درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۲۶۲۱۲۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۸ : ۱۵ بازدید: ۳۴۹۸دیدگاه: ۰

وحدت از مهم ترین مسائل امروز جهان اسلام

وحدت از مهم ترین مسائل امروز جهان اسلام هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد با سعادت پیامبرعظیم الشان اسلام(ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد با سعادت پیامبرعظیم الشان اسلام(ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود. اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول را  روز ولادت پیامبراکرم (ص) می‌دانند. امام خمینی(ره) با هوشمندی و تیز بینی خاص خود این اختلاف یک هفته ای را هفته وحدت نامگذاری نمودند تا اولا به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته باشند و ثانیا بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارده باشند و ثالثا شیطنت‌ها و تلاش دشمنان نیرنگ باز را که مترصد برهم زدن وحدت میان شیعه و سنی هستند ناکام کرده و خنثی نمایند که انصافا اعلام هفته وحدت با این بینش؛ پاسخی در خور تأمل و تأثیرگذار در طول این سال‌ها بوده و بخش اعظم توطئه‌های دشمنان علیه مسلمانان در اقصی نقاط جهان را برملا و رسوا نموده است.

البته استکبار جهانی و متحدانش به عنوان دشمنان قسم خورده جوامع اسلامی، همچنان با طراحی توطئه‌های پیچیده و حربه‌های گوناگون فتنه انگیز سعی در از بین بردن این وحدت داشته و تلاش دارند تا از این طریق مسلمانان را از بصیرت برامور و فهم حقایق بازدارند و زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنان را دستخوش ناملایمات شدید قرار دهند تا به خواسته‌های شوم و پلید استعماری خود در این زمینه نایل آیند؛ لذا ما مسلمانان باید بیدار و هوشیار باشیم، گرفتار نفوذ آنان نشویم و از نفاق و جدایی اجتناب نماییم که خواست دشمنان بوده و هست.  

نکته مهم آن است که بدانیم در هر برهه و زمانی باشیم؛ با وحدت و یکپارچگی مسلمانان توطئه‌ها خنثی و دشمنان دست از پا درازتر ناامیدانه مجبور به ترک موضع خود خواهند شد و چنان چه اصرار بر مواضع منافقانه وحدت شکن داشته باشند، مسلمانان سراسر جهان مشتی محکم بر دهان آن‌ها کوبیده و دندان طمع آنان را با قدرت و اقتدار از بیخ و بن و از ریشه در آورده و خواهند کشید.

صاحب این قلم این هفته میمون و فرخنده را که مصادف با میلاد رسول اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) می‌باشد به مسلمانان جهان خاصه مردم مسلمان ایران شادباش گفته و گرامی می‌دارد. اکنون که در هفته وحدت قرار داریم شایسته است به بهانه آن و این دو میلاد باشکوه، نکات و مباحث کوتاهی را در باب وحدت یادآور شویم:

1- در مسأله وحدت باید جدی بود و باید به دنبال ایجاد«دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» باشیم. اتحاد، همدلی و درک متقابل از شرایط حاکم بر جهان و همفکری و نزدیکی اهل شیعه و اهل سنت با احترام به عقاید خاص کلامی و فقهی یکدیکر؛ حقیقتا دشمنان را خلع سلاح کرده و محکم آنان را در جای خودشان خواهد نشاند. این چیزی است که امروز جهان اسلام به آن نیاز دارد و دشمنان تلاش دارند این اتفاق رخ ندهد، پس برما است که دشمنان را از رسیدن به اهدافشان باز داریم و آنان را دست خالی از این میدان و معرکه با شکست و خاری و سرافکندکی بدرقه نماییم.

2- وحدت اهل شیعه و اهل سنت به معنای کنار گذاشتن اختلافات فکری، اعتقادی و سلیقه‌ای میان آنها نیست بلکه برعکس به معنای آن است که می‌توان با وجود اختلافات و به خاطر مصالح دین مبین مشترک با کتاب و پیامبر مشترک، ضمن همدلی و تعاون در جهت عزت و اقتدار دین الهی، می‌توان به حقوق یکدیکر احترام گذاشت و برای حفظ و گسترش کیان اسلام، دشمنان مشترک خود را پس زد و ناامید ساخت.  

3- قرآن کریم ما را در آیات متعدد به وحدت فراخوانده و با تمام اختلافات موجود و ممکن از نزاع و تنازع بازداشته و از آن بیزاری جسته است. در آیه 46 سوره انفال این مهم مورد اشاره قرار گرفته است و مسلمانان از آن نهی شده‌اند؛ دقت کنید: «لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» یعنی برای دفاع از ساحت قرآن و اصول ثابت و مشترک اسلامی،  باید ید واحده  بود و از نزاع و اختلاف جدا پرهیز نماییم.

4- بلاشک و بی تردید از مهم ترین مسائل امروز جهان اسلام، موضوع وحدت است. اگر این وحدت حقیقی باشد تکیه گاه مطمئن و استواری برای مسلمانان خواهد بود تا بتوانند در مواجهه و رویارویی‌های فرهنگی با تمام تمدن‌ها، سربلند و سر فراز از آن خارج شوند.

5- جوامع اسلامی با تکه بر وحدت و نیروی لایزال عظیم انسانی مسلمانان و همچنین امکانات بسیارفراوان مادی و موقعیت‌های سوق الجیشی و استراتژیک، می‌توانند در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشند و نقش فعالی را در عرصه بین‌المللی ایفا نمایند و به میزان قدرتی که دارند بی چون و چرا سهم خود را در بازیگری در منطقه و سطح جهان معین و به جامعه جهانی تحمیل و دیکته کنند. این مهم اگر امروز رخ نداده است به خاطر وجود حکومت‌های فاسد وابسته به قدرت‌های جهانی است که جهان اسلام از آن در رنج و حرمان بسر می‌برد و درست به همین دلیل است که این اتحاد تا به امروز شکل نگرفته و کارآمدیش به معنای واقعی کلمه متجلی نگشته است که اگر این امر محقق شده بود دیگر شاهد گسست‌ها و انشقاق‌ها در جهان اسلام نبودیم که نگران رویارویی‌های فکری، فرهنگی در حل معضلات و مشکلات انسانی باشیم.       

6- به طور قطع وحدت توانایی و مقاومت را در مواجهه با بحران‌ها و چالش‌ها بالا برده و این امکان را برای جوامع اسلامی فراهم می‌آورد که در برابر هرگونه تعدی و تجاوز، استوار و نیرومند باشند و با اتحاد و همدلی دشمن یا دشمنان را با شکست همراه سازند. اصولا وحدت؛ عزت آفرین و عامل پیروزی می‌باشد و اسباب شوکت، اقتدار و مایه پیشرفت و رشد فکری و تقویت بنیان ارکان جوامع اسلامی و یا هر جامعه دیگری با این اوصاف است می‌شود.

7-اوضاع اسفبار و متشتت مسلمانان در 5 قاره جهان و همدست شدن حکام جور عرب با دنیای غرب علیه اسلام، باید شیعه و سنی را به انسجام و یگانگی و وحدت مجاب نماید تا با اتخاذ شیوه‌ای واحد و تا رسیدن به اهداف مشترک واحد، در برابر دشمنان صف آرایی نمایند و لحظه‌ای در این امر کوتاهی، سستی و غفلت نورزند. امروز آن چه در فلسطین، افغانستان، سوریه، عراق، بحرین، لبنان، لیبی، تونس، یمن و اقصی نقاط جهان شاهد آن هستیم نتیجه اختلاف و عدم وحدت مسلمانان و حاکمان خود فروخته می‌باشد که چوب حراج به آبروی و عزت دین مبین اسلام زده‌اند. این اهانت‌ها باید در میدان پاسخ داده شود تا کسی جرأت تعدی و تجاوز به جامعه اسلامی را نداشته باشد. برای بازگشت به عظمت و برای برخاستن از زمین یک راه بیشتر وجود ندارد و آن راه فقط و فقط به وحدت و اتحاد و همگرایی مسلمانان ختم می‌شود و باید دنیای اسلام بیدار شود و با خروش  خود بساط و طومارجنایت پیشگان و خیانت ورزان را در هم بپیچد. وحدت مایه رحمت و عامل همبستگی است با وحدت می‌توان دشمنان را به زانو در آورد و کوه را جا به جا نمود.        

8- همان گونه که بیان شد وحدت، انسجام و اتحاد از مسلمات و ضروری ترین مسائل امروز جهان اسلام است. باید نسبت به موضوع وحدت حساسیت داشت و به دنبال تحقق آن در جوامع اسلامی بود. مسلمانان باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کرده تا بتوانند در برابر هجوم ناجوانمردانه و فتنه افکنی‌ها و ترورها و قتل عام‌ها کینه توزانه دنیای غرب که با سلاح‌های کشتارجمعی پیشرفته و مدرت صورت می‌پذیرد، ایستادگی نمایند تا به ادامه حیات با عزت و شرف خود امیدوار باشند و آن را تداوم بخشند. پیروزی در این مسیر اگر با همدلی و همفکری و باور به این  همسویی باشد، چه شیعه و چه سنی می‌توانند با با احترام و حرمت نهادن به وجوه افتراقات و اختلافات و با نگاه عمیق به وحدت در مشترکات و اهداف، بر هر مشکل و معضلی فایق آیند و نابسامانی‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی را که بدست دشمنان و حکام نالایق وابسته شکل گرفته است سامان دهند و معیارهای از پیش تعریف شده دشمنان و عاملان آن‌ها را با منطق وحدت حذف و کنار بگذارند و عملا از دموکراسی و حقوق بشر غربی فاصله بگیرند.   

دکتر اسدالله افشار

 

نگارنده اعتقاد دارد با شناخت دقیق از وحدت و مبانی فکری و فلسفی وحدت؛ اختلافات رنگ خواهد باخت، ضعف و ناتوانی جای خودش را در مواجهه و مقابله با دشمنان قسم خورده تاریخی به ابهت و بزرگی خواهد داد که نتیجه و ارمغان آن چیزی جز بیداری، هوشیاری و پیروزی نخواهد بود. به امید آن روز که بسیار نزدیک است و جوامع اسلامی در سایه وحدت؛ پیروزی‌های شیرینی را تجربه خواهند کرد و کام ملت‌های مسلمان نیز از این کامیابی‌‌ها شیرین خواهد شد.

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/26212کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب