچکند"

مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی نیک رو با محقق، پژوهش گر و نویسنده  کتاب درآستانه سومین سالروز شهادت سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی؛ کتاب"روایت ها برای روایت از شهیدسلیمانی کوچکند" اثر جدید و سومین اثر از آثار محقق، پژوهش گر و نویسنده گرانقدر کشورمان جناب دکتر اسدالله افشار در باب جایگاه شخصیت ممتاز این شهید سرافراز ایران و جبهه مقاومت که تحلیل و روایت صاحب نظران و جامعه رسانه ای ایران ازجایگاه و شخصیت کاریزماتیک سردارشهید سلیمانی می‌باشد .

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، درآستانه سومین سالروز شهادت سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی؛ کتاب"روایت ها برای روایت از شهیدسلیمانی کوچکند" اثر جدید و سومین اثر از آثار محقق، پژوهش گر و نویسنده گرانقدر کشورمان جناب دکتر اسدالله افشار در باب جایگاه شخصیت ممتاز این شهید سرافراز ایران و جبهه مقاومت که تحلیل و روایت صاحب نظران و جامعه رسانه ای ایران ازجایگاه و شخصیت کاریزماتیک سردارشهید سلیمانی می‌باشد از سوی انتشارات سفیراردهال چاپ و منتشر و روانه بازار کتاب گردید. پایگاه خبری تحلیلی نیک رو به همین مناسبت در یک گفت و گوی اختصاصی با نویسنده متعهد این اثر در خصوص این کتاب ترتیب داده است که در ذیل تقدیم می‌گردد:    


نیک رو: جناب دکتر از وقت و زمانی که در اختیار نیک رو قرار دادید سپاسگذارم. لطفا در خصوص این کتاب برای خوانندگان محترم ؛ توضیحاتی را جهت معرفی ارائه و بیان فرمایید.
دکترافشار: مطلع سخن خود را با شعری از سعدی آغاز می کنم. این شاعر و معلم پندآموز می گوید:   
‌ای پیک پی‌خجسته که داری نشان دوست
‌با ما مگو به‌جز سخنِ دل‌نشان دوست
ای یار آشنا عَلَم کاروان کجاست؟
تا سر نهیم بر قدم ساربان دوست
بی‌حسرت از جهان نرود هیچ‌کس به در
الّا شهید عشق به تیر از کمان دوست
آن چه در این مصاحبه خواهم گفت در حقیقت نگاه و بیان تحلیل گران و صاحب نظران و نویسندگاه آگاه این سرزمین در خصوص شهید سردار سلیمانی فاتح قلوب مردم ایران زمین و منطقه و جهان است. آری دی ماه یادآور شهادت سردار سلیمانی و جنایت تروریستی ایالات متحده و شرکایش در بامداد سیزدهم دی ماه سه سال قبل است. سردار سلیمانی با عمل و خلوصش میراث گرانبها یی برای همه رهروان و آزادگان بر جای نهاد، این درخت پرثمر پس از شهادت ایشان نیز نورانی و اثربخش است.
آری سیزدهم دی‌ماه از تلخ‌ترین روزها در تاریخ این ملت است. روزی که سردار رشید و قهرمان نامدار این کشور در جنایتی آشکار به دست شقی‌ترین افراد بشر به شهادت رسید. شهید حاج‌قاسم سلیمانی اگر چه سحرگاه 13 دی 98 به آرزوی دیرین خود شهادت رسید اما این شهادت داغی بر دل همه آزادگان جهان گذاشت که تا ابد سرد نخواهد شد. شهادت حاج‌قاسم عزیز صفحه جدیدی در تاریخ ایران وجهان اسلام گشود و موجب شد فرهنگ مقاومت، ایثار، رشادت، از خودگذشتگی و ذوب در عشق الهی و ولایت بودن یک بار دیگربه عنوان خون درکالبد جامعه به جریان افتد. اکنون که درآستانه سومین سالروز شهادت ایشان قرارداریم اینجانب نیزاین شهادت را باحزن واندوه تسلیت گفته وپاس داشته وبه روح بلندایشان و سایرشهدای همراه وی سلام و درود می فرستم.  
آری ترور سردار سلیمانی؛ این واقعه تلخ، غم انگیز و بسیار سنگین و باورنکردنی با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در راستای حمایت از داعش و گروه‌های افراطی و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. صاحب نظران معتقدند اما آن گونه که تصور می‌شد، شهادت حاج قاسم نه تنها باعث تضعیف جبهه مقاومت نشد بلکه انگیزه و نیروی بیشتری به رزمندگان داده شد، تا استوار در این مسیر الی الله حرکت نمایند و بالطبع در همین مسیر، انتقام خون شهید سلیمانی گرفته خواهد شود.
باید سردار دل‌ها را از زبان دیگرانی که او را درک کردند، شناخت. هرچند به ‌واسطه حساسیت مسئولیتش افراد به‌خصوصی با او در ارتباط بودند، اما مرشد و مقتدای او یعنی رهبر معظم انقلاب به ‌عنوان شخصیتی فرهیخته -که این شهید عزیز تحت فرمان و در تعامل مستقیم با ایشان بود- بهترین ترسیم‌کننده مؤلفه‌های مکتب و راه شهید سلیمانی است. نویسنده این کتاب امیدوار است تلاشش در تبیین شخصیت و سیره سردار شهید«قاسم سلیمانی» در همه ابعاد مدنظرگام مهمی در سومین سالگرد شهادتش محسوب شود تا موجبات روشنگری در «مکتب سلیمانی» را فراهم آورده باشد.
من با توجه به انتشار دو کتاب خود که با عناوین "ترورهدفمند!" (تبیین و بررسی ابعاد سیاسی،حقوقی و رسانه ای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی / 1399 ) و "سردارسلیمانی؛ سرداری که از نو باید شناخت" (ضرورت شناخت ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی / 1400) در اولین و دومین سالگرد این شهید گرانقدر چاپ و منتشر نمودم در فکر آن بودم که  در سومین سالگرد شهادت وی سومین اثر خود را تحت عنوان"روایت ها برای روایت از شهیدسلیمانی کوچکند" با مدد از نگاه کارشناسان، تحلیل گران و اهالی اهل قلم که به عظمت شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته و با قلم و دل نوشته‌های خویش به ایشان ادای احترام و ابراز ارادت نموده‌اند؛ چاپ و منتشر نمایم تا اولین سه گانه‌ای باشد که تحلیل جامع و مفیدی را نسبت به ابعاد گوناگون شخصیت تأثیرگذار و ماندگار سردار شهید سلیمانی و یا به تعبیر خاکی خودش" سرباز سلیمانی" ارائه می‌کنم تا هر عاشق علاقمند ایرانی، با هر نگاه و مسلک و مکتبی، بتواند با یکی از اسطوره‌های خود ارتباط و پیوند برقرار سازند تا به داشتن چنین انسان‌های والایی برخود ببالند و افتخار کنند که در عصر چنین سلحشورانی زیست داشته‌اند و در هوای چنین مردان بزرگی تنفس کرده‌اند که نامشان مایه حیات و تضمین کننده امنیت و منافع ملی ایران بوده و وجودشان ( چه در حیات و چه در شهادت) موجبات رعب و ترس و وحشت دشمنان قسم خورده ایران عزیز را رقم زده است تا چشم طمع به آب و خاک این مرز و بوم کهنِ تمدن ساز نداشته باشند.
در هرحال در سومین سالروز شهادت سپهبد شهید ‌قاسم سلیمانی باید عمیق‌تر و دقیق‌تر به حیات پرنور و پربرکت ایشان نظاره کرد و دید چگونه شهید سلیمانی به این جایگاه رفیع رسیده؛ به عبارتی سلیمانی چگونه سلیمانی شده است؟
او در زمان حیاتش چنین گفت: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند».
 به لطف خداوند این تلاش و این هدف با حس مسئولیت و همراهی جناب عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال – باوجود گرانی هزینه‌های کاغذ و چاپ- میسر گردید که از ایشان تشکر می‌نمایم. 

 

دکتر اسدالله افشار

 


نیک رو: جناب دکتر آیا می‌توانید بخش‌هایی از دیدگاه‌های اهل قلم را در خصوص شخصیت شهید سلیمانی در این مصاحبه بیان نمایید؟
دکترافشار: بله چرا که نه. به برخی از این دیدگاه‌ها در ذیل اشاراتی خواهم داشت اما ضرورت دارد قبل از ورود به این بحث سه نکته را در باب این کتاب یادآور شوم:
لازم و ضروری به نظر می‌رسد در خصوص این کتاب به سه نکته مهم  اشاره نمایم؛ اول آن که کتاب پیش رو در حقیقت برداشت آزادی است از دیدگاه نویسندگان، صاحب نظران و کارشناسان که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی با قلم خود مباحثی را در طول این سه سال در باب شخصیت، سلوک، ابعاد فکری و اخلاقی و جایگاه ممتاز نظامی و فنی و تخصصی وی در مجلات، روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر نموده‌اند و اکنون و به پاس تقدیر از تلاش آنان؛ این آثار با اندک تلخیص و ویرایشی با حفظ اصل محتوا و به مناسبت سومین سالروز شهادت این سردارپر افتخارجاوید جبهه مقاومت و وطن در قالب یک کتاب گردآوری و تقدیم اندیشه تابناک و نگاه مهربان مهرنواز مردمان خوب و خونگرم قدرشناس این سرزمین پاک سلحشوران می‌شود.
نکته دوم آن که این کتاب می‌خواهد به ما یادآور شود که اگر از همه ظرفیت‌های اطراف‌مان به قدر وسع‌مان بهره بگیریم، آن چه حاصل می‌آید، بسیارر رشک‌برانگیز و والامرتبه است. ناگفته پیداست، همه نقص‌های موجود چه در نویسندگان این نوشته و چه در منابع و چه در شکل‌دهی جملات، حتما در درکی جامع از زمینه‌های ظهور آن شخصیت والامقام مؤثر است، ولی با این همه، می‌تواند نشانه‌های خوبی در اختیار طالبان و تشنگان مکتب و مرام حاج‌قاسم قرار دهد.
نکته سوم و نکته آخراین که؛ دو‌سال از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی می‌گذرد و با این حال هنوز بسیاری از ابعاد شخصیتی این فرمانده بزرگ جبهه مقاومت ناشناخته باقی ‌مانده است. این که چگونه یک ژنرال ایرانی می‌تواند از افغانستان تا مدیترانه و بخش‌هایی از آفریقا، تحولات را مدیریت کند و اضطراب روسیه یکی از قدرت‌های نظامی جهان را برای ورود به خاورمیانه با جلسه‌ای دوساعته رفع کند و با وجود این که یک مقام نظامی است، بیش از دیگران زبان ملتش را می‌فهمد، مسأله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت. اما بازهم همه اینها برای روایت از سلیمانی، کوچکند. حتی کسانی که نام سلیمانی را نه از جنگ ایران و عراق و کربلای5، نه از تجاوز نظامی به افغانستان و عراق؛ که از پس حوادث بهار عربی شناختند نیز قاسم سلیمانی بزرگ‌تر از تمام آن چیزی است که گفته شده و می‌شود.
«سردارشهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم» این جمله بیان مقام معظم رهبری است که سلیمانی را بیش از همه می‌شناخت و خود مرشد و مربی او بود. جایگاه و منش سردار به‌گونه‌ای بود که از خود هرگز نگفت و کمتر در رسانه‌ها دیده می‌شد. همچنان‌که مولوی می‌گوید:
خوش‌تر آن باشد که سر دلبران  
گفته آید در حدیث دیگران
بدین‌منظور در کتاب پیش‌رو، سعی کرده‌ایم مباحث کلیدی را که می‌توان از آن ها به‌عنوان مهم‌ترین عناصر زمینه‌ساز بروز و ظهور چنین شخصیت مبارک و مجاهدی نام برد را طراحی کنیم و شکل دهیم. غور در این مباحث متعدد و متنوع و خاصه جمع آن ها و هم‌افزایی‌شان، می‌تواند گوشه‌ای از همه آن چه سال‌ها بعد در قامت حاج‌قاسم سلیمانی و شهادت پرفیض او و مکتب جهادی او دیدیم و ستایش کردیم را به ما نشان دهد.
اکنون پاره ای از دیدگاه ها را یادآور می‌شوم:  


دیدگاه اول / «حاج‌قاسم سلیمانی»؛ اسمی که حالا دیگر جزء ماندگارترین اسم‌ها و یادهاست به‌طوری که حتی رهبر عزیز انقلاب نیز، در چند سخنرانی مهم خود در پنج ماه اول شهادت وی، یاد او را گرامی و زنده نگه داشتند. «حاج‌قاسم»، فراتر از یک رزمنده مؤمن جهادی بود که پرونده حیات دنیایی‌اش به بهترین شکل ممکن و با شهادت توسط اشقی‌الاشقیای عالم، آن هم نه در میدان مبارزه که در پستوی تاریکی‌های دژخیمان خدا و دین رقم خورد. درحقیقت، عمری پیوسته به‌دنبال شهادت- به معنای اتم و دقیق کلمه- می‌گشت. در این راه، هرچه از ایثارگری و فداکاری سراغ داریم را بدون هیچ منت و دریغی خرج کرد. روز و شب نشناخت. خود را با خدا می‌دانست و از دشمن هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت. با این همه، نامطمئن حرکت نمی‌کرد. همه دقت را به کار می‌گرفت تا به احدی‌الحسنیین برسد.


دیدگاه دوم / سردار، انقلابی محض بود و تلاش برای به حاشیه بردن او، پنجه به آفتاب کشیدن است. او برای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی که امروز برخی وقیحانه از همراهی با آن، ابراز پشیمانی می‌کنند و حتی آب در آسیاب دشمن می‌ریزند، از جان خود مایه گذاشت و پای دفتر انقلاب اسلامی را با خونش امضا کرد. امروز کسانی در کسوت اپوزیسیون داخل و خارج، ردای حمایت از ایران را به تن کرده‌اند که حاضر به تحمل کوچک‌ترین مرارت و سختی نیستند، درحالی‌که سردار دل‌ها در حمایت از ایران و انقلاب، با تکه‌تکه شدنش، به نقطه اتکای ایرانیان تبدیل شد. آن کجا و این کجا!


دیدگاه سوم / باید هرسال مرورکنیم تا چه میزان و حدودی مکتب ‌سردارسلیمانی سرلوحه زندگی فرماندهان نظامی و مسئولان عالی رتبه سیاسی کشور قرار گرفته است. او معتقد بود هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است؛ باید ببینیم فرماندهان و سیاسیون ما این گونه بوده و هستند و به مانند شهید سلیمانی در راه خود ازثبات قدم برخوردار بوده‌اند و اگر چنین بوده‌اند کارنامه آنها باید گویای این ثبات قدم باشد و ارزیابی این مهم نیز بر دوش  صاحب نظران، تحلیل گران و مردم است که اگر مثبت ارزیابی گردد چون شهید سلیمانی روسفید گشته و محبوب قلوب ملت خواهند بود و چنان چه ضعیف عمل کرده و از قوت برخوردار نباشند و نمره قبولی را بدست نیاورند باید از ملت به خاطر کوتاهی‌های صورت گرفته عذرخواهی کنند و به اصلاح خود و عملکرد خویش بپردازند و جبران نمایند و آن گاه روش‌ها و شیوه‌های مدیریتی خود را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند.


دیدگاه چهارم / دشمنان براین باور بودند با شهادت این فرمانده بزرگ جهان اسلام که تمام زندگی پربرکتش را در راه خدمت به انسان‌ها، مبارزه با کفر و اعتلای اسلام مصروف کرد، می‌توانند سدی بزرگ در مقابل جبهه مقاومت در منطقه ایجاد کنند. شهادت سردار دل‌ها این واقعیت را نمایان کرد که تحلیل‌های دشمنان مانند همیشه اشتباه بود و با شهادت یک سلیمانی، هزاران سلیمانی از مکتب این شهید والامقام متولد و موجب شد نام شهید سلیمانی برای دشمن بسیار خطرناک‌تر از نام سردار سلیمانی شود. از نگاه کارشناسان و صاحب نظران گفتمان سردارِ سپهبدِ شهید قاسم سلیمانی، امتزاجی از خصایص انسانی و راهبردهای عقیدتی و سیاسی است؛ یک انسان مخلص، پاک، یک سرباز و سردار انقلابی استکبارستیز. سلوک شهید سلیمانی مانند یک دستورالعمل و نسخه انسان‌ساز در تراز مدیر و مجاهد انقلابی شفابخش است و ویژگی‌های انقلابی و سیاسی او همچون یک مرز و منظومه بسیار شفاف و تفسیرناپذیر در مسائل مختلف داخلی و خارجی، راهگشا و چراغ راهنماست.


دیدگاه پنجم / دنیا به خوبی درک کرده است که شهادت حاج قاسم سلیمانی نقطه عطفی در مبارزه با استکبار غربی به سرکردگی آمریکا بشمار می‌آید. همچنان که به درستی و به کرات گفته شده است، «شهید سلیمانی» برای نظام سلطه به مراتب خطرناک‌تر از «سردار سلیمانی» خواهد بود. جنایتکاران غربی تصور می‌کردند با شهادت سردار جبهه مقاومت تضعیف خواهد شد. اما این شهادت همه معادلات آنان را بر هم زد و این جنایتکاران روسیاه را در نزد جامعه جهانی رسوا و منفور نمود. و به طور قطع خون پاک این شهید عرصه را بر رژیم نامشروع و جعلی صهیونیستی تنگ‌تر خواهد کرد و مبارزان جبهه مقاومت علیرغم منش سازشکاران، به پیروی از شهید قدس تا آزادی وطن به پیکار ادامه خواهند داد.


دیدگاه ششم / اگرچه تصویری که از حاج‌قاسم در اذهان متبادر گردیده‌ است مربوط به جنگ‌های میدانی است لکن اوج هنرنمایی این شهید بزرگوار درحوزه دیپلماتیک ودرک فرانظامی ایشان از اوضاع سیاسی جهان بود به‌ طوری‌که در ملاقات‌های سیاسی با پوتین، روسیه را مجاب به نقش‌آفرینی در سوریه و عراق کرده و عملاً موازنه قدرت را تا حدود بسیاری تغییر داد.
البته دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانم آن‌ها را خلاصه بیان کنم ولی به دلیل گستردگی آن دیدگاه‌ها که هرکدام در جای خود قابل تأمل و قابل بحث است از عنوان کردن آن‌ها صرفنظر کرده و خوانندگان عزیز را برای مطالعه به همین کتاب ارجاع می‌دهم.


دیدگاه هفتم / جالب این جاست که در تعریف او هرکس نیز از منظر خود روایت می‌کند؛ یکی او را یک رزمنده بزرگ می‌نامد، یکی یک استراتژیست برتر، برخی حتی سیاستمدار باکیاست، یکی می‌گوید او یک دیپلمات حرفه‌ای بود، یکی او را عارف روشن ضمیر می‌خواند و... حاج قاسم اما همه این‌ها بود و از همه این‌ها بالاتر بود؛ آن گونه که هیچ کدام از این‌ها نمی‌توانست حق او را ادا کند. او بیش از هر چیز با عبور از چالش نظری که مقاومت منطقه‌ای را در مقابل ناسیونالیسم ایرانی تعبیر می‌کرد، نشان داد که سرنوشت ایران و مقاومت دو پدیده منفک از یکدیگر نیست، نه ایران قوی در سایه دست کشیدن از مقاومت به دست می‌آید و نه محور مقاومت می‌تواند با ایرانی ضعیف به حرکت خود ادامه دهد. بدین دلیل است که حاج قاسم را به جد می توان ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت ایران و دنیای اسلام دانست.

نیک رو: جناب دکتر توضیحات شما موجب شد پیشاپیش به سئوالات ماپاسخ داده شودو اکنون به عنوان آخرین سئوال؛ نکاتی را که مایل هستید بیان کنید؛ مطرح فرمایید؟  
دکترافشار: نکته اول اینکه ازشما بخاطر تدارک این مصاحبه ومعرفی کتاب درجامعه سپاسگذاری می‌کنم.
دوم اینکه شخصیت اسطوره‌ای شهید سلیمانی هم ملی است و هم فراملی یعنی جهانی و بین‌المللی. مراقب باشیم جایگاه او را با خودخواهی‌ها خدشه دار نسازیم و در بزرگداشت سومین سالروز شهادتش؛ از صفات ممتاز و برجسته ولایتمدارش به نیکی یاد کنیم تا یاد و راهش برقرار، زنده و پویا ادامه یابد و بدانیم وجود پرنافذ این شهید در هیچ برهه‌ای مصادر شدنی نخواهد بود. او متعلق به ایران و متعلق به منطقه و متعلق به جامعه جهانی است.
نکته سوم این که دراین کتاب مفصل درباره جنایت ترامپ رییس جمهور قاتلِ جانیِ عیاشِ فاسد سابق آمریکا بحث و تحلیل صورت گرفته است و قطعا می‌تواند چهره سیاسی منفور آمریکا را با همدستان داخلی و متحدانش؛ برای جهانیان افشا، رسوا و برملا سازد چنان که تا به امروز دستشان در این خصوص رو شده و برای درامان ماندن از مجازات به گنجی خزیده و یا به کشوری دیگر گریختند. آنان بدانند در سومین سالگرد شهادت این سردار رشید سلحشور جبهه مقاومت، تأکید کرده و یادآور می‌شوم تا آمریکا و متحدان راهبردی و استراتژیکی این کشور تروریست پرور جنایتکار بین‌المللی خبیث وجود دارند بدانند؛ مطالبه خون سردار شهيد سليماني يک مطالبه ايراني نيست بلکه يک مطالبه اسلامي- بین‌المللی در گستره ملت‌هاي مسلمان و آزادي خواهان جهان است.  
و نکته آخر این که هر آن چه در این مصاحبه از سوی بنده بیان شد درحقیقت نگاه وکلام و قلم تحلیل گران و صاحب نظران و اندیشمندان و نویسندگان بوده و با رعایت امانت گزینشی مطرح کرده تا ادای دینی نسبت به آنان کرده باشم.    
با تواضع و با حزن و اندوه و از عمق جان می‌گوییم؛ حاج‌قاسم عزیز! از روح بلند شما از اعماق دل تشکر می‌کنیم. برای بیش از 4دهه فداکاری و ایثار و از خودگذشتگی. برای همه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که بسیاری از آن ها را ندیدیم و نمی‌دانیم.
هرچند که زخم‌خورده پاییزیم
از جام بهار تا ابد لبریزیم
همخون سیاوشیم و خونخواه حسین (ع)
یک تن چو بیفتد همه برمی‌خیزیم  

نیک رو: ازشما جناب دکترافشار بخاطر این مصاحبه خوب، صمیمی، صریح و شفاف سپاسگذارم.
دکترافشار: منم نیزمتقابلا تشکر و قدردانی می‌نمایم.

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/72167کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب