درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۶۲۰۷۹۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۴۵ : ۱۸ بازدید: ۳۳۲دیدگاه: ۰

لشکر سایبری بی‌مزد و منت!

لشکر سایبری بی‌مزد و منت! جنگ جهانی امروز علیه انقلاب اسلامی جنگ سایبری است. می‌توانم به جرئت بگویم نه در تاریخ گذشته و نه در حال حاضر، هیچ کشوری به اندازه نظام جمهوری اسلامی و هیچ ایدئولوژی به اندازه اسلام انقلابی که همان تشیع راستین است مورد هجمه رسانه‌ای قرار نگرفته است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، جنگ جهانی امروز علیه انقلاب اسلامی جنگ سایبری است. می‌توانم به جرئت بگویم نه در تاریخ گذشته و نه در حال حاضر، هیچ کشوری به اندازه نظام جمهوری اسلامی و هیچ ایدئولوژی به اندازه اسلام انقلابی که همان تشیع راستین است مورد هجمه رسانه‌ای قرار نگرفته است. این پدیده‌ای منحصر به فرد در تاریخ است. اگر در گذشته مانند آن را سراغ نداریم به علت تعدد فزاینده انواع رسانه‌ها خصوصاً فضای مجازی است و نقش محوری که ایران اسلامی در معادلات بین‌المللی ایفا می‌کند. هزاران اتاق فکر و مغزهای معاند در پستوهای ذهنشان شبانه‌روز در تکاپو هستند تا انقلاب اسلامی را زیر شدیدترین بمباران تبلیغاتی قرار دهند و در نتیجه از این رهگذر با ایجاد شبهه و فاصله و تقابل بین مردم، خصوصاً جوانان با نظام جمهوری اسلامی به اهداف خویش دست پیدا کنند.
این جنگ روانی شکلی بسیار گسترده دارد که نیازمند است متخصصان آن را به خوبی برای مردم تشریح کنند. به طور کلی این نقشه عملیاتی در دو قالب صورت می‌گیرد:
۱ـ تولید و انتشار انواع تبلیغات ضدانقلابی و ضددینی در بسته‌های مختلف. این بسته‌ها در قالب انواع دروغ و اخبار جعلی و سیاه‌نمایی‌های گسترده و تحریف واقعیت‌ها و تبلیغ جریانات معاند و به اصطلاح جابجایی جلاد و شهید صورت می‌گیرد.
۲ـ خنثی کردن موفقیت‌ها و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی، آنجا که حرکتی و اقدامی و پیشرفتی می‌تواند برای مردم امیدآفرین باشد دشمن می‌کوشد با انواع انگ‌ها و ایرادهای غیرواقعی، اصل آن موفقیت یا پیامدهای آن را وارونه جلوه دهد.
دشمن این بسته‌ها را تولید می‌کند و توسط عواملش در فضای رسانه‌ای و مجازی به صورت محدود یا به تعداد سربازانشان منتشر می‌کنند. اینکه به ناگهان متوجه می‌شویم که این مطالب فضای رسانه‌ای را پر کرده است از سوی چه کسانی صورت می‌گیرد؟ مشکل از همین جا است. سربازان رسانه‌ای ناآگاه و آن‌ها که قدرت تحلیل رسانه‌ای‌اشان ضعیف است زود باور می‌کنند، احساساتی می‌شوند و برای دیگران ارسال می‌کنند. این لشکر رسانه‌ای بی‌مزد و بی‌منت چه کسانی هستند؟ بخش مهمی از مردم! بدون آنکه لحظه‌ای درنگ کنند و به صحت و سقم این خبر و به ابعاد مختلف آن توجه کنند آن را منتشر می‌کنند. نه قصد دشمنی با نظام جمهوری اسلامی دارند و نه قصد همکاری با معاندین و اتاق‌های فکر دشمنان فاسق. آن‌ها زود باور می‌کنند، چرا که قدرت تحلیل و تجزیه این داده‌ها را ندارند و گاه آن قدر خبر حساب شده و دقیق تنظیم شده است که در نگاه اول جای هرگونه تردیدی در دروغ یا جعلی بودن آن را از مخاطب می‌گیرد. گاه یک امر را طبیعی و واقعی جلوه می‌دهد، آن گاه برپایه این امر به ظاهر مُسَلَم، پیام تخریبی خود را در کنارش می‌گذارد. آن‌ها که از پشت ماجرا اطلاع دقیقی ندارند به راحتی باور می‌کنند و از روی دلسوزی این پیام مخرب را منتشر می‌کنند تا به خیال خود از یک اقدام نابجا انتقادی کرده باشند.
در اینجا از میان صدها هزار خبر دروغین این گونه‌ای، فقط به یک موضوع اشاره می‌کنم. در جریان تخریب ساختمان متروپل، یک ساختمان ۹ طبقه دیگری را در کنار آن بدون هیچ آسیبی مشاهده می‌کنیم. تصویر این ساختمان را به عنوان ساختمان دانشکده نفت آبادان که در زمان رضاخان ساخته شده است جلوه می‌دهند، آن وقت با مقایسه این ساختمان با ساختمان فروریخته متروپل می‌نویسند رضاشاه روحت شاد. آن وقت خیلی از مردم ما بدون توجه به پیام‌های مختلف این ترفند رسانه‌ای از روی دلسوزی و صرفاً در انتقاد از سازه ضعیف ساختمان متروپل آن را منتشر می‌کنند. غافل از اینکه این خبر از جهات مختلف مخرب است. دشمن با یک تیر چندین نشان زده  است. هم ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده است، هم از نظام پلید شاهنشاهی و رضاخانی حمایت کرده است و هم مردم را در این موقعیت حساس زمانی دچار آشفتگی فکری کرده است. با این شیوه، زمینه نارضایتی در میان مردم را نیز افزایش می‌دهد. این در حالی است که اگر مردمی که این تصویر را منتشر می‌کنند به همین یک نکته توجه می‌کردند که این تصویر مربوط به دانشکده نفت آبادان نیست؛ بلکه برج شماره یک متروپل است که در کنار برج فرو ریخته قرار دارد، کافی بود که آن را منتشر نکنند.
هدف از نگارش این یادداشت این بود که امروز سواد رسانه‌ای نیاز مبرم نه تنها اصحاب رسانه است؛ بلکه نیاز ضروری مردم است. در آگاه‌سازی عمومی باید به شکل ملموس و پیوسته ترفندهای رسانه‌ای دشمن روشن شود و این اصل به مردم تفهیم گردد که زمانی به انتشار یک پیام رسانه‌ای اقدام کنند که از درستی آن یقین داشته باشند. قرآن می‌فرماید: «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ  إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» (اسراء/36)
[و از چیزی که به آن علم نداری [بلکه برگرفته از شنیده‌ها، ساده‌نگری‌ها، خیالات و اوهام است] پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل [که ابزار علم و شناخت واقعی‌اند] موردِ بازخواست‌اند].
امروز بیش از هر چیزی این آیه در فضای مجازی مظلوم است. باید مردم عواقب انتشار اخبار دروغین و جعلی به خصوص آن موقع که باعث هتک حیثیت فرد و یا نظام جمهوری اسلامی می‌شوند آگاه شوند. مردم باید بیاموزند که ترویج شایعات و بازی کردن با آبروی مردم چقدر سنگین است. مردم باید بدانند که همه رسانه‌های خارج از کشور از مصادیق فاسقین هستند و خداوند در مورد خبر این رسانه‌ها، به ما دستور تحقیق و بررسی داده است.
 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» (حجرات/6)
[اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر فاسقى برايتان خبرى آورد تحقيق كنيد، مباد از روى نادانى به مردمى آسيب برسانيد، آنگاه از كارى كه كرده‌ايد پشيمان شويد].
این پیام رسانه‌ای خداوند به تمامی کاربران فضای مجازی، همان‌ها که در حریم مقدس «اهل ایمان» قرار دارند می‌باشد که هر خبری را از رسانه‌های بیگانه و بیگانه‌پرستان داخلی نقل نکنند. قابل توجه این است که قرآن نگفته اگر خبری فاسقی آورد اصلاً به دور اندازید، گفته تحقیق و بررسی کنید. این تحقیق یک واجب اخلاقی و یک تکلیف رسانه‌ای است. چرا خداوند دستور به تحقیق داده، چون فرد فاسق و گناهکار نسبت به مسائل اخلاقی و حرمت و آبروی مردم بی‌مبالات است. بدون تردید چنین افرادی قابل اعتماد نیز نیستند.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/62079کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب