درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۱۰۹۹۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲ : ۱۰ بازدید: ۵۶۰۸دیدگاه: ۰

حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی با اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره)

حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی با اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران در سال 1979/1357 یکی از تحولات شگرف و عظیم قرن بیستم به شمار می‌رود و بسیاری از تئوری پردازان پدیده انقلاب را شگفت زده کرده است. امروزه پس از گذشت 44سال از پیروزی انقلاب هنوز علل و عوامل، ابعاد و ویژگیهای آن روشن نگشته است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، انقلاب اسلامی ایران در سال 1979/1357 یکی از تحولات شگرف و عظیم قرن بیستم به شمار می‌رود و بسیاری از تئوری پردازان پدیده انقلاب را شگفت زده کرده است. امروزه پس از گذشت 44سال از پیروزی انقلاب هنوز علل و عوامل، ابعاد و ویژگیهای آن روشن نگشته است. چرا نهضت مشروطیت (1285/1960) با کودتای رضاخان در سال 1299 و نهضت ملی شدن نفت در سال های پایان دهه 1320 با کودتای 28 مرداد 1332 با شکست روبرو شد، همچنان که حرکت پرشورمردم به رهبری امام خمینی (ره) درسال های 1342 به بعد نیزسرکوب گردید ولی این تحول عظیم در سال 1357 تحقق یافت.

 چه عوامل و عللی این پیروزی را  به ارمغان آورد؟ البته پدیده های اجتماعی زاییده  یک عامل نیستند ولی   می توان ازاساسی ترین واصلی ترین عامل سخن گفت واهمیت شناخت علت اصلی انقلاب به عنوان علت محدثه دربقا واستمرارآن مؤثر است.

آیا ازمیان متغیرهای انقلاب، عدم توسعه سیاسی، مشکلات اقتصادی، بحران‌های دینی و مذهبی اساسی ترین علت این پدیده اجتماعی است یا اینکه عوامل دیگر مؤثر بوده است؟جالب توجه اینکه محمد رضا پهلوی درآذر سال 1356 درمراسم فارغ التحصیلی دانشگاه افسری اعلام کرد:«کسی نمی‌تواند مرا سرنگون کند من از حمایت کارگران، کشاورزان و بخش وسیعی از مردم عادی و روشنفکران به علاوه ازپشتیبانی بی چون و چرای نیروهای مسلح هفتصد هزارنفری ایران برخور دارم».[1]

سازمان تحلیل اطلاعات دفاعی که وزارت دفاع ونیروهای مسلح آمریکا راتغذیه اطلاعاتی می نماید درارزیابی ازموقعیت رژیم پهلوی اظهارمی کند:«انتظارمی رود شاه درده سال آینده نیزهمچنان به صورت فعال در قدرت بماند».[2]

حیرت دراین بودکه چگونه امورناممکن به ممکن بدل گشت ومردم با دست خالی بررژیم نیرومند غالب شدند ورژیم مقتدر و با ثبات محمد رضا پهلوی را پاشیدند؟ چگونه اومقبولیت وکارآمدی خود را ازدست داد؟

در هرحال انقلاب اسلامی ایران مهم ترین و بنیادی ترین رویداد در طول تاریخ معاصر اسلام است. اثر این رویداد به روش های گوناگون و در اندازه های مختلف تقریبا در تمام کشورهای اسلامی مشاهده شده است. این انقلاب بزرگ تحت هدایت و رهبری فعال امام خمینی(ره) و دیگر علمایی که از وی پیروی می کردند به دست مردم ایران خلق شد. وقوع این حادثه باعث سرنگونی معجزه آسای خاندان پهلوی و شاه قدرتمند آن گردید و به تشکیل جمهوری اسلامی ایران منتهی شد. ایران به طور بنیادین از نظر سیاسی و فرهنگی از یک کشور غرب مدار و غربگرا به یک کشور اسلامی مبدل شد.

بی اغراق باید گفت که این رویداد تاریخی بدون بصیرت، استقامت، فداکاری و زمامداری و همچنین اراده خلل ناپذیر رهبر روحانی آن برای پیروزی، شاید امکان به وقوع پیوستن آن وجود نداشت. رهبری و هدایت انقلاب اسلامی به دست امام خمینی(ره) در تاریخ جهان معاصر اسلام بی نظیر است.[3]

کارشناسان و تحلیل گران صریحا اذعان داشته اند که انقلاب ایران در اصل یک حرکت مردمی بود. انقلاب الگویی از حضور سیاسی توده مردم بود و این در زمان ما منحصر به فرد بود. یک ساختار ساده تشکیلاتی که بر اساس رهنمودهای امام خمینی(ره) پایه گذاری شده بود توانست پیشرفته ترین و پیچیده ترین ماشین جنگی شاه وابسته به غرب را غافلگیر کند. پیروزی؛ حاصل فداکاری ها و تلاش های مردم ایران از جانب خدا بود.[4]

در حقیقت می توان عامل نهایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران را -که یکشنبه 22بهمن 1402 مصادف با چهل و پنجمین سالروز پیروزی آن است و مردم ایران در سراسر کشور این روز را جشن می گیرند- در اسلام زدایی شاه و اسلام خواهی مردم جستجو کرد

بی تردید روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ انقلابی نوین در تاریخ معاصر به وقوع پیوست؛ انقلابی که در برابر یک رژیم تا دندان مسلح، جوانانی با دست خالی، اما ارادۀ قوی ایستادند، استقامت ورزیدند و از میان سیل خون و اشک مادران به پیروزی پر قیمت و پر بهایی رسیدند. بلاشک پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یک رویداد استثنایی بود که تمام معادلات بین المللی را بر هم ریخت و برای مسلمین و مستضعفین جهان امیدی تازه به ارمغان آورد.

به تعبیر بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه سیاسی، الهی «بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است...». در واقع هدف یادآوری عوامل پیروزی و توجه به آن برای استمرار حرکت به حق ملت در مسیر سرافرازی و توسعه و حفظ و حراست از این رویداد مهم است که به خوبی در این 44 سال مردم و رهبری از آن حفاظت و صیانت نموده اند و اکنون که درچهل و پنجمین سالروز پیروزی این انقلاب  قرار گرفته ایم و مردم آن را در روز یکشنبه  22 بهمن ماه سال جاری گرامی داشته و جشن خواهند گرفت در حقیقت تأکیدی مجدد بر حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی با اندیشه های ناب امام خمینی(ره) است.  

با نگاه به سیره امام خمینی(ره) از ابتدای شکل گیری نهضت و تا هنگام پیروزی آن؛ مهمترین عوامل پیروزی از دیدگاه ایشان عبارتند از:‏

‏‏1-‏‏ ‏‏توکل به خدا و تبعیت از دستورات الهی ‏

‏‏2-‏‏ ‏‏ایمان ثابت و نقش و قدرت آن ‏

‏‏3-‏‏ ‏‏توجه به خدا، دین خدا، اسلام خواستن و انگیزه اسلامی داشتن

‏‏4-‏‏ ‏‏صبوری، مقاومت، پایداری و رشد روزافزون آن

‏‏5-‏‏ ‏‏تأییدات، عنایات و اراده برتر خداوندی

‏‏6-‏‏ ‏‏فداکاری ملت برای اسلام و شهادت را فوز اعظم دانستن

‏‏7-‏‏ ‏‏توجه به معنویت و قدرت آن

‏‏8-‏‏ ‏‏وحدت کلمه و توحید کلمه (اتحاد و یک پارچگی و همبستگی)

‏‏9-‏‏ ‏‏بیداری، هوشیاری و مبارزات آگاهانه

‏‏10-‏‏ ‏‏کوشش برای حق، دین حق و نصرت اسلام

‏‏11-‏‏ ‏‏اتکا به قرآن و قیام برای خدا

‏‏12-‏‏ ‏‏روحیه قوی، شجاعت بی مانند و نترسیدن

‏‏13-‏‏ ‏‎‎‏روح تعاون و همکاری و یکی شدن برای خدا

‏‏14-‏‏ ‏‏تحول روحی

‏‏15-‏‏ ‏‏تقوی و اخلاص

16- ستم ستیزی و فسادگریزی

17- مساجد

18- شعارهای مردمی

19- نترسیدن از مرگ

20- عوامل اعتقادی

21- دین محوری

22- تبعیت محض از رهبری دینی

23- نقش آفرینی وحضور فراگیر مردم

24- انقلاب درونی

25- اسلام خواهی مردم

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) ریشه‌های انقلاب اسلامی و عوامل شکل‌گیری آن موضوعاتی چون: وابستگی تمام‌عیار به غرب خصوصاً آمریکا (۱۵/۲/۷۲)، فساد و دین ستیزی حاکمان طاغوت (۱۵/۹/۶۸)، اختناق و مقابله با آزاد اندیشی (۱۳/۱۱/۷۷)، ظلم و بی عدالتی گسترده در کشور (۲۳/۱۰/۷۱)، عقب‌ماندگی کشور در علم و صنعت (۳۱/۶/۸۴) و… را در بر می‌گیرد.

جان کلام این که؛ پیروزی انقلاب اسلامی به اعتراف صریح صاحب نظران و تحلیل‌گران داخلی و بین‌المللی منصف، مرهون رهبری‌های مدبرانه امام خمینی(ره)، حضور یکپارچه مردم متدین، و آموزه های پویای دین مقدس اسلام و مکتب تشیع بوده و لذا این انقلاب توانسته است؛ با تمام فراز و فرودهایش، با تمام دشمنی های استکبار غرب و متحدانش، باتمام رویش ها و ریزیش هایش، تأثیر فراوانی بر تحولات داخلی، منطقه ای و جهانی داشته باشد، به طوری که با اندک تأملی می توان -علیرغم نقدها و انتقادات گاها درست و بجا و گاها مغرضانه و کینه ورزانه- به دستاوردهای موفقیت آمیز داخلی و بین المللی آن در طول 44 سال بالید و افتخار نمود و همچنان پشت این انقلاب در چهل و پنج سالگی ایستاد و سینه سپر نمود و با ناکثین و قاسطین و مارقین آن برخورد جدی و انقلابی داشت تا میراث امام خمینی(ره) بدست نااهلان مفت خور لمپن مشتی گرگ صفت در لباس میش وکفتار درنده خو با عناوین آقازاده ها، اختلاس گران حرفه ای، مدیران نالایق ناکارآمد نفوذی و حزبی و باندی و خویشاوند سالارغیرمتخصص ناشایست غارتگر بیت المال، نیافتد.

 اگر خواهان بقای انقلاب اسلامی ایران هستیم باید به فکر مردم باشیم و مشکلات اقتصادی، رفاهی، معیشتی، بهداشتی و درمانی ایشان را که همیشه همراه و همگام و پشتیبان انقلاب اسلامی در عرصه های داخلی و بین‌المللی بوده اند با جدیت مرتفع سازیم و در عمل نشان دهیم آنان ولی نعمت انقلاب هستند و نظام انقلابی انقلاب اسلامی قدر حمایت های مؤثر ایشان را می‌دانند و قطعا مطالبه گری آنان را ارج نهاده و برای رفع دغدغه‌های جدی زندگی مادی و معنویشان، اقدامات مثبتی که ملموس باشد انجام خواهند داد.     

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - ر.ک به روزنامه رستاخیز، 14 آذر 1356.

[2] - ویلیام سولیوان. ماموریت در ایران. ترجمه محمود مشرقی. انتشارات هفته/ چاپ سوم/ تهران/ 1361/ فصل پنجم.

[3] - فرحت اس .اف. خان و علی زیبایی. علل، شرایط و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی. فصلنامه حضور/ 1379 / شماره 34.

[4] - فرحت اس .اف. خان و علی زیبایی. علل، شرایط و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی. فصلنامه حضور/ 1379 / شماره 34. 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/91099کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب