به گزارش پایگاه خبری تحليلی «نيک رو» به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان اظهار کرد: بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۲ احداث و بهرهبرداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) به استان اصفهان واگذار شد ولی از آن زمان با وجود پیگیریهای مختلف نتیجهای عملیاتی حاصل نشده بود.
وی افزود: نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور به ویژه قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و ترانزیت بینالمللی اعم از زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریتی جدید استان ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) به عنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه اقتصادی استان، در دستور کار قرار گرفت و با پیگیریهای متعدد و فشرده در یک سال گذشته، نهایتا در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با تدبیر و همراهی وزیر راه و شهرسازی با احداث و بهرهبرداری دهکده لجستیک(بندر خشک) اصفهان موافقت شد.
نقش عنوان کرد: با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، در حال حاضر این استان به عنوان یکی از بزرگترین هابهای حمل و نقلی کشور محسوب میشود به طوری که حجم بار این استان در حوزه حمل و نقل زمینی بالغ بر ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز بالغ بر ۱۰ میلیون تن در سال است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: مقرر شده، دهکده لجستیک(بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود؛ این طرح در سطح ملی مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات میدانی و مکان یابی پروژه دهکده لجستیک در سطح استان توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در سالهای گذشته انجام شده و پس از انجام مراحل تحقیقاتی طرح این دهکده در کارگروه اقتصادی و اشتغال استان و شورای توسعه و برنامهریزی استان، سند آمایش ملی کشور و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی و مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
نقش خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیست بوم کسب و کار استان اصفهان تحت نظر شورای سیاستگذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: تلاش میشود در فاز نخست پروژه کلیه امکانات و خدمات زیر بنایی اعم از خدمات لجستیک پایه شامل تاسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابهجایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانهها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و ...؛ همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکت ها و بهرهبرداران، صنایع بستهبندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربریهای خرد و نیز کلیه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.
وی ادامه داد: اکنون با کسب موافقت اصولی این طرح پس از ۹ سال میتوانیم آغاز شروع به کار پروژه مهم دهکده لجستیک اصفهان را اعلام کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل و نقل جادهای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم میخورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود خواهد یافت.
نقش تشریح کرد: برای روان شدن چرخه اقتصادی باید هم افزایی و هماهنگی میان مجموعههای مختلف ایجاد شود تا در راستای یکدیگر بتوانند به چرخش چرخ اقتصاد کمک کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تحول در حوزه صادرات را از نقاط قوت این طرح دانست و گفت: استان اصفهان در شاهراه حیاتی شمال به جنوب و شرق به غرب جاده ای و ریلی کشور قرار دارد. از طرفی استانی که در سال توانایی تولید ۵۰ میلیون تن بار را دارد و استانی صنعتی است میتواند از موقعیت دهکده لجستیک به خوبی بهرهمند شود.
وی افزود: استقرار این دهکده باعث میشود هزینههای تولید، جابه جایی محصولات و صادرات کاهش و سرعت تولید و نقل و انتقال بار افزایش یابد که این مسأله باعث افزایش رونق تولید خواهد شد.
نقش تصریح کرد: میتوانیم اصفهان را بهشت سرمایهگذاری و مکانی برای جذب سرمایه در کشور کنیم. به تعبیری تصویر اصفهان آینده با دهکده لجستیک بسیار زیباتر خواهد بود.
وی دهکده لجستیک اصفهان را نخستین دهکده این حوزه در کشور دانست و عنوان کرد: این طرح سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت و نظارت بخش دولتی انجام خواهد شد البته نظارت نهادهای استانی تا انتهای پروژه ادامه خواهد یافت تا با کیفیت و قدرت دهکده لجستیک اصفهان به ثمر برسد و مردم از آن منتفع شوند.