درحال بارگذاری

گروه: هنر و رسانه / حوزه رسانه/ایران شناسه: ۷۲۵۴۴۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۴۱ : ۰۹ دیدگاه: ۰

خبرنگاران مشمول بازنشستگی ۲۰ ساله به کمیسون اصل ۹۰ مجلس شکایت کنند

 خبرنگاران مشمول بازنشستگی ۲۰ ساله به کمیسون اصل ۹۰ مجلس شکایت کنند رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگاران دارای شرایط برخورداری از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند در صورتی که بازنشستگی ۲۰ ساله برای آن‌ها محقق نشده، از دستگاه‌های مربوطه به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، مشاغل سخت و زیان‌آور به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها کارگران بیمه شده به ازای هر یک سال کارکرد و پرداخت حق بیمه، یک سال و نیم سابقه دریافت خواهند کرد و به این ترتیب این مشاغل شامل بازنشستگی 20 ساله هستند.

در این مشاغل، کارفرما علاوه‌بر 23 درصد حق بیمه 4 درصد نیز حق بیمه برای سختی کار پرداخت می‌کند؛ یعنی سهم کارفرما 27 درصد است.

حرفه "خبرنگاری" نیز طبق قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب سال 1386، جز مشاغلی است که باید بازنشستگی 20 ساله داشته باشد اما متأسفانه این مورد تنها برای تعداد انگشت‌شماری از خبرنگاران و روزنامه نگاران اجرا می‌شود و اکثریت خبرنگاران نمی‌توانند پس از 20 سال بازنشسته شوند.

با وجود اینکه قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، قانون مصوب کشور است اما به دلایلی مختلفی از جمله ابهام در شناسایی خبرنگاری به عنوان حرفه سخت و زیان‌آور توسط وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، عدم پرداخت 4 درصد حق بیمه اضافه توسط کارفرما، نبودن اهرم قانونی برای مکلف کردن برخی کارفرما به پرداخت حق بیمه و دیده نشدن منبع مالی مشخص در این قانون، خبرنگاران شامل بازنشستگی 20 ساله نمی‌شوند.

در خصوص عدم اجرا نشدن این قانون، نصرالله پژمانفر؛ رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: از آن‌جایی که وظیفه کمیسیون اصل 90 بررسی "ترک فعل دستگاه‌ها" و رسیدگی به عدم اجرای قوانین توسط آن‌هاست و همچنین به این دلیل که قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، قانون مصوب کشور است و باید اجرا شود، خبرنگاران دارای شرایط برخورداری از این قانون می‌توانند در صورتی که بازنشستگی 20 ساله برای آن‌ها محقق نشده، از دستگاه‌های مربوطه به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/72544کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب