پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، تقویم شرعی در دین اسلام تقویم قمری است و در این نوع از تقویم ابتدای هر ماه با رویت هلال تعیین می شود، پس استهلال در شرع اسلام جایگاه خاصی دارد به ویژه در ماههای رمضان، شوال و ذیالحجه، به جهت اعمال عبادی از قبیل روزه، فطر و حج. هر ماه قمری به طور میانگین ۵۳ر۲۹ روز است. یعنی هر ماه، یا ۲۹ روز دارد یا ۳۰ روز و غیر از این دو حالت، امکان ندارد. منجمان میگویند در تقویم یک سال قمری، حداکثر سه ماه متوالیِ ۲۹ روزه میتواند وجود داشته باشد، و حداکثر چهار ماه پیدرپی که ۳۰ روزه باشند.
استهلال، در غروب روز بیست و نهم از هر ماه قمری صورت میگیرد و اگر هلال دیده شد این ماه ۲۹ روزه است و فردا روز نخست از ماه جدید خواهد بود. و چنانچه هلال دیده نشد، دیگر به استهلال فردا شب نیاز نیست. زیرا ماه قمری بیش از ۳۰ روز نخواهد بود و باید ماه جدید را آغاز کرد.
اختلاف نظر درباره روز دقیق پایان ماه رمضان موضوع تازهای نیست. این اختلاف همواره به خصوص میان علمای شیعه و سنی وجود داشته است به طوری که معمولا در کشورهای با اکثریت شیعه مثل ایران روز عید فطر با سایر کشورهای مسلمان تفاوت دارد.
دکتر ایرج ملک پور استاد نجوم و فیزیک در دانشگاه تهران که ریاست بخش فیزیک خورشیدی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را بر عهده دارد وهمچنین سالهاست که تقویم های سراسری منتشر شده در کشورمان را تنظیم و استخراج می کند؛ معتقد است که ایرانیان از چهارهزار سال پیش توانایی محاسبه دقیق زمان آغاز و پایان ماه ها را داشته اند و اکنون نیز می توانند به دقت زمان خروج ماه از محاق را از لحاظ نجومی محاسبه و اعلام کنند.
اما مشکلی که بر سر تعیین زمان عیدفطر پیش می آید؛ به خاطر اختلاف بر سر دو پدیده موسوم به «تولد ماه» و «رویت ماه» است. تولد ماه به معنای لحظه ای است که ماه از محاق خارج می شود و رویت ماه زمانی است که ماهی که از محاق بیرون آمده عملا قابل رویت، یعنی دیده شدن باشد که این زمان بین 12 تا 14 ساعت به طول می انجامد.
برخی از فقها، به ویژه فقهای اهل سنت هنگامی که از تولد ماه نو اطلاع حاصل می کنند، پایان ماه رمضان و فرارسیدن عید فطر را اعلام می کنند، در حالی که اکثریت قریب به اتفاق فقهای شیعه زمان رویت ماه نو را هنگام فرارسیدن عیدفطر می دانند.
فقهای شیعه در عین حال بر سر اینکه رویت ماه نو در هر نقطه برای چه حوزه جغرافیایی معتبر است اختلاف دارند. به باور برخی از آنان همین که افراد معتبر در جایی دیده شدن ماه نو را شهادت دهند، در همه جا عید فطر اعلام می شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که دیده شدن ماه نو در هر منطقه تنها برای آن منطقه و نواحی نزدیک به آن اعتبار دارد.
عده ای می گویند که مسئله رویت هلال، امری آسمانی است نه زمینی و از این رو اگر در نقطه ای از کره زمین ماه رویت شد، این رویت برای همگان معتبر است، اما این نظر خلاف واقع است، چون فرض این است که زمینی وجود دارد و جهت رویت نیمی از کره زمین خلاف نیمه دیگر است. در واقع رویت هلال تابع وجود افق افرادی است که روی زمین زندگی می کنند و یا صرف نظر از افق های زمین، موضوع رویت برای افرادی که افق های مختلف دارند، مفهومی ندارد.
بنابراین نمیتوان تنها خروج ماه از محاق را مستند برای رویت هلال نسبت به تمامی افراد روی زمین قرار داد. بر همین اساس با ابزارهایی از قبیل ماهواره که در فضایی خارج از افق زمین هستند، نمی توان برای تمام مناطق زمین حتی افراد واقع در نیمکره، مقام حکم به رویت هلال داد.
بر این اساس در خصوص رویت هلال، مسایل دیگری غیر از خروج از محاق نیز دخیل هستند؛ از آن جمله در مسایل فلکی و نجومی افق وجود دارد و در نظر گرفتن آن ضروری است.
از پانزده سال قبل تاکنون، نتایج استهلال هر ماه قمری، در سایت رهبر معظم انقلاب، درج و منتشر میشود. کارشناسان رؤیت هلال ما، در جهان کمنظیر یا بینظیر هستند. آنها در وادیهایی وارد شدهاند و چیزهایی میدانند که دیگران حتی فکرش را هم نکردهاند تا برسد به اینکه بلد باشند. یکی از دلایل این موضوع، توجه رهبر انقلاب به مباحث کارشناسی در رؤیت هلال است. وقتی یک جوان علاقمند مشاهده میکند که تلاش او به تعیین موضوع مهمی مانند عید فطر میانجامد، مسلّماً بیشتر و جدیتر کار میکند. در برخی از سالها اعلام عید فطر در ایران منوط به رؤیت سه یا چهار گروه رصدی بوده است. این موضوع به وضوح تأثیر خوبی بر آن کارشناسان خواهد گذاشت. زیرا نتیجۀ کار خود را به سرعت مشاهده میکنند.
گزارش از: سید مصطفی میرزاباقری برزی
اشتراک گذاری: لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/76840