درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه قرآن و فعالیت های دینی/ایران شناسه: ۶۷۹۱۳۳ مهر ۱۴۰۱ - ۴۰ : ۱۳ بازدید: ۳۱۸۴دیدگاه: ۰

اهداف و آموزه‌های مهم و اساسی زندگی رسول خدا(ص)

اهداف و آموزه‌های مهم و اساسی زندگی رسول خدا(ص) رحلت حضرت محمد (ص) هر ساله در بیست و هشتمین روز از ماه صفر و امسال نیز مصادف با سوم مهر ماه 1401 و 25 سپتامبر2022 می‌باشد. این روز نه تنها مصادف با رحلت حضرت محمد (ص) بلکه شهادت امام حسن (ع) است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، رحلت حضرت محمد (ص) هر ساله در بیست و هشتمین روز از ماه صفر و امسال نیز مصادف با سوم مهر ماه 1401 و 25 سپتامبر2022 می‌باشد. این روز نه تنها مصادف با رحلت حضرت محمد (ص) بلکه شهادت امام حسن (ع) است. این دواتفاق تلخ و غمبار از رویدادهای مهم برای مسلمانان شیعه و دوستداران و علاقمندان ایشان بشمار می‌آید. این دو شهادت و شهادت امام رضا (ع) را که در 30 صفر واقع شده است به همه شیفتگان و علاقمندان این اسوه‌های بی بدیل عالم خلقت تعزیت و تسلیت گفته و انشاءا... که بتوانیم در مکتب آن بزرگواران رهرویی صادق و مخلص و با وفا به مرامشان باشیم و در عمل باعث سربلندی این معصومان پاک اندیش و پاک اخلاق مدار مردمدار گردیم.
در هرحال این روزها که بسیار حزن انگیز و داغ هجرانش سوزان و پرگداز است با  عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها گرامی داشته می‌شود. برگزاری این مراسم‌ها به پیروان فرصتی می‌دهد تا بر آموزه‌های مهم ایشان تمرکز کنند. آموزه‌های اساسی که محورش استوار بر نیکوکاری و نیکی کردن و پرهیز از کارهای زشت و منکر است چیزی که امروز گمشده جامعه بشریت است و بشر به آسانی آن‌ها را مفت و ارزان به رایگان از کف داده است و در جهنم سوزان نفسانیت خود در سوختن و فنا شدن قرار گرفته است و آتش آن هرروز شعله ورتر گشته و او را خاکستر می‌سازد.
اهداف زندگی حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین رسول خدا تا روزی که زنده بود و در میان مسلمانان زندگی می‌نمود اگرچه فراوان  است اما می‌توان به برخی از آن‌ها در این یاداشت کوتاه اشاره نمود:
از بین بردن نظام بت پرستی و شرک؛ اعلام آغاز یکتا پرستی و یگانگی مطلق خالق؛ رساندن پیام خالق به بشر؛ تکمیل نظام دین و شریعت؛ دعوت مردان و زنان به پاکی، درستی، صداقت، آراسته و پیراسته شدن؛ ریشه کن کردن جهل و فقر، تبعیض و بی عدالتی؛ ایجاد یک نظام توانمند و پرقدرت خواهان صلح و عدالت؛ ایجاد دستگاهی در قالب یک دولت سیاسی برای تحقق همه اهداف فوق و دستگاهی که شتاب کار خود را نیز حفظ کند و به سرانجام مقصود رساند.
حضرت محمد(ص) در طی 23 سال رسالت طاقت فرسای خود به عنوان رسول خدا، به همه این اهداف دست یافته بود و پس از آن به نظر می‌رسید که او نیز مانند همه انسان‌های دیگر باید از این دنیای فانی کوچ کند و به سرای باقی برود. وجود مقدس حضرت محمد(ص) تمام عمر خود را در نماز و عبادت و دستگیری از مستمندان و مظلومان جامعه اسلامی آن دوران گذراند و با فعل و قول خود، تعلیم داده و آموزگار جامعه بشری در همه اعصار و قرون گشت و یاد و نام خود را تا دنیا برقرار و جهان استوار است بلند آوازه نمود و جاودانه در قلب تاریخ تا به ابد ماندگار و جریان ساز گردید.    
لازم به ذکر است خود پیامبر(ص)، دست کم در دو مورد زیر اشاره داشته‌اند که وفاتشان چندان دور از او نبوده است:
1- در حجه الوداع ؛ روز جمعه نهم ذی الحجه سال 10 هجری قمری در عرفات فرمودند: شاید این آخرین حج من باشد.
نقل است که رسول اکرم(ص) در پایان سخنان خود در همان حج آخر؛ از حجاج سؤال کردند: «هنگامی که پروردگارتان از کار من سؤال کند، پاسخ شما چیست؟»
زائران یکصدا فریاد زدند: پیام خدا را به ما رساندی و به وظیفه خود عمل کردی.
پیامبر عظیم الشأن اسلام چون این جواب را شنید، نگاهش را به آسمان دوخت و گفت: «خدایا! تو شاهد باش که من وظیفه خود را انجام دادم.»
2- در مراسم معرفی علی بن ابیطالب(ع) به عنوان امام و ولی مسلمین در غدیر خم در 18 ذی الحجه سال 10 هجری، محمد رسول الله بار دیگر به مرگ قریب الوقوع خود اشاره کرده و گفتند: من نیز فانی هستم و ممکن است هر لحظه به حضور پروردگارم احضار شوم.»
آری ده‌ها هزار مسلمان این سخنان پیامبرشان را شنیدند و همه می‌دانستند که او خیلی بیشتر با آنها نخواهد بود. او خود می‌دانست که به رسالتی که پروردگارش بر او سپرده بود آن را به انجام رسانده و پایان یافته است و درست به همین دلیل  از این رو، مشتاق دیدار ذات حق تعالی بود و برای چنین روزی لحظه شماری می‌نمود چرا که حجت را بر جامعه اسلامی و امت مسلمان تمام کرده بود و حالا باید جامعه اسلامی بلوغ خود را نشان دهد که متاسفانه بد نشان داد و شد آن چه نباید می‌شد و از امتحان سربلند بیرون نیامدند که جای بحث آن مسائل در این بحث مناسبتی کوتاه نمی‌گنجد و در فرصتی دیگر باید به آن جفاها و ستم ها پرداخت چرا که به توصیه و امر رسول خدا گوش ندادند و به تعبیری خشت اول را کج نهادند و تا ثریا این دیوار کج بالا رفت و مصائب عظمی و سنگینی را بر پیکر سیاسی اسلام وارد و تحمیل نمودند و حق و حقوق مشروع امامان معصوم علیهم السلام را نیز پاس نداشتند و آنان را قربانی مطامع و امیال و مصلحت اندیشی‌های دنیوی خود کردند و ایشان را در بحبوحه مبارزه تنها گذاشته و رها نمودند و از آموزه‌های مکتب پربار حیات بخش انسان ساز جامعه ساز فاصله گرفتند و از دین و دیانت فقط پوسته‌ای ماند و باطن آن به دست فراموشی سپرده شد تا کامیابی و گناه و لذت و بی بند وباری جایگزین آن گردد.
حال؛ امروز که بشریت به مادیت گرایش پیدا کرده و از معنویت دور شده است فلاکت بار و در معرض هلاکت است. بی‌هویتی، بی‌مسئولیتی، رها شدگی و پشت پا زدن به همه امور معنوی و انسانی؛ دستاورد و رهاورد گرایش به چنین دوران سیاه و تاریک حیات مدرن بشری است که بشریت را در سراشیبی سقوط کامل اخلاقی قرار داده است.  
گرامیداشت و پاسداشت چنین روزهای حزن انگیز و غم انگیز در حقیقت یادآور جفاها و ستم‌هایی است که برخی خشکه مقدس‌ها -که از دین فقط ظاهر آن را درک کرده و مغز و باطن آن را رها کرده‌اند- به دین و پیشوایان دلسوز دین روا داشته‌اند و از آموزه‌های آگاهانه و معرفت شناختی آنان فاصله گرفته و نه تنها باعث وهن دین و امامشان شده بلکه اسباب پوسخند و ریشخند مخالفان دین را نیز باعث گشته‌اند. 23 سال رسالت نبی مکرم اسلام که با خون و دل بدست آمده بود و باید در امامت امامان معصوم تجلی می‌نمود تا جامعه بشری به سعادت نایل آید و درخت تناور دین و دیانت در جهان ریشه دواند؛ به واسطه مشتی خائن و منافق و هرهری مسلک ظاهر اندیش فریبکار به بازی سیاست گرفته شده و صاحبان برحق کرسی هدایت جامعه بشری از حق و حقوق مشروع الهی خویش محروم شدند تا 23 سال زحمت طاقت فرسای رسول خدا(ص) و آموزه‌های مکتب پربارش با تفکر جایگزین به نام امامت به بار ننشیند و همچنان جامعه جهانی اسلام در تشتت و در اسارت زندگی نماید و حمقا و خائنان، حکمرانان بلاد اسلامی باشند و بیگانگان برای سرزمین و نوامیس ایشان حکومت نمایند و منابعشان را به غارت و یغما برند. این حال و روز امروز کشورهای اسلامی است و این نتیجه همان  خشت اول است که چون کج نهاده شد تا ثریا دیوار کج بالا رفت و مصیبت‌ها از در و دیوار بر سر و روی مسلمانان و کشورهایشان باریدن گرفت.        
در هر صورت اگر خواهان عزت هستیم و مسلمانان به دنبال بازگشت به روزگار بزرگی و خوش رسول خدا(ص) هستند باید به آموزه‌های معرفتی ایشان و امامان معصوم که جانشیان بر حق وی می‌باشند رجعتی آگاهانه داشته باشند و در روز عزای این بزرگان خلقت و برای توبه از کوتاهی‌ها و غفلت‌ها و خطاها و قصورها و تقصیرها؛ با ایشان عهد و پیمان استواری بسته و گذشته تلخ را با عزمی جزم  و همتی والا بی شرط و شروط برای مجد و عظمت دین مبین اسلام در سراسر جهان جبران نمایند و با اصلاح اعمال گذشته خود در حق دین و ائمه مصومین علیهم السلام، گام‌های عملی معرفتی بر دارند و روح ایشان را شاد نمایند.   
یادمان باشد مکتب و شیوه زندگی رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع)، شیوه اسلام ناب است که به صورت عملی در زندگی درخشانشان دیده می‌شود. بی‌تردید، پیروی درست، منطقی و صحیح از ایشان قبل از معرفت و شناخت شیوه زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی آنان ممکن نیست. روح پیروی، معرفت و شناخت آنان است. اگر کسی بدون شناخت، عمل و حرکت کند، بیشتر از آن که اصلاح کند، به فساد می‌کشاند. مراقب باشیم پیروی ما شیعیان از ایشان، کورکورانه و قشری نباشد.

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/67913کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب