درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه قرآن و فعالیت های دینی/ایران شناسه: ۷۴۶۱۷۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵ : ۱۷ بازدید: ۱۸۸دیدگاه: ۰

قرآن را خدا حافظ است

قرآن را خدا حافظ است از امتیازات قرآن کریم این است که این سند الهی از زمان نزول آن در ١٤٥٧ سال پیش تاکنون از تحریف مصون مانده و متن موجود مورد اتفاق تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی است و حتی در هیچ موزه ای در جهان در بین تمامی قرآن های خطی قرون مختلف هیچ اختلافی وجود ندارد و متن همگی یکی است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

نکاتی به انگیزه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم
از امتیازات قرآن کریم این است که این سند الهی از زمان نزول آن در ١٤٥٧ سال پیش تاکنون از تحریف مصون مانده و متن موجود مورد اتفاق تمام مسلمانان و کشورهای اسلامی است و حتی در هیچ موزه ای در جهان در بین تمامی قرآن های خطی قرون مختلف هیچ اختلافی وجود ندارد و متن همگی یکی است.
به انگیزه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:


بسم الله الرحمن الرحیم
«انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»(سوره حجر آیه 6)

خدای متعال در قرآن کریم تصریح می فرماید: حقیقتا و بدون تردید ما قرآن را نازل کردیم و قطعا خودمان هم از آن محافظت و نگهبانی می کنیم.

در این روزها شاهد برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی کشورمان یعنی مسابقات بین المللی قرآن کریم هستیم. در سی و نهمین دوره این مسابقات نمایندگان بیش از 80 کشور برای رقابت ها معرفی شده بودند که در نهایت از میان 148 متسابق 52 شرکت کننده از 33 کشور جهان به مرحله نهایی این مسابقات راه یافتند.

به انگیزه برگزاری این مسابقات مناسب می دانم نکاتی را یادآور شوم.

 

1. قرآن، محور وحدت مسلمانان

قرآن کریم، محور وحدت امت اسلامی است و در میان قاطبه مسلمانان بسیار حایز اهمیت و مورد احترام است، شعار یک کتاب یک امت این دوره از مسابقات نیز اشاره به همین امر مهم دارد.

تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی در سرتاسر جهان به یک قرآن اعتقاد دارند که هیچ تفاوتی با هم ندارند، گرچه با رسم الخط های مختلف نوشته شده است.

مهمترین چیزی که می تواند ملت های مسلمان را به هم پیوند دهد اعتقادات مشترک آنهاست که اعتقاد به توحید و یگانگی پروردگار، نبوت و رسالت پیغمبر اکرم و رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و ایمان به یک قرآن واحد و نمازهای پنج گانه به سوی کعبه از مهمترین آنها محسوب می شوند.

توجه به این نکات وحدت بخش بسیار مهم و راهگشاست، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تاکنون نسبت به ارتقای آموزش های قرآنی در زمینه حفظ، قرائت و ترتیل قرآن تلاش بسیاری داشته است و کسب رتبه های بین المللی توسط قاریان و حافظان ایرانی و تربیت هزاران حافظ قرآن در بین جوانان و نوجوانان افتخارآفرین است.

تبلیغات جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورهای اسلامی اگر با محوریت قرآن کریم باشد، قطعا مورد استقبال مردم مسلمان قرار خواهد گرفت و وحدت امت اسلامی را هم محقق می کند.

 

2. توجه به چاپ و انتشار قرآن
یکی از راه های نفوذ سعودی ها در کشورهای اسلامی، انتشار گسترده قرآن و توزیع آن در بین زائران خانه خدا و کشورهای جهان است.

دولت سعودی سالانه بیش از 30 میلیون جلد قرآن چاپ و توزیع می کند که عموما اهدایی است و برای این منظور چاپخانه بسیار بزرگی را در شهر مدینه احداث کرده و محوریت چاپ و نشر قرآن در کشورهای اسلامی را عملا در اختیار دارد.

کشور ایران اولین دولت در کشورهای اسلامی بوده است که نسبت به چاپ قرآن اقدام کرده است، در سال 1205 شمسی یعنی حدود 200 سال پیش اولین دستگاه چاپ توسط عباس میرزا از روسیه وارد تبریز شد و اولین قرآن چاپی در قطع رحلی با 14 سطر و با حروف سربی چاپ شد.

آمار سالانه چاپ قرآن در ایران در دهه هشتاد به بالای 12 میلیون جلد هم رسید ولی از آن زمان تاکنون روند چاپ قرآن در کشورمان سیر نزولی داشته است به طوری که این آمار سالانه هم اکنون به دو میلیون جلد هم نمی رسد، یعنی برای هر چهل ایرانی سالانه یک جلد قرآن منتشر می شود!

در سطح جهان سالانه بیش از 200 میلیون جلد انجیل منتشر می شود و به طور متوسط در خانه هر آمریکایی 4 جلد انجیل وجود دارد و اکنون انتشار انجیل به دلیل آمار بالای فروش و سفارش چاپ جهت اهداء مورد اقبال ناشران جهانی قرار گرفته است به طوری که در کشور چین کمونیست سالانه ده ها میلیون جلد انجیل چاپ می شود!

این چاپ گسترده انجیل در جهان در حالی است که هیچ یک از انجیل های موجود در جهان، متن آسمانی کتاب مقدس انجیل نیستند و در طول زمان تحریف های زیادی در آن انجام شده است به طوری که هم اکنون انجیل های مختلفی در جهان منتشر می شود که با همدیگر تفاوت های زیادی دارند.

 

3- قرآن را خدا حافظ است

از امتیازات قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان این است که این سند الهی از زمان نزول آن در 1444 سال پیش تاکنون از تحریف مصون مانده و متن موجود مورد اتفاق تمام مسلمانان در کشورهای اسلامی است و حتی در هیچ موزه ای در جهان در بین تمام قرآن های خطی در طول قرون مختلف هیچ اختلافی وجود ندارد و تمامی قرآن ها در جهان از ابتدا تاکنون متن واحد و دست نخورده ای دارند و این همان تحقق وعده الهی است که در آیه 6 سوره حجر فرموده است: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» یعنی محققا این قرآن را ما خودمان فرستادیم و خودمان هم آن را محافظت خواهیم کرد. هجمه به قرآن و تلاش برای تحریف آن و از بین بردن اصالت آن همواره از سوی دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون بوده است ولیکن وعده الهی مبنی بر حفاظت از کتاب آسمانی قرآن نگذاشته است که این کتاب که متعلق به آخرین دین الهی است، دستخوش تحریف قرار گیرد و این افتخار برای مسلمانان بس که دارای سندی متقن و الهی هستند که دارای 114 سوره و 6236 آیه است و راهنمای حقیقی بشر است و نجات دهنده انسان هاست.

در سال های اخیر عده ای از صهیونیسم مسیحیان افراطی در اروپا از کینه و عنادی که با اسلام و مسلمانان دارند اقدام به آتش زدن علنی قرآن در برخی کشورهای اروپایی کردند که خوشبختانه این عمل توهین آمیز آنان به قرآن مورد محکومیت عموم کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی و اروپایی هم قرار گرفت اما پر واضح است که تلاش دشمنان قرآن بیهوده است و هیچ کاری برای از بین بردن این کتاب الهی نمی توانند بکنند چون خداوند اراده فرموده است بعد از ارسال کتب آسمانی که همگی مورد تحریف قرار گرفتند، قرآن کریم را برای همیشه تا قیام قیامت برای راهنمایی بشر محفوظ بدارد چون دین دیگری نخواهد آمد و این نسخه باید برای هدایت انسان ها باقی بماند.

 

4- ضرورت فهم و درک و عمل به قرآن

خوب این قرآن، این متن و سند الهی دست نخورده تنها برای بوسیدن و احترام کردن که نیست، راهنمایی انسان است و هر انسانی اگر خواهان سعادت خود هستند باید بکوشد تا با مطالب این کتاب آشنا شود و آیات آن را با دقت بخواند و بفهمد، شیوه صحیح زندگی و تمام احکام مورد نیاز انسان در این کتاب آمده است و البته در کنار آن، وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) و دوازده امام معصوم از اهل بیت او را برای تبیین و تشریح آیات قرآن قرار داده است و حدیث معروف «ثقلین» که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است گواه این معناست که پیغمبر خاتم (ص) در روزهای آخر عمر مبارک شان فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی، ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً»، یعنی من شما را ترک می کنم در حالی که دو چیز بسیار سنگین و گرانبها برای شما می گذارم که عبارتند از کتاب خدا و عترتم، تا مادامی که به این دو ثقل عظیم تمسک داشته باشید هیچ گاه گمراه نخواهید شد؛ پس بنابراین هدف از قرائت و حفظ و ترتیل قرآن، فهم و درک و عمل به قرآن است و احادیث در این زمینه فراوان است، در حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) منقول است که فرمودند: «الا لا خیر فی قراءه لیس فیها تدبر» یعنی آگاه باشید در قرائتی که در آن فهم و تدبری نیست، خیری هم وجود ندارد. فهم و درک قرآن هم انتها و تمامی ندارد.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر انس و آشنایی با قرآن سفارش کرده و تاکید دارند قرآن خواندن هر روز را فراموش نکنید، هر مقداری می توانید، آنهایی که ترجمه قرآن را می فهمند با تدبر به ترجمه قرآن نگاه کنند و آنهایی که ترجمه قرآن را نمی فهمند یک قرآن مترجم خوب کنار دست شان بگذارند و به ترجمه آن نگاه کنند، اگر قرآن در جامعه رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا کند، جامعه برای عمل به قرآن نزدیک می شود، ما این را می خواهیم.

5. توجه به درس قرآن در آموزش و پرورش
مهمترین و بهترین جایگاه برای آموزش های قرآنی در بستر آموزش و پرورش است. همه ساله میلیون ها دانش آموز در کنار دروس دیگر، درس قرآن هم دارند ولیکن درس اصلی و جدی نیست و یکی از دلایل آن هم عدم وجود معلمین کافی حاذق و برجسته برای این درس در کادر آموزش و پرورش است و لذا عملا این درس بدون معلم می ماند و یا تدریس آن را معلمینی بر عهده دارند که رشته تخصصی آنها درس دیگری است و نتیجه این می شود که غالب دانش آموزان بعد از اتمام دوران تحصیلی آشنایی چندان با قرآن ندارند و این مسئله بالاخره به نحوی باید در آموزش و پرورش حل شود و حیف است که این فرصت های آموزشی هدر رود.

مرتضی نجفی قدسی 

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/74617کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب