درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۷۲۵۲۰۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۴۶ : ۲۰ دیدگاه: ۰

اسپوتنیک:

مذاکرات ایران و عربستان چه نتایجی برای امنیت منطقه خواهد داشت؟

مذاکرات ایران و عربستان چه نتایجی برای امنیت منطقه خواهد داشت؟ خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از کارشناسان سعودی و مصری گزارش داد که مذاکرات ایران و عربستان در میان‌مدت به نتیجه خواهد رسید و نتایج مثبتی برای امنیت و صلح در منطقه به همراه خواهد داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، با توجه به تغییرات مهمی که در سطح سیاسی در منطقه رخ داده است، ریاست جمهوری اسلامی ایران خبر داد که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در برزیل با سید محمد حسینی معاون ریاست جمهوری ایران دیدار، و برای از سرگیری مذاکرات با تهران تأکید کرده است.

پیش از این هم ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم دی ماه جاری درباره روابط تهران و ریاض گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان سعودی و روند مذاکرات و گفت‌وگوها بین دو کشور کاملا روشن است و خوشبختانه به نظر می‌رسد دو طرف در این خصوص در استمرار رویکرد سازنده و مثبت اتفاق نظر دارند.

وی افزود: پنج دور گفت‌وگو بین هیأت‌های رسمی دو کشور با کمک دولت عراق در بغداد انجام شده است. با فضای موجود، امکان برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوها در بغداد وجود دارد. دوستان عراقی ما در خصوص برگزاری نشست‌های قبلی دو کشور تلاش‌های خوبی انجام دادند و خوشبختانه به تلاش‌های خود همچنان ادامه می‌دهند. طرف عراقی مورد وثوق دو طرف است و تلاش‌های آن در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری دور جدید گفت‌وگو مورد استقبال دو طرف است.

کنعانی ادامه داد: گفت‌وگوی دو وزیر خارجه (ایران و عربستان) در امان هم مثبت، خوب و توأم با ابراز حسن نیت و اعلام آمادگی برای ادامه گفت‌وگوها بوده است. اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در ارتباط با ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران اظهارات مثبتی بوده و استقبال می‌کنیم. به نظر می‌آید در طرفین تمایل برای برداشتن گام جدید به سمت جلو است و مبتنی بر سیاست اعلامی و عملی ایران، مذاکرات می‌تواند تا زمان از سرگیری مناسبات رسمی دو کشور مهم منطقه‌ای ادامه یابد و از چنین روندی استقبال می‌کنیم.

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی به این مذاکرات پرداخت و نوشت، اظهارات تهران نشان می‌دهد که عربستان به دنبال مذاکره است؛ هر چند در پنج دور مذاکره قبلی، پیشرفت زیادی در این زمینه صورت نگرفته است. البته ناظران بر تمایل متقابل دو کشور برای مذاکره و امکان حصول حل و فصل سیاسی اختلافات سیاسی تهران و ریاض در میان‌مدت تأکید دارند.

محمد محسن أبو النور تحلیلگر مصری مسائل سیاسی و رئیس مرکز هم‌اندیشی عربی تحلیل سیاستهای ایران (AFAIP) در این زمینه تأکید کرد، ایران بر این باور است که عربستان خواستار از سرگیری مذاکرات است تا در منطقه صلح و امنیت برقرار شود و از این طریق، در پرونده‌های مختلف، تنش با ایران را کاهش دهد.

ابوالنور به اسپوتنیک گفت: ظاهرا نخست وزیر جدید عراق [در فراهم‌سازی بستر مذاکرات بین ایران و ریاض] همان نقش نخست وزیر قبلی را ایفا می‌کند؛ زیرا ایران و عربستان تمایل دارند در مسائل مختلف، تنش را در منطقه کم کنند؛ به ویژه در پرونده یمن که اولویت زیادی برای طرفین دارند و به سود طرفهای مختلف است که در این زمینه، معاملات سیاسی انجام دهند.

وی با بیان اینکه ساختار منطقه در حال تغییر است، ادامه داد: عربستان می‌خواهد پرونده‌ها را با همه طرفها از جمله روسیه، چین و ترکیه باز کند؛ در کنار روابط تقریبا سستی که با آمریکا دارد؛ کشوری (آمریکا) که نقش آن در سیاست بین‌الملل، به نوعی کاهش یافته است.

این تحلیلگر عرب با اشاره به اینکه بعید است در آینده نزدیک، تغییر زیادی در روابط تهران-ریاض ایجاد شود، ولی در عین حال پیش‌بینی کرد که این اتفاق در میان مدت رخ خواهد داد؛ البته زمانی که طرفین در دور بعدی مذاکرات به سازش تقریبی دست پیدا کنند.

عربستان  از روابط سازنده و حسن همجوری با ایران استفبال می‌کند

 سعد عبد الله الحامد نویسنده و تحلیلگر سعودی هم گفت که عربستان بارها از روابط سازنده و حسن همجوری با ایران استفبال کرده است. الحامد همچنین مدعی شد که اگر ایران خواستار روابط خوب با کشورهای همسایه است، باید صادق باشد. این در حالی است که تهران بارها تأکید کرده است که عربستان را همسایه خود می‌داند و دست دوستی ایران به سمت ریاض دراز است.

الحامد با اشاره به اینکه روابط عربستان با چین و روسیه باعث شده است که در زمینه مذاکرات ریاض-تهران، «جو مثبتی» ایجاد شود، ادامه داد: چین و روسیه در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. وی در عین حال گفت که «به سود کشورهای منطقه است که صلح دائمی برقرار شد و منطقه خاورمیانه به امنیت مدنظر خود دست یابد».

وی با بیان اینکه برقراری روابط ایران و عربستان باعث «افقهای گسترده همکاری می‌شود و فرصت صلح را در داخل کشورهای عربی منطقه به وجود می‌آورد، تصریح کرد، عربستان به دنبال جنگ نیست، و از برقراری روابط سازنده جلوگیری نمی‌کند.

بغداد از آوریل ۲۰۲۱ میزبان پنج دور گفت‌و‌گو میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بوده است که آخرین آن در آوریل گذشته در زمان دولت مصطفی الکاظمی بود.

چندی پیش نیز در تاریخ سی‌ام آذر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست بغداد ۲ به امان پایتخت اردن سفر کرده بود در توئیتی از گفت‌وگو با فیصل بن فرحان در حاشیه این نشست خبر داد. وی در این باره نوشت: «وزیر خارجه عربستان در این دیدار نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد».

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/72520کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب