درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۱۶۴۷۲۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۵۱ : ۱۰ بازدید: ۳۱۶۶دیدگاه: ۰

پاسخ به توجیه رندانه بایدن در خروج آمریکا از افغانستان

پاسخ به توجیه رندانه بایدن در خروج آمریکا از افغانستان جو بایدن رییس جمهور آمریکا از خروج ۳۱ آگوست خود از افغانستان آن هم بعد از 20 سال با رندی هرچه تمام تر و بدون پذیرش هرگونه مسئولیتی در این زمینه دفاع کرده و مدعی شده است که ایالات متحده آمریکا چاره‌ای جز ترک یا افزایش تنش در طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از توافق ترامپ با طالبان نداشته است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، جو بایدن رییس جمهور آمریکا از خروج ۳۱ آگوست خود از افغانستان آن هم بعد از 20 سال با رندی هرچه تمام تر و بدون پذیرش هرگونه مسئولیتی در این زمینه دفاع کرده و مدعی شده است که ایالات متحده آمریکا چاره‌ای جز ترک یا افزایش تنش در طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از توافق ترامپ با طالبان نداشته است. البته وی در سخنرانی توجیه گرانه تلویزیونی خود در کاخ سفید؛ به اعترافاتی تلخ درباره دستاوردهای حضور نظامی کشورش در افغانستان پرداخته که هر کدام از منظر سیاسی و حقوقی، قابلیت بحث و تحلیل داشته تا بتوان از عمق فجایع 20 سال سلطه جبارانه و تروریستی تروریست پرور آنان بر ظلمی که برمردم و کشور افغانستان و همچنین مردم منطقه روا کرده اند، پرده برداشت.

جو بایدن برای آن که نشان دهد خروج آمریکا آگاهانه و با اراده سردمداران کاخ سفید صورت گرفته و هرگز مقاومت مردم افغانستان و رزمندگان سلحشور افغانی نقشی در آن نداشته است با ژست عوام فریبانه یادآور می‌شود؛  او به شهروندان آمریکایی وعده داده بود جنگ را پایان دهد و اکنون جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

وی در این نطق تلویزیونی در توجیه تصمیم خود استدلال کرده است که دو گزینه در پیش روی خود بیشتر نداشته؛ یا باید به توافق دولت قبلی آمریکا با طالبان پایبند می‌ماند و یا نیروی جدیدی به افغانستان اعزام می‌کرد و او گزینه نخست را برگزیده تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا را پایان دهد. او با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ؛ ترامپ را شدیدا به خاطر توافقی که با طالبان امضا کرده مقصر شناخته و او را مسبب تحمیل این همه هزینه‌های سنگین مالی و انسانی به آمریکا دانسته است.

جو بایدن در دفاع از اقدام خود در خروج از افغانستان در 31 آگوست گفته است؛  آمریکا دیگر منافعی حیاتی در افغانستان ندارد!..  من چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا هستم که باید با این مسأله روبه‌رو می‌شد که آیا این جنگ پایان یابد یا خیر. زمانی که نامزد انتخابات شدم به پایان جنگ تعهد دادم و امروز به این تعهد عمل کرده‌ام...  انتخاب واقعی بین خروج یا تشدید درگیری‌ها بود و من قصد نداشتم این جنگ را برای همیشه طولانی کنم و قصد نداشتم خروج را هم برای همیشه طولانی کنم... ما تنها یک انتخاب ساده داشتیم: یا تعهد دولت قبلی را انجام می‌دادیم و افغانستان را ترک می‌کردیم یا می‌گفتیم که این کشور را ترک نمی‌کنیم و ده‌ها هزار سرباز خود را به جنگ باز می‌گرداندیم. بگذارید واضح بگویم: خروج ۳۱ آگوست مهلت دلخواه نبود و این دستگاه برای نجات جان آمریکایی‌ها طراحی شده است.

وقتی در ابتدای بحث گفته شد جوبایدن در نطق تلویزیونی خود رندانه از خروج 31 آگوست آمریکا از باتلاق افغانستان دفاع می‌کند هدفمندانه بیان شده و دلیلش همین نکته است که این خروج را فقط برای نجات جان آمریکایی‌های خودخواه و مغرور طراحی کرده‌اند و نه تنها جان ملت مظلوم افغانستان اصلا در این طرح مطرح نبوده بلکه جان نیروهای متحد آمریکایی در این اشغال 20 ساله پشیزی برای سردمداران کاخ سفید ارزش نداشته و ندارد و در آینده هم محلی از اعراب در تصمیم گیری‌ها نداشته و هم به حساب نخواهند آمد؛ لذا باید بدانیم و دنیا هم بداند که آمریکا به عنوان یک قدرت استکباری بلا منازع هیچگاه نمی‌تواند پایگاهی شایسته برای دموکراسی جهان باشد و دنیا بخواهد این کشور را الگو در موضوع دموکراسی قرار دهد و به آن استناد نماید به معنای واقعی بازنده نهایی خواهد بود؛ بنابراین با توجه به عملکرد یک قرن اخیر آمریکا خصوصا از بعد از جنگ جهانی دوم به بعد، دل بستن به دموکراسی آمریکایی دل بستن به سراب است و سراب فرسنگ‌ها با حقیقت و واقعیت فاصله دارد و دنیای امروز با حکومت‌های فاسد و بعضا مسأله دار خود، گرفتار این سراب و مجاز حقیقت کش شده‌اند.    

جالب است گفته شود در نطق رندانه گریز از مسئولیت پذیری جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا علاوه بر اعترافات تلخی که بیان شده به حقایق دیگری نیز اشاره گردیده است. او با یادآوری دلیل حمله به افغانستان و سپس کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده که مسوول حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بود اظهار داشته است، هدف ما جلوگیری از تکرار حمله مشابه بود که به هدف خود رسیدیم. وی در نطق خود گفته است ما حتی ۱۰ سال بیشتر در افغانستان ماندیم و من باور ندارم که منافع ملی ایالات متحده با ادامه حضور نظامی در افغانستان تضمین می‌شد!

این اعترافات فرد عادی نیست که در این یادداشت به آن‌ها اشاره می‌شود بلکه این سخنان از کسی صادر می‌شود که متجاوز از 40 تا 50 سال در سطوح مختلف تصمیم گیری سیاسی آمریکا نقش ایفا نموده است. این فرد اگر امروز رییس جمهور آمریکا نبود به مانند خیلی از آمریکاییانی که دیگر در این کشور مسئولیت و نقشی در عرصه امنیتی و سیاسی ندارند؛ اعتراف می‌نمود حادثه 11 سپتامبر حادثه‌ای با کارگردانی آمریکا بوده تا بتوانند در منطقه خاور میانه و در کشوری مثل افغانستان جا پایی باز کنند و برامور کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه و روسیه، اشراف داشته باشند و در صورت لزوم با سگ‌های دست آموز آموزش دیده در قالب گروه‌های تروریستی، امنیت این کشورها و منطقه را قربانی مطامع اهداف استعماری و استثماری آمریکا نمایند.

 اعترافات نرم و در عین حال افشاگرانه و رسواگر بایدن را نباید ساده پنداشت و از کنار آن به راحتی عبور نمود. این اعترافات پرده از 20 سال خباثت آمریکا و متحدانش در منطقه پرده برداشته و همین اعترافات می‌تواند مستمسک طرح دعوای کیفری و حقوقی کشورهای منطقه خصوصا عراق، سوریه، افغانستان علیه آمریکا به عنوان متجاوز جنایت کار در دیوان بین‌المللی لاهه گردد.  

وی در همین نطق توجیه گرانه مجددا وظیفه خود را دفاع از آمریکا در برابر تهدیدهای سال ۲۰۲۱ به جای تمرکز روی تهدیدهای سال ۲۰۰۱ دانسته و تأکید می‌کند «وقت پایان دادن به این جنگ فرارسیده بود. ما ٢٠ سال است که روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و من نمی‌توانم به این هدردادن ادامه بدهم.»

واقعا که انسان از این همه خباثت و پررویی و گستاخی در عجب می‌ماند که چگونه حضور خودشان را یک حضور پر هزینه و بدون فایده مطرح و یادآور می‌شوند که گویی هیچ برداشتی از حضور 20 ساله خود در افغانستان نداشته‌اند و تنها از خزانه هزینه کرده‌اند تا امنیت  ملت افغانستان را تأمین نمایند! خوبست آمریکاییان پاسخ دهند با منابع زیرزمینی و خدادادی افغانستان چه کردند؟ خوبست توضیح دهند در طول 20 سال حضور شرارت بار چگونه از مواد مخدر در افغانستان بهره برداری نموده‌اند و با چه میزان ترانزیت از این مواد در سطح دنیا مردمان جهان را آلوده به مواد مخدر ساخته‌اند و چه درآمد هنگفتی از این مسیر بدست آورده و به جیب زده‌اند؟ هزینه 20 سال حضور آن هم روزانه تا سقف 300 میلیون دلار در طول 7300 روز می‌شود این مبلغ:  000/ 000/ 000/ 190/2 ؛ لطفا جناب بایدن بفرمایند حضور 20 ساله آمریکا در 7300 روز با تجارت مواد مخدر از افغانستان چه میزان مبلغ پول عاید خزانه آمریکا نموده است؟ اگر صادق و منصف هستید پاسخ دهید تا ببینیم شما سود کرده‌اید یا ضرر که حالا در قامت بدهکاری که طلبکار است ظاهر شده اید و اشک تمساح می‌ریزید!

ده‌ها سال است که «سازمان سيا» قاچاق موادمخدر را درسطح جهاني سازماندهي و مديريت مي‌کند. به عبارت ديگر، «آژانس اطلاعاتي آمريکا» منشأ و درعين حال شريک فعال اقدام جنايتکارانه قاچاق بين‌المللي موادمخدر به حساب مي‌آيد و اين کار به ويژه از طريق حمايت و پشتيباني لجستيک از قاچاقچيان انجام مي‌پذيرد که هدف آن اطمينان يافتن ازجريان محموله‌هاي افيوني و واردکردن آن‌ها به آمريکا و اروپاست.

بايد گفت که، مشارکت آمريکا در توليد و مصرف موادمخدر به هيچ روي تازگي ندارد. اما، براي درک دلايل آن بايد که بيش از 150 سال به گذشته بازگرديم، چرا که اين موضوع امری جدايي‌ناپذير از تاريخ آمريکا و فرقه‌هاي فرا ‌فراماسوني به شمار مي‌آيد.

به این نکته نیز اشاره شود تا بدانیم؛ بازيافت پول موادمخدر از سوي «سيا» به کار تأمين مالي شورش‌هاي پس از جنگ سرد در آسياي مرکزي و بالکان- از جمله عمليات القاعده و سایر گروه‌های تروریستی مي‌آيد. بايد گفت که، درآمد حاصل از قاچاق موادمخدر افغانستان که تحت امر «سازمان سيا» انجام مي‌پذيرد، بسيار قابل توجه است. درواقع، تجارت مواد افيوني افغانستان بخش اعظم درآمد سالانه موادمخدر را که از سوي سازمان ملل 400 يا 500 ميليارد دلار برآورد گرديده است، در سطح جهان تشکيل مي‌دهد. به‌طور کلي، يکي از اهداف «پنهان» جنگ دقيقاً جريان مجدد قاچاق موادمخدر تحت نظارت «سيا»، رساندن آن به سطوحي تاريخي و کنترل مستقيم «جاده‌هاي موادمخدر» است. در این خصوص مطالب و مستندات فراوان است اما جای بحث آن در این یادداشت نمی‌باشد ولی امیدوارم بتوانم مقاله‌ای مجزا و بحثی مستقل در این رابطه در آینده منتشر نمایم.(1)

دکتر اسدالله افشار

جناب بایدن دیگر جنایتان در نزد مردمان جهان رنگ ندارد؛ خود را خسته نکنید و خوب می‌دانید که این آمریکا دیگر با این دروغ‌های شاخدار تطهیر نمی‌شود، و تا درب بر همین پاشنه می‌چرخد آمریکا بیش از گذشته در منجلاب فرو رفته و در باتلاق حماقت‌ها و خباثت‌های خود بلعیده خواهد شد و قطعا نابودی آمریکا کلید زده شده است و نشانه‌های آن همین خروج از افغانستان و پس آز آن عراق و نهایتا سوریه و منطقه خاورمیانه است.

پی‌نوشت:

1- علاقمندان در صورت تمایل می توانند برای مطالعه بیشتر در زمینه نقش 20 ساله آمریکا درتجارت مواد مخدر در افغانستان به کتاب نگارنده تحت عنوان آمریکا، افغانستان، مواد مخدر که از سوی انتشارات الماس دانش در سال  1399 منتشر گردیده است مراجعه فرمایند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/16472کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب