درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۹۰۸۱۲۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۵۹ : ۱۷ دیدگاه: ۰

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن:

ایران به دستاورد‌های بزرگی دست یافته است

 ایران به دستاورد‌های بزرگی دست یافته است موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اعتراف کرد که ایران به رغم وجود مشکلات به دستاورد‌های بزرگی دست یافته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در تحلیلی که در برخی رسانه‌های عربی بازتاب داشت تصریح کرد که ایران در دوره گذشته در همه زمینه‌ها دستاورد‌های قابل توجهی داشته است.

در تحلیلی که توسط «پاتریک کلاوسون» مدیر مرکز تحقیقات این موسسه انجام شد، آمده است که به رغم پاره‌ای مشکلات ساختاری، ایران توانست به سمت رشد اقتصادی حرکت کند و دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

کلاوسون در تحلیل خود اضافه کرد که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران می‌تواند به سمت اقدامات جسورانه‌تر گام بردارد.

 

اقتصاد مقاومتی مقابل تحریم‌ها

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این تحلیل افزود که مقامات آمریکایی از مدت‌ها قبل بر این باور بودند که اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باعث فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و در نتیجه تهران امتیازاتی خواهد داد، اما پس از سال‌ها فشار اقتصادی بر ایران وضعیت اقتصاد این کشور در حد کافی خوب است و در این زمینه به نظام جمهوری اسلامی ایران احساس امنیت داده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: در این زمینه، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که سال ۲۰۲۴ سومین سال متوالی خواهد بود که تولید ناخالص داخلی ایران سریع‌تر از آمریکا رشد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه یابد. همچنین پیش بینی می‌شود که درآمد ملی تراکمی ایران در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ به میزان ۱۲.۱ درصد رشد کند در حالیکه این میزبان برای ایالات متحده ۶.۱ درصد خواهد بود.

بنابراین، عملکرد ایران قابل تحسین است، به خصوص اینکه اقتصاد اروپا و ژاپن در این دوره با سرعت کمتری نسبت به اقتصاد آمریکا رشد کردند.

این موسسه معتبر بین المللی در تحلیل یاد شده با اشاره به اینکه درآمد‌های نفتی اساس این موفقیت را تشکیل می‌دهد، افزود: در سال ۲۰۲۰، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده درآمد صادرات نفت ایران را ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد که میزان تولید نفت خام به حدود ۲ میلیون بشکه در روز و نرخ مصرف فرآورده‌های نفتی به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که در آن زمان برآورد‌ها در مورد سایر محصولات دیگر کمتر بود. اما امروز قیمت نفت و حجم صادرات افزایش یافته است.

این درحالیست که مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تخمین می‌زند که درآمد‌های صادراتی ایران برای سال ۲۰۲۵ - ۲۰۲۴ بسته به ارزش و حجم بین ۲۸ تا ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اشاره به اینکه این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران از کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت نیز سود می‌برد، افزود: در این زمینه، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال‌های ۱۹۸۳-۱۹۸۴، نفت ۹۸ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌داد، در حالی که گمرک ایران در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، صادرات غیرنفتی را بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار، یعنی بسیار بیشتر از فروش نفت اعلام کرد، گرچه شکی نیست که این عدد واقعی نیست، زیرا ایران مانند آمریکا و سازمان تجارت جهانی، صادرات میعانات گازی خود را که بالغ بر چند میلیارد دلار می‌شود، در زمره صادرات غیرنفتی طبقه بندی می‌کند. با این حال، حتی اگر میعانات گازی از معادله کسر شود، صادرات غیرنفتی ایران به تنهایی کل واردات ۶۰ میلیارد دلاری آن برای سال‌های ۲۰۲۳ - ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد.

این موسسه همچنین به کاهش نرخ بیکاری در ایران اشاره کرد و افزود که وضعیت اشتغال تغییر کرده است، زیرا بیکاری پیشتر بلای جامعه ایران بود که به ناآرامی‌های سیاسی دامن می‌زد.

با این حال، برآورد‌های «سازمان بین‌المللی کار» برای دوره بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که سالانه ۱۵۰ هزار مرد دیگر در بخش رسمی شغل پیدا می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد آن‌ها مشاغل حرفه‌ای یا مدیریتی را اشغال کردند، در حالی که ده‌ها هزار نفر نیز راه‌هایی برای یافتن شغل در بخش رسمی غیر رسمی جهت امرار معاش پیدا کرده‌اند.

این آمار با رشد نیروی کار (مرد) در ایران مطابقت دارد یا از آن فراتر است، زیرا نسبت به نرخ ۶۰۰ هزار نیروی جویای کار (مرد) که یک دهه پیش شاهد بودیم کاهش قابل توجهی دارد.

در سال ۲۰۲۲، نرخ بیکاری مردان سنین ۲۵ تا ۵۴ سال در ایران ۶.۹ درصد بود که آمار بالایی نیست.

 

دستاورد‌های امنیتی

در ادامه این تحلیل به پیشرفت‌های امنیتی ایران اشاره شده و آمده است که جمهوری اسلامی ایران اخیراً به موفقیت‌های آشکاری در سطح امنیتی دست یافته است، زیرا به رغم تلاش‌های خارجی برای محدود کردن آنها، تهران پیشرفت چشمگیری در برنامه‌های کلیدی مانند پیشرفته‌تر شدن موشک‌ها، پهپاد‌ها و فناوری هسته‌ای داشته است.

تهران از «انزوای راهبردی» که ۱۰ سال بدون هیچ دوستی جز سوریه و لبنان در آن قرار داشت، بیرون آمده است که بخشی از این پیشرفت‌ها حاصل سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و حمایت از گروه‌های طرفدار خود در منطقه است.

منبع : ایرنا

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/90812کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب