درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۷۵۳۴۸۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۳۸ : ۰۹ بازدید: ۱۳۴دیدگاه: ۰

چهارشنبه سوری نمادی از حماقت گذشتگان!

چهارشنبه سوری نمادی از حماقت گذشتگان! توجه به آیین‌ها و سنت‌های گذشتگان امری پسندیده و نیکوست. از این جهت که اهمیت به این سنت‌ها و آداب و رسوم هم عمل به یک سنت خوب است و هم پاسداشت کسانی است که این سنت‌های نیکو را برجای گذاشتند. اما اگر این آداب و رسوم جنبه منطقی و عقلانی نداشته باشند و علاوه بر آن ضرر و زیان نیز داشته باشند نه تنها پسندیده نیست بلکه امری نکوهیده و غیرعقلانی و صریح‌تر احمقانه است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، توجه به آیین‌ها و سنت‌های گذشتگان امری پسندیده و نیکوست. از این جهت که اهمیت به این سنت‌ها و آداب و رسوم هم عمل به یک سنت خوب است و هم پاسداشت کسانی است که این سنت‌های نیکو را برجای گذاشتند. اما اگر این آداب و رسوم جنبه منطقی و عقلانی نداشته باشند و علاوه بر آن ضرر و زیان نیز داشته باشند نه تنها پسندیده نیست بلکه امری نکوهیده و غیرعقلانی و صریح‌تر احمقانه است.
پیروی بی‌قید و شرط از آداب و رسوم گذشتگان نشانه نادانی کسانی است که در شعار و عمل دنباله‌رو گذشتگان هستند. کدام عقل سلیم می‌گوید اگر گذشتگان به هر دلیلی کار احمقانه یا لغوی انجام دادند آیندگان و نسل‌های بعدی نیز در این رفتار احمقانه پیرو آن‌ها باشند؟!
یکی از عوامل گمراهی و عدم پذیرش حق پیروی از نیاکان است که قرآن به صراحت آن را تقبیح می‌کند و می‌فرماید:
ولَقَد ءاتَينا ابرهيمَ رُشدَهُ مِن قَبلُ وكُنّا بِهِ عالِمين‌• اذ قالَ لِابيهِ وقَومِهِ ما هذِهِ التَّماثيلُ الَّتى انتُم لَها عكِفون‌• قالوا وَجَدنا ءاباءَنا لَها عبِدين‌• قالَ لَقَد كُنتُم انتُم وءاباؤُكُم فى ضَللٍ مُبين. (انعام/۷۴)
قرآن در آیه فوق پیروی بی‌چون و چرا از نیاکان را گمراهی آشکار می‌داند.
در آیه ای دیگر خداوند نیاکان و گذشتگان را که بر روشی غلط طی طریق می‌کرده‌اند و روش آنان به عنوان الگویی برای آیندگان تبلیغ می‌شود آدم‌های بی‌عقلی می‌داند که صلاحیت پیروی کردن از آنان وجود ندارد.
واذا قيل لهُمُ اتَّبِعوا ما انزل اللَّهُ قالوا بل نتَّبِعُ ما الفينا عليهِ ءاباءنا اولو كانَ ءاباؤُهُم لايعقِلون شيًا ولا يهتدون. (بقره/۱۷۰)
بدون تردید چهارشنبه‌سوری نمونه‌ای از همین رفتار جاهلانه است. متاسفانه امروز با هدایت و تبلیغ رسانه‌های بیگانه و عوامل آن‌ها و همچنین سودجویان تبدیل به یک رفتار مخرب شده که با جان و مال مردم بازی می‌کند. به عبارتی این سنت احمقانه امروز تبدیل به رفتاری بسیار احمقانه‌تر از گذشته شده است که مدعیان فرهنگ و تمدن بیش‌تر به آن دامن می‌زنند. هیچ بهانه و عاملی نباید باعث تسامح در ترویج این سنت غلط و خرافی و البته خانمان‌سوز شود. امروز با انفجاراتی که توسط مواد محترقه صورت می‌گیرد شاهد خسارت‌های فراوان زیاد به مردم به خصوص به نوجوانانی هستیم که در سایه بی‌مبالاتی و بی‌توجهی خانواده‌ها جان و یا سلامت خود را از دست می‌دهند. با همه روشنگری‌ها و تبلیغاتی که می‌شود متأسفانه هر ساله شاهد افزایش این رفتارهای مجرمانه هستیم. تبدیل یک سنت احمقانه به یک سنت مجرمانه آفت بزرگی برای زندگی اجتماعی است که در مبارزه با آن هیچ مسامحه‌ای نباید صورت بگیرد.
این مبارزه باید به دو شکل باشد،:
۱. فرهنگی که باید به صورت ویژه در مدارس دانش‌آموزان را توجیه کرد.
۲. در قالب قانون و ابزارهای بازدارنده.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/75348کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب