درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۶۷۹۱۸۳ مهر ۱۴۰۱ - ۴۰ : ۱۶ بازدید: ۵۴۰دیدگاه: ۰

بررسی عملکرد مردم و نظام در اعتراضات

بررسی عملکرد مردم و نظام در اعتراضات در چند روز اخیر و در حاشیه برخی ناآرامی‌ها عده ای به تحلیل و تجریه جامعه شناسی و روانشناسی و سیاسی مردم ایران پرداختند و گاه با مقدمات نادرست نتیجه های نادرست تری از اتفاقات اخیر و سپس رفتارشناسی مردم ایران گرفتند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در چند روز اخیر و در حاشیه برخی ناآرامی‌ها عده ای به تحلیل و تجریه جامعه شناسی و روانشناسی و سیاسی مردم ایران پرداختند و گاه با مقدمات نادرست نتیجه های نادرست تری از اتفاقات اخیر و سپس رفتارشناسی مردم ایران گرفتند.

تحلیلهایی که مردم و به خصوص جوانان ایران را خشمگین، احساساتی، جدای از دین و انقلاب، منتظر خارج و .... نامیدند و در تشریح آنچه رخ داده به روشنی به ملت ایران و سپس جمهوری اسلامی توهین روا داشتند. به صاحبان این گونه تحلیلها ظاهرا باید گوشزد نمود که قیاس به نفس نکرده و با چشم باز و ذهن دقیق و همه جانبه مردم ایران را بررسی نمایند.
 
چندی قبل در چندین استان کشور از جمله همدان، یزد و خوزستان مشکل آب آشامیدنی مردم را آزار می داد و یکی از اساسی ترین مسایل زندگی آنان که آب نوشیدنی باشد را دستخوش چالش قرار داده بود. به نظر می رسد در نیازهای انسانی اساسی تر و ضروری تر از نیاز به آب شرب وجود نداشته باشد.

در این مشکل به وجود آمده، مردم به حق معترض بودند و از مسئولین هم گلایه و هم مطالبه داشتند که مشکل آن را حل نمایند. برای بیان این گلایه و مطالبه به حق خود، برخی از مردم به خیابانها آمدند و در مقابل فرمانداری یا استانداری شهر خود تجمع کردند و شعار دادند و حرف حق خود را مطرح کردند.

آیا کسی در این اعتراضات اهانت به مقدسات و آتش کشیدن سازمانها و ساختمانهای حکومتی و کتک زدن پلیس و عوامل انتظامی مشاهده کرد؟ مردم فهیم کشورمان آرام و مودب و در چارچوب عرف و شرع و قانون مطالبه خود را مطرح کردند و گاه علیه مسئولین هم شعار دادند، اما کار به همین جا ختم شد و حتی مسئولان امر بین مردم حاضر شدند و با آنها از نزدیک سخن گفتند.

به واقع آنجا که ملت ایران حرفی داشته باشند حرفشان را منطق و فرهنگ اسلامی و ایرانی بیان می‌کنند و از آن سو نیز نظام نیز شنوای حرفهای آنها خواهد و ناراحتی ها و گلایه های مردم را به جان می خرد و به آنها بها می دهد. به خصوص در دولت جدید که از راس دولت تا ذیل آن مردمی و دائم بین مردم هستند.

پیشتر از این هم در مساله کارگران و معلمان و بسیاری از امور دیگر تجمعات اعتراض آمیز برگزار شد اما هیچگاه آتشی به پا نشد. در سالهای اخیر در ماجرای کرونا مردم ایران بیشترین همکاری را با حکومت و قوانین داشتند و حتی یکی از قدیمی‌ترین آداب و رسوم خود یعنی سیزده به در را تعطیل کردند تا نشان دهند عقلانیت و تابعیت قانون در کشور در اوج خود است. در اتفاقاتی مانند سیل و زلزله و ... نیز مردم همیشه در خط مقدم کمک بوده اند و بحرانهای این چنینی را در کنار حکومت حل کرده اند.

روشن است آنچه این روزها اتفاق می‌افتد کار مردم نیست و عده ای آشوبگر با پشتوانه های خارجی خود سعی دارند نظام و مردم را به زحمت بیندازند یا موفقیتهای آنها دیده نشود.

در همین ماههای اخیر در سرتاسر کشور تجمعات با حضور پرشمار مردم با عنوان سلام فرمانده برگزار شد و از کوچک و بزرگ را در خود جای داد، جشن بزرگ غدیر در خیابان ولیعصر با حضور همه اقشار مردم و سپس راهپیمایی اربعین در عراق و ایران همگی نشان از این دارد که مردم مسمان ایران دل در گرو فرهنگ و سنت‌های خویش دارند.

متأسفانه عده ای با تحقیر ملت ایران و پمپاژ ناامیدی در کشور به جای آنکه به آرامش و حل مساله کمک کنند، آگاهانه یا نادانسته بر تداوم این وضع می‌کوشند و با توصیف غلط از مردم کشور، مغرضانه یا جاهلانه به دشمن خدمت می کنند و راه را بر تحلیل‌های درست و واقعی می بندند.

 

حجت‌الاسلام مهدی عامری

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/67918کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب