درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه اندیشه/ایران شناسه: ۵۹۷۶۴۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۴۵ : ۰۸ بازدید: ۳۷۳دیدگاه: ۰

نقش زبان در گویای حقیقت!

نقش زبان در گویای حقیقت! زبان از برای انتقال مفاهیم درونی انسان و بیان حقایق حکمت آفرینش است. زبانِ گویا، نشانگر شخصیت آدمی و بیانگر علم و آگاهی اوست. کلامی که به وسیله زبان منعقد می‌شود نسبت به زیبایی‌ها و ایجاد فصاحت و بلاغت و انتخاب مفاهیم عالیه ارتباطی، توجه خاص دارد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،  زبان از برای انتقال مفاهیم درونی انسان و بیان حقایق حکمت آفرینش است. زبانِ گویا، نشانگر شخصیت آدمی و بیانگر علم و آگاهی اوست. کلامی که به وسیله زبان منعقد می‌شود نسبت به زیبایی‌ها و ایجاد فصاحت و بلاغت و انتخاب مفاهیم عالیه ارتباطی، توجه خاص دارد.
زبان، شناسنامه اجتماعی انسان  و معرف دانایی و توانایی اوست ولیکن زبان تمام‌نمای عقل و فکر انسان می‌باشد. زبان وقتی قابل ستایش است که جز زیبایی‌ها و حق‌گویی و توانمندی در دفاع از حق و اظهار بندگی به خالق یکتا، نداشته باشد.
 زبانی که به چاپلوسی و نفاق گشوده شود بر گناه مقیم و از گویای حق باز خواهد ماند. هر چند زبان ابزار است ولی ابزار دانستن زبان تحقیر زبان می‌باشد زیرا زبان  پیوسته به‌سوی معنا حرکت می‌کند و در معنی جریان دارد که آن مشخصه زبان است.


امام علی بن ابیطالب (ع) در فضل اهل بیت(ع) و نکوهش زمان خود، در خطبه ۲۲۴ می‌فرماید:
بدانید زبان قطعه‌ای از انسان است هرگاه آدمی عاجز از گفتار باشد زبان او را یاری ندهد. و اگر توانای بر سخن باشد گفتارش مهلت ندهد.
ما امیران کلامیم و درخت سخن در ما ریشه دوانده، و شاخه‌هایش بر ما فرو هشته است خداوند شما اهل بیت(ع) را رحمت کند. آگاه باشید در زمانی هستید که گویای بحق اندک و زبان از راستی بازمانده و ملازم حق خوار گشته است.
اهل زمان بر گناه مقیم‌اند و بر سهل‌انگاری و مماشات متفقند. جوانشان پرآزار، سالخورده‌شان گناهکار، دانشمندشان منافق و گوینده‌شان چاپلوس است. کوچک‌شان، بزرگ‌شان را احترام نمی‌کند و توانگرشان به بینوایشان کمک نمی‌دهد.

ابراهیم صدوقی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/59764کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب