درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ/ایران شناسه: ۵۹۴۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰ : ۰۶ بازدید: ۱۴۶دیدگاه: ۰

ریزش قیمت کاغذ در بازار/ تعهدات سفت و سخت ارشاد از واردکننده‌های محموله‌های جدید

ریزش قیمت کاغذ در بازار/ تعهدات سفت و سخت ارشاد از واردکننده‌های محموله‌های جدید با اعلام موافقت دولت به اختصاص سهیمه‌ ارزی برای واردات ۲۰ هزار تن کاغذ به کشور،‌ قیمت کاغذ تحریر در بازار با کاهش قیمت ۳۰ هزار تومانی مواجه شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم،‌ هنوز چند روزی از انتشار اطلاعیه رسمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دعوت از شرکت‌های داخلی برای واردات 20 هزار تن کاغذ تحریر و بالک به کشور نمی‌گذرد که بازار کاغذ دستخوش کاهش قیمت‌ها شده است.

بر این اساس قیمت هر بند کاغذ تحریر در پایین‌ترین حد خود در سال 1400 قرار گرفته و با قیمت بندی 540 هزار تومان به فروش می‌رسد، این کاهش بیش از 30 هزار تومانی قیمت تنها در دو روز گذشته شاید برخی از ناشران را روانه این بازار کند. با این حال فروشندگان از ادامه‌دار بودن رکود در این بازار خبر داده‌اند. کاهش قیمت کاغذ تحریر در حالی رخ داده است که کاغذ روزنامه و کاغذ بالکی همچنان شیب افزایش قیمت را طی می‌کنند.

دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت‌های واردکننده کاغذ پس از موافقت دولت با اختصاص سهمیه‌‌ای‌ دیگر برای سال 98 است‌. بنا به گفته اسماعیلی؛ دولت همچنان ارزی برای سال 99 به کاغذ فرهنگی اختصاص نداده است،‌ اما تنها با مقداری به عنوان ادامه سهیمه کاغذ سال 98 موافقت کرده است.

اسماعیلی گفته است:‌  این کاغذ با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود. سال 99 ارز به کاغذ تخصیص داده نشد، مبلغی که برای واردات در اختیار قرار گرفته، ادامه تسهیلات در سال98 قلمداد می‌شود.کاغذی که دولت برای واردات آن اعلام موافقت کرده است، مختص نشر و مطبوعات است.

نکته قابل توجه در این اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای فراخوان جهت واردات کاغذ اخذ تعهدهای جدی برای پایبندی واردکننده به تعهدات خود است‌، در این اطلاعیه آمده است: «رفع تعهد ارزی وآزادسازی وثایق واردکنندگان کاغذ منوط به تحویل کالا به شبکه توزیع کاغذ معاونت امور فرهنگی است.»

این اقدام در حالی رخ داده است که بخشی از سهمیه کاغذ سال 98 ناشران هنوز از سوی یکی از شرکت واردکننده تحویل داده نشده است. به نظر می‌رسد پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه و وادار کردن واردکننده به تحویل کاغذ به شبکه توزیع زیر نظر وزارت فرهتگ و ارشاد اسلامی نیز نتیجه‌بخش نبوده است.

هر چند معاونت فرهنگی امیدوار است که این سهیمه کاغذ تا پایان فعالیت دولت فعلی به دست ناشران برسد، اما با توجه به پروسه لازم برای واردات کاغذ بسیار بعید است که این کاغذها حداقل تا پایان تابستان به ایران برسد.

اظهارنظر درباره اینکه دولت آتی نیز به حمایت از واردات کاغذ در حوزه فرهنگ خواهد پرداخت یا ترجیح‌ می‌دهد زمینه را برای فعالیت در جهت تولید هموار کند،‌ هنوز زود است،‌ اما فعالان بخش تولید امید بسیاری به حمایت‌های دولت آیت‌الله رئیسی از تولید کاغذ تحریر در کشور بسته‌اند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/594کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب