درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بورس/ایران شناسه: ۸۶۹۲۸۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲ : ۱۴ دیدگاه: ۰

شکستن رکورد ۲ ماهه ارزش معاملات/ رالی صعودی بورس شروع می‌شود؟

 شکستن رکورد ۲ ماهه ارزش معاملات/ رالی صعودی بورس شروع می‌شود؟ با رشد ارزش معاملات به محدوده ۶ هزار میلیارد تومان در طی معاملات امروز بازار سرمایه، می توان انتظار رشد و رونق گرفتن بازار را بعد از دو ماه داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، ارزش معاملات خرد امروز بازار مورخ 16 آبان  1402، مبلغ  5848 میلیارد تومان بود. این در حالی است که ارزش معاملات در 2 ماهه گذشته زیر 5 هزار میلیارد تومان بود.

گفتنی است ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در یک ماهه گذشته همواره در محدوده ی 4 هزار میلیارد تومان بود که در روز جاری با جهشی 50 درصدی به نزدیکی های 6 هزار میلیارد تومان رسید.

 

رالی صعودی بورس شروع شد؟

گفتنی است یکی از نشانه هایی که همواره کارشناسان از آن به عنوان نشانه ای برای روند گرفتن بازار سرمایه یاد می کنند، ارزش معاملات است. بی شک یکی از عواملی که روند بازار سرمایه را در دوماه گذشته نزولی کرده بود، خروج مستمر نقدینگی از بازار و کاهش ارزش معاملات بود. البته لازم به ذکر است که خروج مستمور نقدینگی خود معلول عواملی همچون نرخ سود اوراق، بی ثباتی های کلان اقتصاد و .... است.

برهمین اساس نوسانات محدود بازار سرمایه در هفته های اخیر (علاوه بر ابهاماتی که در بازار ارز وجود دارد)، به دلیل افت محسوس ارزش معاملات بودکه نشان از خروج سرمایه خرد از بازار سرمایه دارد. همچنین به نظر می رسد دیگر دلیل کم رونقی معاملات بازار سرمایه در هفته های گذشته، متاثر از کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است. البته ذکر این نکته الزامی است که طبیعتا نرخ ارز شرکت های بورسی بر اساس نرخ سامانه مبادله ارز و طلا است اما کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به واسطه ی تاثیر مستقیمی که بر انتظارات تورمی می گذارد سبب رکودی کردن فضای بازار سرمایه خواهد شد.

بنابراین اگر همانند امروز، رشد ارزش معاملات ادامه دار باشد می توان انتظار رالی صعودی جدیدی را در بازار سرمایه داشت در غیر این صورت رشد های بازار می تواند همانند گذشته صرفا نوسانی باشد و بازار سرمایه فعلا روند نگیرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/86928کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب