درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۴۱۹۰۳۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۳۷ : ۲۱ بازدید: ۲۸۸۴دیدگاه: ۰

درباره سفر رئیس جمهور رئیسی به روسیه

درباره سفر رئیس جمهور رئیسی به روسیه ریییس جمهور رییسی فردا عازم کشور روسیه می‌باشند. این سفر بنا بر دعوت رئیس‌جمهور روسیه انجام خواهد شد. در خصوص این سفر قریب الوقوع بحث و سخن و تحلیل فراوان است. قطعا این سفر را باید در راستای فرصت‌ها پیش روی دوکشور تلقی نمود که می‌تواند جایگاه خاصی در چارچوب رویکرد سیاسی ایران با نگاه به شرق داشته باشد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، ریییس جمهور رییسی فردا عازم کشور روسیه می‌باشند. این سفر بنا بر دعوت رئیس‌جمهور روسیه انجام خواهد شد. در خصوص این سفر قریب الوقوع بحث و سخن و تحلیل فراوان است. قطعا این سفر را باید در راستای فرصت‌ها پیش روی دوکشور تلقی نمود که می‌تواند جایگاه خاصی در چارچوب رویکرد سیاسی ایران با نگاه به شرق داشته باشد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری سالانه خود درباره سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به روسیه گفت: «این یک دیدار مهم است و باید ارتباطات در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند. البته اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار گرفته است‌. رؤسای جمهور دو کشور تلفنی صحبت داشته‌اند اما دیدار حضوری سازنده‌تر خواهد بود. اهمیت این دیدار در لزوم تطبیق یادداشت‌ها درخصوص تمام مسائل و دستورکارها به ویژه با توجه به تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم تبادلات اقتصادی و دیگر حوزه‌ها را تحلیل کنیم».  

 این سفر هم برای ایران و هم برای روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که هردو کشور توسط آمریکا تحریم شده‌اند و این همکاری و درک از جایگاه و موقیعت جغرافیایی هر دو کشور در جهان؛ می‌تواند ایران و روسیه را در برابر تحریم‌ها مقاوم نماید و آثار آن را مرتفع و یا به حداقل رساند تا آمریکا نتواند در چارچوب تحریم‌های اقتصادی- سیاسی به موفقیتی دست یابد.

 این سفر که حکایتگر دیپلماسی فعال هردو کشور می‌باشد، نویدبخش روزهای پربار و امید بخشی است که طرف غربی نمی‌تواند از ترکش‌های آن بی‌نصیب ماند. آمریکا که بیش از این در باب تحریم‌های ضد حقوق بشری خود بنا بر اقرار سیاستمداران، تحلیل گران و اندیشکده‌های غربی، از ایران شکست خورده است اکنون در آستانه شکستی سنگین تر از گذشته است که به طور قطع تأثیر بسزایی در افول قدرت استکباری آمریکا در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد داشت. البته جریان غربگرای موجود در هردو کشور با نزدیکی ایران و روسیه موافق نبوده و نیستند و تا امروز هم بسیار تلاش نموده‌اند که تصویری مبهم، گنک و منفی نسبت به این موضوع ارائه نمایند. همین نگاه منفی ثابت می‌کند مسیر انتخاب شده از سوی هر دو کشور انتخاب درست و صحیحی است که این جریان‌های وابسته به غرب موضع گرفته‌اند تا با جوسازی و شانتاژهای سیاسی و فشارهای روانی - رسانه‌ای بر روی افکار مردم هر دو کشور، مانع این پیوند و ارتباط استراتژیکی مهم گردند.

بدیهی است این ارتباط استراتژیکی براساس تفاهم و درک شرایط از روابط بین‌الملل، منافع متقابل مبتنی بر منافع ملی و احترام متقابل به نفع هردو کشور رقم خواهد خورد تا جهان شاهد یک همگرایی در مقابل جبهه غرب و متحدانش باشد و اگر چین را به این همگرایی اضافه نماییم و قرار داد 25 ساله ایران با چین راه مد نظر قرار دهیم این جبهه همگرایی در شرق درست در مقابل جبهه غرب و متحدانش، یک طلیعه مثبتی خواهد بود که می‌تواند برای جهانیان تحت سلطه آمریکا، راهگشا باشد و کشورها را از زورگویی‌های جبهه غرب در حال افول رهایی بخشد.

ایران با نگاه به شرق و با دیپلماسی فعالش؛ بنیانگذار حرکتی نوین در سطح بین‌الملل گشته و با توجه به ایستادگی‌هایش در برابر جبهه غرب پرمدعا و با عنایت به ظرفیت‌ها و استعدادهای رشک برانگیزش، صفحه‌ای را پیش رو مردمان جهان باز کرده است تا بدانند و ببینند، نباید تسلیم زور و فشار قدرت‌های استکباری شوند و می‌توانند با ایستادگی و مقاومت راه برون رفت از سلطه قلدران را پیدا کنند و بر مقدرات خود حاکم شوند.  

در سفر رئیس‌جمهور به روسیه درباره مقدمات سند راهبردی ۲۰ ساله ایران و روسیه تبادل‌نظر خواهد شد. [1]
با توجه به آن چه در این یادداشت بیان شد نکاتی دیگری هم وجود دارد که به اختصار به آن‌ها اشاره می‌گردد:
 

1- «آندره سیدروف» رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.او) بزرگ‌ترین دانشگاه روسیه به گفته است: سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسکو، به روابط ایران و روسیه و همکاری‌های دو کشور تحرکی تازه خواهد بخشید.
2- سفر مذکور در کانون توجه افکار داخلی و بین المللی قرار دارد.
3- این سفر؛ مسلما سطح روابط دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را ارتقاء خواهد بخشید.
4- حوزه‌های اقتصادی بین ایران و روسیه تقویت و گسترش خواهد یافت.[2]
5- مغرضان می‌دانند که این سفر بسیار با اهمیت است و جوسازی‌ها و شانتاژهای آنان که می‌گویند سیاست ایران؛ نه غربی و نه شرقی بوده است شعاری بیش نبوده و از گفتمان انقلاب اسلامی خارج شده که این عدول از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی است! این ادعا صحت ندارد بلکه یک مغلطه آشکار است و این القا دیگر کهنه شده و حنایش رنگی ندارد. بنابراین در این خصوص جای هیچ نگرانی وجود ندارد و در دنیای سیاست احترام متقابل مهم است که تضمین کننده منافع ملی باشد. مغرضان که همان جریان های غربگرا می‌باشند به درستی می‌دانند که برداشتشان غلط است و هیچ تأثیری بر روی افکار عمومی ندارد.
6- بر کسی پوشیده نیست حضور ایران قدرتمند در سازمان شانگهای و رابطه‌اش با روسیه و چین امروزی که رابطه‌ای برابر و بر اساس احترام متقابل است قطعا دست ایران را در لغو تحریم‌ها و خنثی‌‌سازی آن ها بازتر خواهد کرد و آمریکا را بیشتر از گذشته پشیمان و منفعل خواهد نمود.
7- ایران با نگاه به شرق و ارتباط سازنده‌اش با روسیه و چین، مواضع مستقل سیاسی خود را با همسایگان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش حفظ خواهد نمود و هیچگاه این مواضع مستقل را وجه المصالحه قرار نخواهد داد تا همسایگان و هم پیمانانش متضرر گردند.
8- در هرحال توسعه روابط ایران با کشورهایی چون روسیه و چین که نگاه به شرق خوانده شده است؛ موجب توسعه در بخش‌های مختلف به ‌ویژه اقتصاد ایران خواهد شد و تحقق این امر در حقیقت خلع سلاح آمریکا را در مقابل ایران به همراه خواهد داشت که می‌تواند تمام حیثیت سیاسی آمریکا را هم در داخل و هم در سطح بین‌الملل زیرسئوال برده و با بحران و چالش جدی مواجه سازد.  آینده از آن ایران است و ایران با دیپلماسی فعال و نگاه به شرق حیات جدیدی را تجربه خواهد نمود که برای دنیا راهگشا خواهد بود تا دنیا بداند و ببیند در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و به قول حافظ شاعر پر آوازه ایران عزیز؛ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور!

 

 دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - این سند به‌دلیل بررسی‌های بیشتر و انجام توافقات ابتدایی هنوز به مرحله نهایی برای امضای دو سران نرسیده است؛ از این رو سند ۲۰ ساله ایران و روسیه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و به این سفر رئیس‌جمهور به روسیه نخواهد رسید.

[2] - حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه با مبادلات تجاری روسیه با کشورهای کوچک یکسان است در حالی که ایران دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده است و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این شاخص را چند برابر افزایش داد.
 

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/41903کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب